پس از سقوط دولت حریری براساس قانون اساسی لبنان جریان‌های حاضر در لبنان با محوریت 8 مارس (مقاومت) و 14 مارس (نزدیکان حریری) نامزدهای خود را برای تشکیل دولت جدید به میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان معرفی کردند.
کد خبر: ۳۸۲۷۳۲

در این چارچوب جریان 14 مارس بار دیگر سعد حریری را کاندیدای نخست وزیری کرد. جریان 8 مارس نیز سرانجام میقاتی از طرابلس را به عنوان نامزد نهایی سمت نخست وزیری معرفی کرد. براساس رای گیری پارلمان نجیب میقاتی با 68 رای در برابر 60 رای در مقابل سعد حریری به برتری رسید تا جریان مقاومت رسما مسئول تشکیل کابینه شود.

با توجه به روند تحولات لبنان برای تشکیل دولت جدید لبنان، گزینه‌های متعددی مطرح می‌‌باشد. سناریوی اول تکرار فرآیند دوران سعد حریری است که براساس آن تمام گروهها و طوایف در دولت شرکت خواهند کرد و حتی جریان 14 مارس نیز در دولت سهیم می‌شوند . سناریو دوم برگرفته از اختیارات میقاتی برای تشکیل دولتی بدون جریان 14 مارس است.

در این میان جریان 14 مارس سه موضع را در قبال دولت جدید در پیش گرفته است.

اولا برخی جریان‌های داخلی با فاصله گرفتن از سعد حریری بر اصل مشارکت در دولت تاکید دارند.

ثانیا دسته‌ای دیگر مانند سعد حریری بر اصل عدم مشارکت تاکیدکرده و همچنان خود را محق در تشکیل دولت می‌دانند.

ثالثا برخی جریان‌ها مانند جعجع و سنیوره در ائتلافی پنهان با حریری همچنان چشم به خارج داشته و خواستار آن هستند تا با مداخله کشورهایی مانند عربستان، آمریکا و فرانسه بتوانند بار دیگر قدرت را در دست گیرند.این افراد حتی بحران سازی داخلی را نیز در دستور کار قرار داده‌اند که برخی ناآرامی‌های به تحریک افرادی نظیر سنیوره و جعجع بوده است.

 در کنار آنچه از تحولات لبنان ذکر شد مسئله اساسی کارکردهای دولت جدید لبنان می‌باشد. میقاتی اکنون در آزمونی بزرگ قرار دارد که چند اصل را در برمی‌گیرد.

پایان دادن به دادگاه بین‌المللی ترور حریری و خروج آن از عرصه جهانی و وارد ساختن آن به دادگاه داخلی با محوریت محاکمه شاهدان دروغین که در سالهای اخیر لبنان را با بحران مواجه ساخته، بررسی پرونده فساد مالی دولت گذشته لبنان، توجه به مشکلات کشور و محرومیت زدایی، حفظ وحدت ملی و مقابله با فتنه‌های خارجی، حفظ سلاح مقاومت به عنوان حفظ قرمز لبنانی‌ها و تقویت ارتش به عنوان نیروی دفاعی در برابر رژیم صهیونیستی ،‌ پایان دادن به مداخلات غرب به ویژه آمریکا در امور لبنان و ... از مهمترین وظایف میقاتی می‌باشد. به هر حال لبنان در انتظار روزگاری سرنوشت ساز است که روزهای آینده رقم خواهد خورد. 

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها