نگاهی به تیتراژ برنامه «اردیبهشت»

رنگ‌ها و نقش‌ها

تیتراژ‌ها منحصر به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نیستند و برای هر نوع برنامه، تیتراژی مخصوص آن نوع و با معیارهای خاص خود وجود دارد.
کد خبر: ۳۸۵۶۱۹

یکی از مواردی که در بررسی تیتراژ می‌تواند مورد بحث قرار بگیرد، تیتراژ برنامه‌های گفت‌وگو محور یا به اصطلاح رایج‌تر آن «تاک‌شو» است. یکی از این برنامه‌ها که قرار است در مورد آن صحبت شود، برنامه اردیبهشت است که از شبکه 4سیما پخش می‌شود. محوریت این برنامه، سلسله بحث‌های مختلف در موضوعات اجتماعی است و البته سعی دارد علاوه بر این که مخاطب برنامه‌اش را عموم قرار دهد، اما در طرح و بحث موضوعات، رویکردی با تاکید بر جامعه زنان داشته باشد. تیتراژ برنامه اردیبهشت، به دلیل رویکرد فرهنگی و منطبق با هنجارهای سنتی و ایرانی ـ اسلامی که دارد، از همین مساله پیروی می‌کند.

ساختار اصلی تیتراژ بر مبنای حرکت تصاویر ثابت و عکس بر روی تصویر است، به همراه موسیقی سنتی پس زمینه آن که ورود و خروج و حرکت تصاویر بر مبنای ریتم و ضرب آن قرار دارد. در ابتدا سعی شده‌است که یکی از عناصر کلیدی که در معماری اسلامی بشدت مورد توجه است و جزو معیارهای زیباشناختی آن محسوب می‌شود در آن رعایت شود و آن هم مساله تقارن است، از جمله جایی که علامت برنامه کاملا به‌صورت قرینه نمایش داده می‌شود و همچنین در تصاویر پس‌زمینه از این تقارن استفاده می‌شود.

قسمت دوم، تاکید بر عناصر فرهنگی و مذهبی است و این دو مورد در اصل خط‌مشی اصلی برنامه را تشکیل می‌دهد و دو محوری است که عمده مباحث حول آن مطرح می‌شود. در درجه اول استفاده‌ از تذهیب و گل و مرغ، نمادی از رویکرد فرهنگی برنامه است و سپس نمایش طرح تذهیبی در پس‌زمینه که نام امیرالمومنین روی آن نوشته شده است، این رویکرد مذهبی برنامه را بخوبی نمایش می‌دهد. سپس با تصویری از یک لانه و 2 پرنده که در حال ساختن این لانه هستند و سپس در آن زندگی می‌کنند، بخشی از مفاهیم برنامه را که معطوف به مسائل اجتماعی است به‌تصویر می‌کشد و این را استعاره‌ای از خانواده به‌عنوان اولین ارگان و گروه اجتماعی می‌گیرد.

پس از آن نمایش لوگو و علامت برنامه‌ است که نگارش کلمه اردیبهشت به خط نسخ است به همراه علائم مخصوص به خودش و در یک صفحه تقسیم‌بندی شده به 3 بخش قرار دارد که شبیه ساختار تقسیم‌بندی برای خطاطی و تعیین محدوده تذهیب است و تمامی رویکردهای برنامه که پیش‌تر به آنها اشاره شد، در لوگوی برنامه‌ هم قابل رویت و مشهود است.تیتراژ برنامه اردیبهشت، یکی از نمونه‌های موفق در تیتراژهای برنامه‌های بحث و گفت‌‌وگو محور با موضوع خانواده است، چه در مرحله ایده و چه اجرا، به نحو احسن کار شده و جذابیت زیادی برای برنامه‌ای که به لحاظ ساختاری شاید خشک باشد فراهم کرده که مخاطبش را بخوبی جذب می‌کند.

حمیدرضا رفعت‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها