مردم بر دخل و خرج نظارت کنند

فهرست جدید قیمت‌ها در بازار

پس از گذشت یکماه و نیم از اجرای هدفمندی یارانه‌ها همچنان آرامش بر بازار قیمتها حاکم است و مردم به نظارت دقیق بر دخل و خرج خود روی آورده‌اند.
کد خبر: ۳۸۳۲۲۳

به گزارش مهر، درست یک ماه و نیم از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور گذشته است و اگر چه هنوز قضاوت برای تاثیرگذاری اجرای این قانون بر روز رفتار مصرفی مردم زود است اما به نظر می رسد مصرف کنندگان به حقوق خود توجه بیشتری داشته و مواردی را که مستقیما با حق و حقوق مصرف کننده در ارتباط است را از فروشندگان طلب می کند.

مردم بر دخل‌و‌خرج نظارت می‌کنند

دقت و رفتار خرید مردم از مغازه ها و غرف میادین میوه و تره بار نشانگر آن است که اگر چه در گذشته مردم دقتی به دریافت فاکتور از سوی فروشندگان و نصب برچسب قیمت از سوی آنها نداشتند و دقت در رفتار آنها کنار ترازوی محاسبه وزن کالای خریداری شده و فاکتور ارائه شده از سوی فروشنده نشانگر انبوهی از کاغذ های فاکتور مانندی بود که فروشندگان به خریداران تحویل می دادند اما اکثرخریداران بدون توجه ، این فاکتور را در کنار ترازوی فروشنده جا می گذاشتند اما هم اینک این رفتار تغییر کرده و مردم شاید به دلیل محاسبه دقیق تر در دخل و خرج خود این فاکتورها را همراه خود می برند و گاه تا دقایقی بعد از خروج از مغازه در حال محاسبه و دقت در ارقام درج شده در آن می شوند.

این رفتار مصرف کنندگان شاید تلنگری به عرضه کنندگان کالا نیز باشد چرا که آنها به حقوق خود آگاه تر شده و به طور قطع در آینده ای نزدیک هر کالایی را خریداری نخواهند کرد این هشداری برای آن دسته از تولید کنندگان کالا است تا کالای با کیفیت و با قیمت رقابتی را به بازار عرصه کنند تا مصرف کننده نیز به آن اقبال نشان دهد ضمن این که حقوق مصرف کنندگان نیز در آن رعایت شود.

اما دقت در بازار بر روی قیمتها نیز نشان می دهد که تولید کنندگان برای فروش هر چه بیشتر کالاهای خود در این شرایط اقدام به کاهش هزینه های تولید کرده اند.

این در حالی است که برخی مصرف کنندگان شاید در شرایطی که باید دقت نظر زیادی بر دخل و خرج خود به دلیل افزایش قیمت حاملهای انرژی داشته باشند به سمت کالاهایی روی می آورند که علاوه بر کیفیت قیمت مناسب را نیز رعایت کرده باشند و گاه دیده می شود یک مصرف کننده دقایق زیادی را جلوی قفسه یک کالا در فروشگاهها که با برند های مختلف عرضه شده است زمان صرف می کند تا کالا را با قیمت مناسب تر پیدا کند.

حتی این اختلاف قیمت گاه می توان 10 تا 20 تومان باشد اما همین اختلاف جزئی مصرف کننده را به سمت کالای با کیفیت و قیمت پایین تر سوق می دهد.

فهرست قیمتها در بازار

به هر حال هم اکنون بازار در شرایطی قرار دارد که مصرف کننده حرف اول را در خرید یک کالا می زند و این شاید نقطه عطفی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به خصوص در بازار باشد.

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال رسمی 1100 تومان، لیموترش 640 تومان، نارنگی 900 تومان ، کیوی 880 تومان ، خیار 890 تومان و سیب زرد 990 تومان در کنار لیموشیرین 850 تومانی و موز 1050 تومانی به چشم می خورد، همچنین هر کیلوگرم مرغ تازه 3050 تومان و تخم مرغ 1680 تومان عرضه می شود.

روغن 4 کیلویی نیز 7950 تومان و روغن 2.700 کیلوگرمی نیز 5785 تومان عرضه می شود، ضمن اینکه قیمت هر بطری روغن مایع 900 گرمی نیز 1840 تومان به چشم می خورد.

در حال حاضر قیمت هر قوطی تن ماهی 1825 تومان ، یک بسته سویای کوچک 300 گرمی  690 تومان ، یک قوطی رب 1700 تومان و البته رب با برند یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ و تخفیف ویژه 1380 تومان عرضه می شود.

قیمت هر بسته 800 گرمی لوبیا چیتی 2470 تومان ، لوبیا سفید 1865 تومان ، عدس درجه یک 2280 تومان ، نخود 1840 تومان و لپه 1980 تومان است؛ همچنین هر کیلوگرم قند شکسته 700 تومان و شکر 1235 تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها