یادداشت‌هفته

فرشتگان کویر در قاب

اثر عالیه سعادت‌پور، عکاس جوان اصفهانی به جشنواره جهانی فدراسیون بین‌المللی هنر عکس (فیاپ) راه یافت. او در مورد عکسی که به این جشنواره راه یافته به نسل سوم می‌گوید:
کد خبر: ۳۷۹۳۸۳

این عکس در شبستان مسجد جامع شهر ورزنه هنگام اذان ظهر، زمانی که مردم به سمت مسجد حرکت می‌کنند گرفته شده است. ورزنه را به خاطر زنان و دختران چادر سفید، سفیدترین شهر ایران می‌نامند. ‌مقابله با گرمای شدید تابستانی، قرار گرفتن در نقطه کویری و استفاده از پنبه ازجمله دلایلی است که پوشیدن چادر سفید را به سنتی دیرینه تبدیل کرده است. این مساله یکی از عوامل متمایزکننده این شهر در بین شهرهای ایران می‌باشد.

سعی داشتم در این عکس سادگی مردم کویر را که در معماری و پوشش آنها قابل مشاهده است نمایش بدهم. در نقطه تمرکز تصویر که بیشترین توجه بصری وجود دارد زن سفید پوشی قرار گرفته که سوژه اصلی را تشکیل می‌دهد و با این پوشش نشان دهنده نماد اصلی این منطقه است. نور مناسب آفتاب کویری که در ظهر پاییزی به دالان شبستان تابیده شده است باعث شده سطح ساده سفید دیوار را به احجامی تقسیم کند. این نور عامل اصلی ایجاد عمق و بیرون آوردن عکس از حالت تخت و دوبعدی است.

فضای کاملا سفید عکس نیز نشانگر سفیدترین شهر ایران است.در نهایت این عکس چیزی جز یک حس آنی جهت نمایش زیبایی و سادگی فرشتگان کویر در یک نگاه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها