سوژه‌های اجتماعی در میان روزنامه‌ها عناوین زیاد و متنوعی را به خود اختصاص می‌دهند؛ به طوری که روزی نیست از میان انبوه روزنامه‌های انتشار یافته، یک سوژه مشترک میان چند روزنامه دیده نشود. اما بعضی از این سوژه‌ها به رغم اهمیت‌شان، کمتر افکار عمومی را به چالش کشیده‌اند، یکی از این موضوعات مهم «وقف» است. نکته جالب توجه این است که سنت حسنه وقف خاص اسلام و جوامع اسلامی نیست و این حرکت خیرخواهانه در بیشتر کشورهای دنیا به شیوه‌های متنوعی دیده می‌شود و بسیاری از مردم نوعدوست حتی با داشتن درآمد و حقوقی اندک به خیل واقفان پیوسته‌اند. چرا که کمک به محرومان، نشر علم و دانش، گسترش مبانی دینی، احداث بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها، مراکز عام‌المنفعه و اداره آنها، فقط دغدغه کشورهای مسلمان نیست بلکه وجدان انسانی را شامل می‌شود. با این حال باید دید که وقتی بنای ما در نظام اسلامی بر احیای وقف است نه احیای موقوفات؛ چرا مسوولان تاکنون در بخش احیای موقوفات بیش از احیای سنت حسنه وقف موفق بوده‌اند؟
کد خبر: ۳۸۳۵۲۳

برخی از استادان برجسته حوزه علمیه، بر این نکته پافشاری می‌کنند که نشانه عدم احیای وقف این است که ترغیب مردم به وقف مشهود نیست، این در حالی است که سازمان اوقاف و امور خیریه، در سال‌های اخیر تلاش داشته تا بسیاری از اراضی و اماکن موقوفه‌ای را که در دست دیگران بوده است، احیا کند.

علمای دینی، وقف را پشتوانه مهم اقتصادی برای انجام برنامه‌ها و طرح‌های مذهبی، فرهنگی، علمی و اجتماعی می‌دانند که یکی از سالم‌ترین و کارسازترین روش‌هایی است که انسان را ماندگار می‌کند و با وجود هزاران متولی وقف در کشورمان، موید اهمیت این موضوع است.

حال، آیا از این پس، موضوع وقف یکی از موضوعات مورد توجه برای رسانه‌ها خواهد شد و گستردگی آن به میزانی می‌رسد که واژه وقف در مطبوعات تبدیل به حوزه‌ای مجزا برای خبرنگاران شود و اخبار آن به طور روزانه از سوی این عده رصد گردد؟

مرتضی فغانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها