مردم مصر به بزرگی یک فیل هستند و اگر فیلی برآشوبد، همه را نابود خواهد کرد

تغییر در مصر یعنی تغییر در تمام منطقه

دائما در محافل سیاسی و تبلیغاتی جهان و کشورهای عرب سوال می‌شود که چه کشور دیگری مانند تونس شاهد انقلاب مردمی خواهد بود؟ این در حالی است که انقلاب مردم مصر آغاز شده و بعد از آن، نوبت اردن و یمن است که به دلیل شرایط نامناسب زندگی و نیاز به اصلاحات در فهرست کشور‌هایی قرار بگیرند که امکان شکل‌گیری تظاهرات در آنها زیاد است.
کد خبر: ۳۸۴۴۰۴

تظاهرات مصر که چند روز قبل آغاز شده و ده‌ها هزار نفر بخصوص جوانان در آن شرکت کردند قابل پیش‌بینی و انتظار بود. آنها در تظاهرات خود از مردم تونس الهام گرفتند و این امر از شعار‌های مشابه مردم تونس و مصر در تظاهراتشان مشخص می‌گردد. برای مثال تونسی‌ها در تظاهرات خود می‌گفتند: «ای زین‌العابدین به بندر برو» در حالی که مصری‌ها می‌گویند: «ای مبارک هواپیما در انتظار توست» در واقع مردم در هر دو کشور شعارهایی با یک مضمون سر می‌دهند، چون خواسته‌های مشابهی دارند.

مقایسه مصر و تونس

شرایط زندگی مردم در مصر از تونسی‌ها بسیار ضعیف‌تر است و قدرت اقتصادی آنها به نسبت مردم تونس 3 برابر کمتر است. زیرا درآمد سالانه هر فرد در تونس 3000 دلار است؛ در حالی که در مصر درآمد سالانه آنها در بهترین شرایط از 800 دلار بیشتر نمی‌شود؛ این در حالی است که میانگین سازمان ملل متحده نشان می‌دهد افرادی که درآمد کمتر از 2 دلار دارند، زیر خط فقر به حساب می‌آیند بنا بر این بیش از 60 میلیون مصری زیر خط فقر به‌سر می‌برند.

شاید عواملی چون نبود اصلاحات سیاسی، اقدامات شدید نیروهای امنیتی در سرکوب شهروندان و فاصله طبقاتی زیاد بین فقیر و غنی به نسبت دیگر کشور‌های عرب موجب اعتراض مصری‌ها شده باشد.

مردم مصر از جانب رژیم حاکم که با آنها به شیوه‌ای نامناسب برخورد می‌کند، احساس تحقیر و توهین می‌کنند و این احساس آنها موجب شده تا عده‌ای از آنها در انتخابات مجلس ملی مصر که حزب ملی حاکم پیروز شد و اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد، شرکت نکنند. اما رژیم مبارک از تحریم انتخابات توسط مردم و بی‌توجهی آنها به حکومت درس عبرت نگرفت و سعی نکرد تا از طریق شفاف‌سازی انتخابات و بی‌طرفی، مردم را به شرکت در آن جذب کند بلکه با اقداماتی ساختگی و پیش پا افتاده تمام کاندیدا‌های 2 حزب کشور یعنی اخوان‌المسلمین و حزب وفد را برکنار کرد و این‌چنین مردم مصر را بیش از پیش تحقیر کرد.

احترام به حقوق مردم

دغدغه مردم مصر مانند تونسی‌ها تنها مسائل اقتصادی و قوت روزانه نیست، بلکه آنها می‌خواهند علاوه بر تامین نان روزانه‌شان، دولت به حقوق آنها نیز احترام بگذارد و از آزادی و اصلاحات سیاسی برخوردار باشند.

ما معتقدیم حکومت نمی‌تواند این خواسته مردم را برآورده سازد، زیرا هنوز چون سابق با شیوه جنگ‌طلبانه رفتار می‌کند و می‌خواهد با مردم مانند افراد شورشی برخوردکند و این شیوه‌ای است که در گذشته هم به کار می‌برد. یعنی سرکوب معترضان. بنا بر این جالب توجه است که بیش از 30‌?هزار مامور امنیتی در محله‌های اصلی قاهره برای سرکوب مردم صف می‌کشند. گاه تعدادشان از تظاهرکنندگان هم بیشتر می‌شود.

فیل مصری

به دشواری می‌توان گفت با این تظاهرات هر آنچه در گذشته بود، اصلاح می‌شود اما با این حال، کاروان تغییر و تحول در مصر به حرکت افتاده است و اگرچه این کاروان کند حرکت می‌کند، اما تاثیر آن بزرگ و قابل مشاهده خواهد بود. مردم مصر به بزرگی فیل هستند و اگر فیلی برآشوبد، هر آنچه را در اطرافش است بدون هیچ رحمی نابود خواهد کرد. تغییر در مصر یعنی تغییر در تمام منطقه.

از همین روست که اعتراضات گسترده مردم مصر موجب شد تا هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کند، هر چند که ما معتقدیم این دعوت بسیار دیر انجام شده است زیرا خفقان در مصر اوج گرفته است. اعتراضات در مصر همچنان در روزهای آینده نیز گسترش خواهد یافت و این اتفاق برای آمریکا و هم‌پیمانان عرب میانه‌رو آن در منطقه و رژیم صهیونیستی خوشایند نخواهد بود.

القدس العربی: مترجم / فرزانه کرمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها