این روزها که اعتراضات مردمی در لیبی به لحظات حساسی رسیده و با خشونت بی‌حد و حصر قذافی علیه مردم معترض بر تعداد کشته‌شدگان افزوده می‌شود، خبرهایی مبنی بر پیوستن تعدادی از نظامیان و فرماندهان ارتش به صف اعتراضی مردم به گوش می‌رسد. این اتفاق پیشتر در انقلاب مردمی تونس و مصر نیز به وقوع پیوست، اما این موضوع کاملا در لیبی متفاوت است. دلیل این تفاوت را می‌توان در کودتای سال 1969 لیبی یافت؛ کودتایی که طی آن معمر قذافی جوان که آن زمان خود عضوی از نیروهای ارتش لیبی بود، علیه سلطان ادریس دست به کودتا زد و بر مسندی نشست که حالا زمان بقایش به 42 سال رسیده است.
کد خبر: ۳۸۸۸۶۴

قذافی از همان موقع و از ترس آن‌که چنین بلایی بر سر او نیاید، ارتشی تشکیل داد که اگرچه بیش از 40 هزار نیرو دارد، اما نه آموزش درستی دیده‌اند و نه تجهیزات مناسبی در اختیارشان است. حال این سوال پیش می‌آید که قذافی به پشتوانه چه کسی یا چه کسانی همچنان دست به سرکوب شدید مردم می‌زند و ذره‌ای از پیوستن نیروهای ارتش به صف مردم به دل خود هراس راه نمی‌دهد؟ در واقع پشت تمام جنایت‌های قذافی طی این سال‌ها، تیم حفاظتی و امنیتی او قرار دارند که معتمد‌ترین و وفادارترین افراد به شخص قذافی از اعضای اصلی آن هستند.

شاید بتوان مخوف‌ترین فرد در لیبی پس از معمر قذافی را عبدالله سنوسی، باجناق دیکتاتور لیبی دانست. به عقیده تحلیلگران مسائل امنیتی، سنوسی را می‌توان دست راست قذافی طی این 42 سال نام برد، فردی که فرماندهی دستگاه امنیتی لیبی، فرماندهی مرکز ضد اطلاعات ارتش، فرماندهی گردان حفاظت از شخص قذافی، مسوول تصفیه چهره‌های مخالف لیبی و مسوول اصلی سرکوب مردم طی این سال‌ها، تنها گوشه‌ای از خدماتش به رژیم دیکتاتوری قذافی است. تاریک‌ترین نقطه فعالیت سنوسی به سال 1996 باز می‌گردد که در آن سال 1200 زندانی زندان ابوسلیم را به دلیل اعتراض به شرایط بد زندان، تیرباران کرد. سازمان‌های اطلاعاتی غربی نیز بخوبی او را می‌شناسند؛ چرا که طبق اعلام دادگستری فرانسه وی مسوول انفجار هواپیمای فرانسوی در سال 1989 بود.

موسی کوسا 63 ساله را می‌توان دومین نفر از این حلقه دانست. او که سال 2009 از حوزه‌های امنیتی به حوزه‌های دیپلماسی انتقال یافت، وزیر خارجه لیبی شد. پیش از آن نقش مهمی در گفت‌وگوهای سری بین لیبی و کشورهای غربی داشت که در نهایت به بسته شدن پرونده هسته‌ای کشور در سال 2003 منجر شد. کوسا از سال 1994 اشراف کاملی به سازمان اطلاعات خارجی لیبی داشت که وظیفه‌اش پیگیری مخالفانی بود که به گفته قذافی، سگ‌هایی گمراه بودند. سال 2010 نیز جای معتصم قذافی در امنیت ملی را گرفت که به دلیل اختلافات با پدرش کناره‌گیری کرده بود.

ابوزید عمر دورده 67 ساله نفر بعدی است که هم‌اکنون در سازمان امنیت خارجی است. در زمان کودتای قذافی علیه ادریس جزو دانشجویانی بود که به حمایت از او پرداخت. نگاهی اجمالی به پست‌های او نشان می‌دهد که از معتمدان قذافی طی 4 دهه گذشته بوده است: 1994 – 1990 نخست‌وزیر، 2002 – 1997 نماینده لیبی در سازمان ملل، وزیر کشاورزی، رسانه‌ها، فرهنگ و امور اقتصادی طی سال‌های متمادی و مسوول سرکوب مردم در مناطق مختلف کشور بخصوص سرکوب قیام مردم بنغازی در سال 2006.

احمد ابراهیم 54 ساله که برخی او را فرزند معنوی قذافی می‌دانند، از دیگر افراد وفادار به قذافی است. رابطه‌اش با دیکتاتور لیبی آنقدر نزدیک است که با حمایت‌های پشت پرده قذافی نگذاشت حرکت اصلاح‌طلبانه سیف‌الاسلام، پسر قذافی به نتیجه برسد. او تئورسین انقلاب است و ریاست کنگره خلق (مجلس) و ریاست مرکز مطالعات و تحقیقات کتاب سبز را به عهده دارد؛ جنایتی که باعث شد ابراهیم در ذهن بسیاری از مردم لیبی و بخصوص مردم شهر بنغازی بماند، به سال 1984 باز می‌گردد. در آن سال 11 نفر از دانشجویان مخالف انقلاب در صحن دانشگاه شهر بنغازی اعدام شدند و این صحنه به صورت زنده از تلویزیون ملی لیبی پخش شد. مسوول اصلی آن اعدام کسی نبود جز احمد ابراهیم.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها