توپولف‌ها می‌روند؟!

اگر دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور اجرا شود،‌ 2 روز دیگر توپولف‌ها از پرواز باز می‌ایستند و برای همیشه با آسمان ایران خداحافظی می‌کنند.
کد خبر: ۳۸۶۰۲۴

توپولف هواپیمای ساخت کشور روسیه است که 89 سال از زمان تاسیس شرکت آن می‌گذرد و تقریبا نسل این نوع هواپیماها در دنیا منقرض شده است. این هواپیما در سال‌های اخیر یکی از سانحه‌سازترین هواپیماها در کشور ما نیز بوده است.

از سال گذشته خروج این نوع هواپیماها از فهرست هواپیماهای فعال در پرواز در دستور کار دولت قرار گرفت و وزارت راه و سازمان هواپیمایی در این زمینه ماموریت یافت تا این موضوع را پیگیری کند.

بر این اساس زمینگیر شدن توپولف در مجلس نیز مورد استقبال قرار گرفت و کمیسیون عمران به طور جدی آن را دنبال کرد. وزیر سابق راه و ترابری بهمن سال گذشته خواستار خروج این هواپیماها از ناوگان هوایی کشور شده بود.

رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی هم حدود 3 ماه قبل طی بخشنامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی دارنده توپولف، خروج این هواپیماها از فهرست پرواز را ابلاغ کرد و براساس این بخشنامه مقرر شد از اول اسفندماه این نوع هواپیما دیگر پرواز نکند.

اما در روزهای گذشته مدیرعامل ایران‌ایرتور اعلام کرده بود که با زمینگیر شدن توپولف مجبور خواهیم بود تعدادی از خطوط پروازی کشور را تعطیل کنیم. با این اظهارنظر سوال اینجاست آیا از همان ابتدا که موضوع خروج این هواپیما به طور جدی مطرح شد، مسوولان امکان فراهم کردن هواپیمایی برای جایگزینی آن را نداشتند؟ و آیا این‌که گفته شود جایگزینی فرصت بیشتری می‌خواهد، از یک سال و نیم گذشته تاکنون فرصت مطالعه، بررسی و جایگزینی وجود نداشت؟

درست است در شرایط بین‌المللی فعلی جایگزینی هواپیماها دشوار است اما فرصتی بیش از یک سال که در اختیار مسوولان قرار داشت، زمان مناسبی برای اقدام بود و در حال حاضر اظهارنظر مسوولان مبنی بر احتمال تعطیلی خطوط پروازی در برخی مسیرها توجیه مناسبی نیست؛ زیرا در این صورت مسافران هوایی برخی شهرها بلاتکلیف خواهند شد و امکان حمل و نقل آسان و البته گران را از دست می‌دهند این در حالی است که در بسیاری از مسیرها پزشکان، استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان و کارشناسان متخصص، مسافران اصلی هواپیما هستند و حذف این مسیرهای پروازی می‌تواند مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.

پس بهتر است مسوولان تدابیر ویژه‌ای جهت جایگزینی سریع و مناسب برای توپولف‌ها اتخاذ کنند. هر چند که زمینگیر شدن توپولف‌ها اقدام شجاعانه‌ای است.

زیبا اسماعیلی 
گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها