به بهانه سالگرد تولد ویکتور فلمینگ

خالق یک جاودانه سینمایی

ویکتور فلمینگ با وجود این که 47 فیلم در کارنامه‌اش دارد، با یک فیلم برای همیشه جاودان شده است: برباد رفته؛ یکی از جاودانه‌های تاریخ سینما که طرفدار هر ژانری که باشید نمی‌توانید وجودش را نادیده بگیرید. این فیلم که سال 1939 میلادی ساخته شد، نه تنها جایی خاص در کارنامه فلمینگ که جایگاهی رفیع در تاریخ فیلمسازی جهان دارد.
کد خبر: ۳۸۸۱۴۷

2 سال پیش که هفتادمین سال ساخت این فیلم در گوشه و کنار جهان برپا شد، همه بر این نظر متفق‌القول بودند که این فیلم بهترین ترکیب از همه چیزهایی است که می‌توانست وجود داشته باشد؛ صحنه‌پردازی، بازیگران نقش اول و دوم، فیلمنامه‌نویسی و البته کارگردانی.در حقیقت تبدیل کردن یک رمان پر و پیمان قطور با یک عالم شخصیت اصلی و فرعی، که در 2 سطح تاریخی و رمانتیک حرکت می‌کرد، کاری نبود که هر کسی از عهده آن برآید و این ویکتور فلمینگ بود که این کار را به بهترین وجه، آن هم با امکاناتی که 70 سال پیش وجود داشت، عملی کرد. این فیلم 3 ساعت و نیمه با بودجه 4 میلیون دلاری ساخته شد و در آن 50 شخصیت و بیش از 2400 بازیگر فرعی، حضور یافتند. فلمینگ 23 فوریه (4 اسفند) 1889 به دنیا آمد و در سال 1949 درگذشت. با این حساب او تنها 60سال زندگی کرد و در این مدت توانست با فیلم‌هایش بارها و بارها نامزد دریافت اسکار شود. هنوز هم نظرسنجی‌های ریز و درشتی که هر بار به بهانه‌ای انجام می‌شود، فیلم بربادرفته را محبوب‌ترین فیلم تاریخ سینما معرفی می‌کنند، اما نکته جالب این است که فلمینگ توانسته قصه‌گویی ظریف و حماسی نویسنده این رمان یعنی مارگارت میچل را به بهترین شکل روایت سینمایی بازگوید و بدون آسیب رساندن به داستانی که بسیار پیچیده است، فیلمی وفادار و تاثیرگذار بسازد.

فلمینگ این قدرت را داشت که از میان بیش از 1400بازیگر زن ویوین لی را برای نقش اسکارلت انتخاب کند. او در حالی هدایت بربادرفته را بر عهده گرفت که جورج کیوکر در نیمه راه کار را رها کرده بود. با این حال یک فیلم دیگر هم در فهرست 10 فیلم برتر تاریخ سینما به چشم می‌خورد که نام فلمینگ برتارک آن است و آن «جادوگر شهر از» است. ویکتور فلمینگ را خیلی‌ها استاد به پایان رساندن فیلم‌های پردردسر و معلق می‌دانند اما او توانایی خاصی در داستانگویی داشت و در فیلم‌هایش از «خاک سرخ» گرفته تا فیلم‌های بعدی مثل «ژاندارک» روند داستانی را با تعادل و قوت پی می‌گیرد.

مازیار متانت / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها