جویباری‌ها با قهرمانی خود در لیگ کشتی آزاد، روزی باشکوه را برای این رشته رقم زدند

شکست کادر فنی تیم ملی کشتی

در روزی باشکوه برای کشتی ایران، تیم شهدای جویبار با حضور تماشاگران پرشور خود شکست سختی را به تیم نفت تهران تحمیل کرد تا با کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر کشتی آزاد، تیم نفت را با وجود برخورداری از کشتی‌گیران ملی پوش و کادر فنی تیم ملی، خلع سلاح کند.
کد خبر: ۳۸۵۱۸۸

تماشاگران جویباری که از راه دور خود را به تهران رسانده بودند، با تشویق‌های بی‌امان خویش زمینه‌ساز پیروزی بزرگ تیم شهرشان در مقابل حریف پر قدرت تهرانی شدند تا سالن شهدای هفتم تیر نفسی دوباره بکشد. نفتی‌ها که طی سال‌های گذشته با حضورغلامرضا محمدی و محسن کاوه و سرمایه‌گذاری خوب، حرف اول را در لیگ زده‌اند، این بار نیز امید زیادی داشتند که با در اختیار داشتن کشتی‌گیران ملی‌پوش و مطرحی چون حسن رحیمی، صادق گودرزی، جمال میرزایی، سعید ابراهیمی و فردین معصومی در فینال، تیم شهدای جویبار را در راه کسب جام قهرمانی ناکام بگذارند. اما در این مبارزه حساس که یک لحظه غفلت و اشتباه از کشتی‌گیران دو تیم می‌توانست بر سرنوشت نهایی مسابقه تاثیر بگذارد، معادلات به نفع شهدای جویبار تمام شد و تیر کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد به سنگ خورد و آنان با وجود تمام تدابیرشان، نتیجه را به تیمی واگذار کردند که مربی کم‌ادعای آن به نام محمود اسماعیل‌پور سال ها برای تقویت تیمش تلاش کرده بود.

در این مبارزه وقتی صادق گودرزی، نایب‌قهرمان جهان و قهرمان بازی‌های آسیایی گوانگجوی چین در وزن 74 کیلوگرم در مقابل عزم و اراده جوان خوشفکری چون ایمان محمدیان، کم آرود و نتوانست با زیرگیری‌های خود، جنگندگی همیشگی‌اش را روی تشک مبارزه نشان دهد، محمدیان با تاکتیکی درست، فرامین فنی محمود اسماعیل پور را در مبارزه مو به مو اجرا کرد تا گودرزی خیلی زود دستگیرش شود که نمی‌تواند به صرف پشت کردن به مبارزات داخلی، خود را در حاشیه امنیت ببیند. با شکست گودرزی، تمام معادلات غلامرضا محمدی و محسن کاوه برای کشاندن سرنوشت مبارزه به وزن 120 کیلوگرم رنگ باخت. جدا از شکست دور از انتظار گودرزی، حسن رحیمی ملی‌پوش چند ساله کشتی در وزن 55 کیلوگرم نیز دیگر بار در مقابل جمال اوتار سلطانف روس تن به شکست ضربه فنی داد و به این ترتیب معلوم شد که هیچ پیشرفتی در نحوه مبارزاتش نداشته است. در حقیقت شکست رحیمی، خلاء کشتی ایران در وزن اول را دیگر بار به تصویر کشید و جای سوال اینجاست که چرا سرمربی تیم ملی که خود دارای 4 مدال جهانی در این وزن است، تاکنون نتوانسته نسخه‌ای شفابخش برای وزن 55 کیلو بپیچد. در 60 کیلوگرم گرچه مسعود اسماعیل پور از جویبار در مبارزه‌ای پایاپای و نزدیک 2ـ یک بر مصطفی آقاجانی پیروز شد، اما آقاجانی نشان داد که در عالم مبارزه جسور و زیرک است و اگر کادر فنی به وی بیشتر میدان دهد، می‌تواند به مهره‌ای قابل اتکا برای تیم ملی تبدیل شود. همانطور که مصطفی حسین خانی جوان مقابل رسول ژیکایف روس از تیم جویبار، بسیار هوشمندانه کشتی گرفت و موفق شد حریف قدرتمند خود را در وزن 66 کیلوگرم شکست دهد، رضا یزدانی در وزن 96 کیلوگرم نیز با برتری مجدد بر سعید ابراهیمی نشان داد که به این سادگی‌ها نمی‌خواهد از پیراهن تیم ملی چشم‌پوشی کند. این کشتی‌گیر جویباری که به نسبت دیگر مدعیان 96 کیلویی، از کوتاهی قد رنج می‌برد، این ضعف خود را در سایه حملات بی‌وقفه و دستان توانمندش در قوس کردن حریفان و زدن زیر کتف آنان پوشش می‌دهد تا ابراهیمی با تجربه نیز حریف او نشود. بی‌شک ابراهیمی اگر می‌خواهد دوباره در سطح اول کشتی ایران و جهان مطرح شود، باید تمریناتش را دوچندان دنبال کند تا با بدنی صیقل خورده و آماده رو در روی حریفان خود و از جمله رضا یزدانی قرار گیرد. در 120 کیلو نیز با این‌که فردین معصومی 4ـ2 بر کمیل قاسمی پیروز شد، اما آینده این وزن در دست قاسمی جوان و با انگیزه قرار دارد. کشتی‌گیر خوش‌استیل مازندرانی که برای بزرگی در کشتی دنیا باید زیر نظر یک اهل فن حاذق بر ضعف‌های تکنیکی خود غلبه کند و با حضور در تورنمنت‌های مختلف بر تجارب بین‌المللی‌اش بیفزاید.

کشتی‌گیر ملی پوش باید خویشتندار باشد

در پایان این مبارزه نفسگیر که با قهرمانی جویباری‌ها به ایستگاه آخر رسید، اتفاقاتی رقم خورد که به هیچ وجه زیبنده کشتی نیست. گرچه این وسط تماشاگران جویباری بعضا با شعارهای خود فضای روحی بدی را برای کادرفنی و اعضای تیم نفت تهران به وجود آورده بودند، اما این دلیلی نمی‌شود که کشتی‌گیری چون فردین معصومی عنان اختیار از دست دهد و با تماشاگران حریف درگیر شود. بی‌تردید این کشتی‌گیر خوب و ملی‌پوش باید خویشتندار باشد و دست به کارهایی نزند که احساسات هواداران را تحریک کند. گرچه این مساله با دخالت نیروهای حراست حاضر در سالن ختم به خیر شد، اما نفتی‌ها به نشانه اعتراض به شرایط ایجاد شده، در مراسم اهدای کاپ‌های قهرمانی به تیم‌های برتر شرکت نکردند.

در حاشیه

امتناع از دادن آزمایش دوپینگ !

در حالی که افسران آزمایش دوپینگ در سالن شهدای هفتم تیر حاضر بودند تا از کشتی‌گیران شرکت کننده در روز پایانی لیگ کشتی آزمایش دوپینگ به عمل آورند، اما با این افسران همکاری خوبی نشد و آنان دست خالی سالن را ترک کردند. اگر کوتاهی هر مسوولی در این زمینه ثابت شود، با وی برخورد انضباطی خواهد شد. طبق شنیده ها، تنها مهدی حاجی‌زاده سرپرست تیم شهدای جویبار با افسران دوپینگ همکاری کرده و از سرپرست تیم نفت برای هماهنگی‌های لازم در این زمینه خبری نشده است.

از یزدانی‌خرم خبری نبود

در شرایطی که جایگاه ویژه سالن هفتم تیر مملو از مسوولان سیاسی و ورزشی مازندران و بویژه شهرستان جویبار بود،از محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس فدراسیون کشتی در سالن خبری نبود. البته یزدانی خرم صبح سه‌شنبه برای دیدن کشتی‌ها تا در ورودی سالن رفت، اما وقتی در جریان اعتراض مسوولان تیم گاز مازندران و عدم حضورشان در مقابل تیم نفت تهران قرار گرفت، سالن را ترک کرد. گاز مازندران با وجود امتناع از دیدار سرگروهی، در دیدار رده‌بندی در برابر تیم تعاونی اعتباری مشهد حاضر شد و با پیروزی 4ـ3 به مقام سوم رسید.

حاجی‌زاده: تیم ملی را شکست دادیم

مهدی حاجی‌زاده، سرپرست تیم کشتی آزاد شهدای جویبار گفت: تیم جویبار در واقع تیم ملی را شکست داد و به مقام قهرمانی لیگ برتر رسید.وی در مورد اتفاقات فینال لیگ گفت: کشتی، ورزش جوانمردی است و با ذکر یاعلی و وضو روی تشک می‌رویم؛ اما متاسفانه حرکت سرمربی تیم ملی نسبت به تماشاگران پسندیده نبود و از رئیس فدراسیون که فردی متعهد است، می‌خواهیم با رفتارهای زشت برخورد کند.

حجت اله اکبرآبادی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها