نگاهی به نمایشگاه CES2011

نمایشگاهی برای فردا

در علم ارتباطات، ایجاد محلی برای عرضه و نمایش توانایی‌ها چه ثابت چه غیرثابت به عنوان ابزار ارتباط با مخاطب شناخته شده است. در حوزه‌های فناوری این ابزار در شکل نوین خود به صورت نمایشگاه‌های تخصصی نیز از ابعاد ارتباط با مشتری فراتر رفته، به مرز تقابل و حتی قدرت گرفتن در مقابله با رقیبان تبدیل شده است. برخی از شرکت‌ها حضور در نمایشگاه‌های خاص را در دستور کار اصلی سازمان خود قرار می‌دهند تا بتوانند از این ابزار به نحو شایسته‌ای استفاده کنند.
کد خبر: ۳۸۱۹۷۸

در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، این نمایشگاه‌ها به لحاظ ارائه فناوری‌های مصرفی و برخورداری از نوآوری‌های فناوری برتر (HITECH) به طور ذاتی از جذابیت عمومی‌برای مشتریان و متخصصان برخوردار است. در این میان نیز شرکت‌های صاحب فناوری از این موقعیت استفاده می‌کنند تا با تمرکز اطلاعاتی و رسانه‌ای که در این رویدادها وجود دارد خود را به رخ رقبا بکشانند. تعداد این نمایشگاه‌ها بنا به خصوصیات و منطقه آن زیاد است، اما یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های فعلی این حوزه که به طور تخصصی به فناوری موبایل و رایانه‌های دستی می‌پردازد، نمایشگاه CES است.

CES2011 نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

انجمن مصرف‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی آمریکا (CEA) دارای 2000 عضو است که از مزایایی مانند حمایت قانونی، تحقیقات بازار، آموزش‌های فنی و آموزش و پرورش، تقویت صنعت، توسعه استانداردها و پرورش روابط استراتژیک ارائه شده توسط این انجمن بهره‌مند می‌شوند و همگی برای ایجاد یک پایگاه مشترک به عنوان جلب بازار مصرفی صنعت آی‌تی آمریکا هر ساله در CES دور هم جمع می‌شوند. برای اطلاع از جزئیات کاری این انجمن می‌توان به این نشانی مراجعه کرد:

http://www.ce.org

CES که مخفف Consumer Electronics Show است، عنوان یک نمایشگاه بین المللی است که سعی دارد شرکت‌ها را به سوی بازار 156 میلیارد دلاری آمریکا بکشاند و فروشندگان و تولیدکنندگان را روبه‌روی هم قرار دهد. این نمایشگاه از 6 تا 9 ژانویه 2011 در لاس‌وگاس برگزار شد.

سخت‌افزار‌ها پیشتاز بودند

در نمایشگاه امسال به جای اتکا به نرم‌افزارها، شرکت‌ها به سوی سخت‌افزارهای سبک، پایدار، سریع و قابل ارتقا شتافتند. این یعنی تغییر شکل محصولات در آینده نزدیک.

نکته‌های زیادی قبل از پرداختن به فناوری‌های رونمایی شده دراین نمایشگاه، قابل توجه است که می‌تواند برای مسوولان نمایشگاهی کشور قابل استفاده باشد.

زمان برگزاری

این نمایشگاه در پایان تعطیلات سال نو میلادی برگزار شد و با اطلاع‌رسانی‌هایی که از سال قبل برای این نمایشگاه صورت گرفته بود بسیاری از مخاطبان توانستند برای این نمایشگاه بدقت برنامه‌ریزی کرده، از حجم ترافیکی پروازها به درستی استفاده کنند تا به این نمایشگاه رسیده و از آن بهره ببرند.

مخاطبان

در وب‌سایت اصلی این نمایشگاه، اطلاعات جالبی قرار داده شده است، از جمله آن‌که «از آوردن کودکان و همسران خودداری کنید» و همچنین «این نمایشگاه یک محل تجاری است و ورود دانش‌آموزان و دانشجویان فقط یک روز و با هماهنگی و ثبت نام قبلی ممکن است.»

مرجع اطلاع رسانی

این نمایشگاه دارای یکی از کامل‌ترین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی است که با توجه به تجاری بودن، نیاز مشتریان و متخصصان را برآورده کرده است. این پایگاه دارای بخش‌هایی مانند رویدادها، اخبار، برنامه کنفرانس، نقشه‌های تعاملی نمایشگاه، شرکت‌کنندگان، برنامه و امکانات اسکان و در نهایت نشان‌های اعتبار است.

این درگاه اینترنتی می‌تواند از سوالات عمومی‌تا اخبار تخصصی را به کاربر انتقال دهد و مهم‌تر آن‌که اطلاعات آن کامل و در حال به‌روز شدن است.

این نمایشگاه امکانات خاصی نیز برای رسانه‌ها در نظر گرفته است که نشان از درک اطلاع‌رسانی و اهمیت رسانه گسترده برای تجارت دارد. این نمایشگاه یک برنامه کاربردی برای تلفن‌های هوشمند به نام CES App نیز عرضه کرد که برای دریافت نقشه و اخبار و راهنمای کاربران تهیه شده بود. این نرم‌افزار در سایت این نمایشگاه قابل دریافت است.

بهشت ویندوزی‌ها

رونمایی داغ این نمایشگاه که اصلی‌ترین رونمایی به حساب می‌آمد توسط مایکروسافت خریداری شده بود و در این مراسم استیو بالمر شخصا از نسخه‌های بعدی ویندوز فون 7 رونمایی کرد. خبرهای نمایشگاه به نوعی تماما تحت تاثیر ویندوزی‌ها بود.

تلویزیون‌هایی برای فردا

بخش تلویزیون‌ها در سی‌یی‌اس 2011 یک مشکل بزرگ داشت و آن هم اعلام گوگل برای عدم ارائه محصولات مبتنی بر گوگل تی‌وی بود. گوگل از ال.جی، توشیبا و شارپ درخواست کرد محصولات خود را که از نرم‌افزارگوگل تی‌وی استفاده می‌کند، در این نمایشگاه عرضه نکنند، زیرا این شرکت در حال اصلاح این نرم‌افزار بوده است. اما با این حال بعضی از شرکا محصولات را با پلت‌فرم قبلی عرضه کردند.

حضور توشیبا و ویزیو تلویزیون مبتنی بر Google TV

این دو غول فناوری تصویری از فناوری گوگل تی وی برای تلویزیون‌های HD جدید خود استفاده کرده‌اند و سامسونگ نیز به این فناوری دسترسی یافته و محصول مشابهی عرضه کرده است. از طرفی تنها شرکت‌های سونی و لاجی تک هستند که از این فناوری در محصولات فعلی خود استفاده می‌کنند.

عرصه تلویزیون سه‌بعدی بدون عینک توسط توشیبا

این نمایشگر با یکی دو نمونه فعلی آن که در بازار عرضه شده‌اند می‌تواند رقابت کند. البته این نمونه هنوز با یک فناوری واقعی در سه‌بعدی سازی فاصله دارد و شامل یک صفحه باریک از لنز است که مقابل نمایشگر بیرونی قرار گرفته است و فوتون‌ها به کمک آن به نمایش درمی‌آیند. این لنزها نور را از نمایشگر گرفته و به یکی از 9 نقطه‌ای که مقابل تلویزیون قرار دارد، منتقل می‌کنند. اگر فرد در مقابل این صفحه هوشمند و یکی از این 9 نقطه قرار گیرد، تصاویر را سه‌بعدی می‌بیند. این محصول با این‌که یک پیشرفت است، اما باز هم محدودیت حضور در جاهای خاص را نتوانسته حل کند.

از طرفی نیز ماساکی اوسومی، مدیر محصولات دیجیتالی توشیبا گفته است ما موفق به تولید فناوری جدید با کیفیت بالاتر شده ایم که بزودی آن را به صورت عمومی‌عرضه می‌کنیم. در مقابل این تلویزیون‌های سه‌بعدی، سونی دوربین فیلمبرداری سه‌بعدی عرضه کرد. دوربین سه‌بعدی سونی با 2 لنز همجوار ترکیب نوری ثابت را برای فیلمبرداری ایجاد می‌کند. این دو دوربین سه‌بعدی MHS-FS3 Bloggie 3D نام گرفته و به اندازه گوشی‌های هوشمند ساخته شده است تا کاربران بسادگی بتوانند آن را در هر مکان و زمانی حمل کنند.

دوربین دیگر سونی با نام Handycam HDR-TD10 معرفی شده است که اندکی بزرگ‌تر است و امکانات بیشتری را شامل می‌شود.

موبایل‌های نسل چهارم

هنوز خیلی از کشورها نسل سوم تلفن همراه را تجربه نکرده‌‌اند که دنیا به سمت نسل چهارم رفته و در این نمایشگاه اولین تلفن همراه مخصوص شبکه‌های نسل چهارم موبایل ارائه شد.

شرکت تایوانی HTC نیز در روزهای ابتدای نمایشگاه، محصول جالب خود را عرضه کرد. Thunderbolt که به معنی صاعقه است، اولین تلفن همراه هوشمند محصول این شرکت می باشد که از فناوری شبکه‌های نسل چهارم موبایل یا شبکه تکامل بلندمدت (LTE) حمایت می‌کند.

رم‌های نسل چهارم

اگر رم سیستم شما DDR2 است برای ارتقای سیستم خودتان زیاد عجله نکنید، چرا که رم‌های DDR4 در راهند.

شرکــــت ســـــامسونگ نخستین حافظه DDR4 DRAM دنیا را در CES رونمایی کرد.

این حافظه جدید مبتنی بر فناوری 30 نانومتری ساخته شده است و به گفته کارشناسان، سرعت آن نسبت به حافظه‌هایDDDR3 تا 2 برابر افزایش یافته است و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند.

انرژی مصرفی در مدل کنونی حافظه‌های DDR که هم اکنون در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند 5/1 ولت است، اما حافظه DDR4 انرژی معادل 2/1 ولت را مصرف می‌کند که از این نظر در خانواده محصولات الکترونیکی سازگار با محیط زیست طبقه‌بندی می‌شود.

هم کتابخوان، هم تبلت، هم نت‌بوک و هم نوت‌بوک

شرکت ژاپنی NEC محصول متفاوتی را بر پایه سیستم‌عامل آندروید به نمایش گذاشته که یک پدیده به شمار می‌رود.

این رایانه دستی که LifeTouch LT-W نام گرفته است، نخستین سیستم رایانه‌ای مبتنی بر آندروید گوگل محسوب می‌شود که 2 نمایشگر لمسی مجزا را در خود جا داده است و هم در خانواده رایانه‌های لوحی و هم در خانواده نوت‌بوک‌ها طبقه‌بندی می‌شود.

طراحی این رایانه منحصر به فرد و زیبا مانند کتاب‌های کاغذی است و اندازه هر یک از نمایشگرهای لمسی آن 7 اینچ اعلام شده است. شرکت NEC بر این باور است که این روزها بر میزان علاقه‌مندی کاربران برای خرید رایانه‌های لوحی افزوده شده است و در این میان، این محصول جدید و متفاوت با 2 نمایشگر لمسی مجزا می‌تواند تعداد بیشتری از کاربران را به سمت خود جذب کند.

این رایانه شخصی قابل حمل به پردازنده ARM Cortex A8 مجهز شده و شرکت NEC نسخه 1/2 سیستم‌عامل متن باز آندروید را برای آن در نظر گرفته است.

نمایشگاه CES2011 آنقدر اصل و فرع داشت که حتی اگر چند شماره از تمام کلیک را هم به آن اختصاص دهیم باز هم جای صحبت دارد، اما تمام نکته نمایشگاه برای ما این است که باید به سمت خدمات شبکه برویم تا بتوانیم از ابزار فناوری فردا استفاده کنیم.

سعید نوری‌آزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها