گزارشی از برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری رادیو صدای شهر

صدایی به وسعت شهر

«صدای شهر» به دور از هیاهوی رادیویی در قلب سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران نظاره‌گر مشکلات شهری است تا براساس نیازها و مشکلات مخاطبانش، برنامه‌ای در خور و شایسته آنها تولید کند.
کد خبر: ۳۹۱۲۱۹

برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» در راستای اهداف صدای شهر که بیان مشکلات شهر است در هر برنامه یکی از مسوولان شهر را دعوت می‌کند تا به بررسی معضلات و مشکلات حوزه فعالیت آنها بپردازد.

سه‌شنبه، ساعت 12، استودیوی صدای شهر

باز در هفته‌ای دیگر که روز نشست و بررسی موضوعات استودیوی شهر است گروه به تهیه‌کنندگی هادی ماهر، منتظر مهمان دیگری است که به استقبال حل مشکلات حوزه خود می‌آید.

راس ساعت 11 فتح الهی شهردار منطقه 19 تهران به استودیو می‌رسد. بعد از گفت‌وگویی کوتاه با تهیه‌کننده و هماهنگی با بهروز تشکر گوینده برنامه به استودیو ضبط برنامه می‌روند، هادی ماهر هم کوله‌باری از مشکلات منطقه 19 تهران را آماده طرح در برنامه می‌کند.

هفته پیش گزارشگر برنامه به این منطقه رفته تا از نزدیک با اهالی این منطقه گفت‌وگو کند و اطلاعاتی از مسائل و مشکلات مردم مهیا نماید. هادی ماهر که با بیش از 10 سال سابقه برنامه‌سازی در حوزه فرهنگی، اجتماعی؛ امروز این برنامه را محلی برای رفع مشکلات مردم در حوزه شهر می‌داند و عقیده دارد مشکلاتی که طرح می‌شود حرف دل مردم برای مسوولان شهری است و شهردار منطقه هم تلاش می‌کند به نوعی ما را برای حل آنها متقاعد کند و این پایان داستان نیست، بلکه در آینده نزدیک باز از او در برنامه دعوت می‌کنیم تا از پیشرفت تلاش‌های او باخبر شویم.

منتظر می‌شوم تا برنامه تمام شود تا به سراغ بهروز تشکری گوینده سال‌های دور شبکه خبر بروم. وی این روزها از تلویزیون فاصله گرفته و فقط به رادیو فکر می‌کند و صدایش را از رادیو فرهنگ، البرز، تهران و تجارت این روزها می‌شنوید.

تشکری همیشه یکی از افتخارات خود را در عرصه خبرنگاری، خبر فتح کابل و سقوط دولت طالبان می‌داند و نخستین گزارش زنده از کربلای معلی در اربعین امام حسین(ع)‌ پس از سقوط صدام همیشه در خاطرش هست. تشکری درباره تفاوت کار گوینده با مجری عقیده دارد: هرچند هر دو از یک زمینه اصلی برخوردارند، اما گوینده همیشه متنی را در اختیار دارد که به پشتوانه آن مطالب برنامه را می‌گوید، اما زمانی که متنی در اختیار نداشته باشد و از روی خلاقیت و توانمندی خود پشت میکروفن بنشیند آن وقت مجری است.

مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه صدای شهر درباره علاقه خود به کار تصویر یا رادیو می‌گوید: هر کدام جذابیت‌های ویژه خود را دارد، طبیعی است برای من که به خلاقیت می‌اندیشم و مایلم که از دانش و تجربه بهره ببرم، تفاوتی نداشته باشد، اما فکر می‌کنم رادیو نیاز به خلاقیت بیشتری دارد. در رادیو فقط صداست که باید مفهوم، حس و موضوع را به مخاطب القا کند. عناصری چون نور، رنگ، جلوه‌های تصویری و دکوپاژ کارگردانی به کمک مجری، گوینده و صداپیشه رادیو نمی‌آیند. جذابیت رادیو در این است با این همه نمی‌توان از جذابیت تصویر هم چشم پوشید، جایی که میلیون‌ها نفر به صفحه تلویزیون خیره شده‌اند و مجری باید لابه‌لای همه آن جلوه‌های بصری توان خود را در معرض قضاوت قرار دهد.

بهروز تشکری در خصوص علاقه‌مندی خود به نوع برنامه‌های صدا و سیما هم چنین عنوان می‌کند: برنامه‌هایی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط باشند و از نظر گستردگی، فراگیری بیشتری داشته باشند یا به تعبیر دیگر، برنامه‌های اجتماعی بیشتر مورد علاقه من است.

ویژگی گویندگی رادیو هم از نظر تشکری، داشتن صدای خوب و تربیت صدا در گویندگی است، اما از هر دوی اینها ضروری‌تر عشق است. انتخاب این که از سرناچاری یا فقط به عنوان شغل و با واسطه و رابطه به سمت گویندگی آمدن اشتباه است، چرا که اگر هنوز خاطره بزرگان عرصه صدا جایگاه والایی دارند به دلیل همین عشق به رادیوست.

جواد رفیع‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها