این داروی لذیذ قهوه ای!

همه ساله با فرار رسیدن عید نوروز و روزهای آغاز بهار، مجالس دید و بازدید و مصرف تنقلات شیرین رونق خاصی دارد و در این میان شکلات به علت علاقه فراوان مردم از موقعیت ویژه ای نسبت به دیگر خوراکی ها برخوردار است.
کد خبر: ۳۸۱۵۹
حتما شما هم در محافل خانوادگی یا دوستانه با صحنه تذکر بزرگترها به کودکان درباره عوارض گوناگون شکلات مواجه شده اید.
هشدارهایی که به نظر می رسد بیشتر زمینه اقتصادی دارند تا دلیل علمی.

تاریخچه شکلات

استفاده از شکلات سابقه ای بسیار طولانی دارد. قبایل مایا، سال 500 میلادی در مکانی که امروزه جنوب کشور مکزیک است ، زندگی می کردند و در دست نوشته های این قبایل راجع به کاکائو چیزهایی زیادی دیده می شود. در واقع کلمه کاکائو لغتی مایایی است.
در آن زمان شکلات ، نوشیدنی تلخی بود که از دانه کاکائو همراه با دیگر افزودنی های محلی تهیه می شد. این نوشیدنی که با استفاده از آب یا دیگر مایعات تهیه می شد با وانیل ، فلفل شیرین یا فلفل قرمز خوش طعم می شد.
تصور عمومی بر این بود که این نوشیدنی تلخ و تند مزه در معالجه اسهال ، تقویت قوای جسمانی ، افزایش مقاومت بدن و رفع خستگی موثر است.
زمانی که کاشفان اسپانیایی برای اولین بار این نوشیدنی را به اروپا آوردند تکامل عمده ای در تهیه آن ایجاد شد. فلفل قرمز کنار رفت و به جای آن از شکر در تهیه شکلات استفاده شد.
این نوشیدنی شیرین ، بسیار گران بود و در قرن هفدهم تنها نجیب زادگان اروپایی می توانستند این ماده غذایی را تهیه و مصرف کنند. سرانجام در قرن 18 میلادی شکلات با انجام تغییراتی به صورت جامد تهیه شد و در دسترس همگان قرار گرفت.

این تحقیقات شیرین

اگر چه بسیاری از مردم بدون توجه به خواص کاکائو و فقط به علت طعم مطبوعش آن را مصرف می کنند، اما اعتقاد به خواص دارویی کاکائو از دیر باز رایج بوده است.
براساس تحقیقات جدید، مشخص شده که کاکائو حاوی فلاونوئیدها است. این ترکیبات که منشائ گیاهی دارند حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها تاثیر عمده ای در کاهش فشار خون و تسهیل گردش خون دارند؛ بنابراین همان طور که دیدن جعبه شکلات ، شادی را به قلب شما می آورد، مصرف آن هم در صورتی که به طور صحیح و مناسب باشد در افراد سالم می تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند.
جالب است بدانید اهالی بومی جزایر پاناما با این که رژیم غذایی پرنمک دارند و بیشتر غذاها را با نمک فراوان مصرف می کنند، ولی فشار خونشان طبیعی است و این همان نکته ای است که مورد توجه دکتر هولنبرگ ، استاد دانشگاه پزشکی هاروارد قرار گرفته است.
نتایج بررسی این دانشمند که در شماره اخیر مجله فشارخون به چاپ رسیده بسیار جالب توجه است: «مردم بومی پاناما در هر وعده غذایی از کاکائو در غذاهایشان استفاده می کنند».
در بررسی دیگری که از سوی این محقق به انجام رسید، مشخص شد کاکائو که حاوی مقادیر فراوان فلاونوئیدهاست می تواند به افزایش و تسهیل گردش خون در مغز و دیگر اندامها کمک کند.
فلاونوئیدهابه باز شدن رگهای خونی کمک می کنند و مانع تجمع پلاکت ها در دیواره عروق می شوند. تاثیر این مواد بر بدن ، شبیه آن چیزی است که در آسپرین بچه ها دیده می شود، اما مدت اثر آنها طولانی تر است.
دکتر کین می افزاید: کاکائو می تواند جایگزین مناسبی برای افرادی باشد که به آسپرین حساس هستند؛ البته متخصصان تاکید می کنند که علی رغم این مسائل ، شکلات مانند هر ماده غذایی دیگر مضراتی دارد، مثلا چربی موجود در شکلات می تواند افزایش کلسترول خون را به همراه داشته باشد.
هرگاه بخواهیم شکلات و کاکائو را در رژیم غذایی وارد کنیم باید به همان میزان از مصرف چربی و قند در دیگر غذاها کاسته شود تا شاهد عوارض منفی بخصوص در بیماران کلیوی و مبتلایان به فشار خون نباشیم.

شکلات و احساس نشاط

یکی از اثرات ثابت شده شکلات احساس نشاط و رفع خستگی است که متعاقب مصرف این ماده غذایی دیده می شود. شکلات حاوی بیش از 300 ماده شیمیایی شناخته شده است. کافئین از جمله این ترکیبات است.
تئوبروماین هم ترکیب دیگری است که به مقدار جزیی در شکلات موجود است و ترکیب این دو ماده شیمیایی (و احتمالا دیگر مواد موجود در شکلات) به ایجاد احساس نشاط در مصرف کنندگان شکلات منجر می شود.

مبالغه در بیان مضرات

حتما شما هم شنیده اید که شکلات در ایجاد جوشها و آکنه موثر است. گروهی دیگر مصرف آن را به علت پوسیدگی دندان ها مضر می دانند؛ اما تحقیقات تازه ، کمک فراوانی به مشخص شدن واقعیت کرده است.
خبر خوب این است که در بیشتر موارد، در بیان اثرات منفی مصرف شکلات مبالغه شده است. مطابق نتایج 2 تحقیق که به وسیله دانشمندان دانشکده پزشکی پنسیلوانیا به انجام رسید ثابت شده که خوردن شکلات (یا نخوردن آن) تاثیر مهمی در ایجاد آکنه ندارد.
تاثیر شکلات بر پوسیدگی دندان ها هم بیشتر از دیگر خوراکی های شیرین نیست ؛ البته مسلم است که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می تواند سلامت انسان را مختل کند.
به هر حال در روزهای آغاز سال نو در صورتی که پزشک شما را از مصرف شیرینی و شکلات منع نکرده است می توانید با خیال راحت کمبود شکلات خود را جبران کنید.

دکتر آرش فرهودی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد حسین اکبری
United States of America
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
۰
۰
ممنون از مطالب قشنگی که گذاشتید

نیازمندی ها