پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در زمستان امسال 25 درصد کاهش یابد

کاهش چشمگیر مصرف بنزین

در حالی که چند روزی از اجرای رسمی قانون هدفمندی یارانه‌ها نمی‌گذرد، آمارها از کاهش چشمگیر مصرف انرژی در کشور و بویژه بنزین حکایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری‌ها، آمار شرکت ملی پالایش و پخش مواد نفتی ایران نشان می‌دهد که در 28 آذر ماه، یکشنبه هفته جاری به عنوان نخستین روز از اجرای این قانون و اصلاح قیمت‌ها مصرف بنزین کشور 10 میلیون لیتر کاهش یافته است. این به‌آن معناست که فقط در طول یک روز مصرف بنزین کشور حدود 15 درصد کاهش نشان می‌دهد، چرا که متوسط مصرف بنزین کشور در 2 هفته اخیر حدود 63 میلیون لیتر گزارش شده است. بر این اساس، در نخستین روز از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، 53‌میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شد که در قیاس با روز پیش از آن، 10 میلیون و 600 هزار لیتر کاهش داشت.
کد خبر: ۳۷۵۰۲۹

براساس این گزارش در روز 27 آذرماه 63 میلیون و 900 هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده بود که این میزان با 10 میلیون و 600 هزار لیتر کاهش در روز 28 آذرماه همراه بود.

براساس آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور، این در حالی است که مصرف بنزین در روزهای 20 و 21 آذرماه به ترتیب 60 میلیون و 500 هزار لیتر و 56 میلیون و 600 هزار لیتر بوده است.

همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، عرضه بنزین سه نرخی و گازوئیل دو نرخی در جایگاه‌های سراسر کشور آغاز شده است.

بر اساس اعلام ستاد هدفمندی یارانه‌ها با آغاز مرحله نهایی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین حمایتی با نرخ 100 تومان، بنزین سهمیه‌ای 400‌تومان، بنزین آزاد 700 تومان، سی.ان.جی 300‌تومان، گازوئیل سهمیه‌ای 150 تومان و گازوئیل آزاد 350 تومان در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.

این در حالی است که آمار جدید در سایر بخش‌ها نیز از کاهش مصرف حکایت دارد. برخی مقامات مسوول در وزارت نیرو از کاهش مصرف برق و آب طی چند روزی که از هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گذرد، خبر داده‌اند. این ارقام نشان می‌دهد که واقعی کردن قیمت سوخت تا چه حد می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف آن شود و کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و روان‌سازی حمل و نقل شهری را به دنبال داشته باشد.

کاهش 25 درصدی مصرف گاز

از سوی دیگر مقامات مسوول پیش‌بینی می‌کنند مصرف گاز خانگی در کشور تا 25 درصد کاهش یافته و این در اوج سرمای درپیش زمستان 89، یک نعمت به شمار می‌رود.در این باره مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با اجرایی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و منطقی‌تر شدن مصرف آن، مصرف گاز در بخش خانگی تا 25‌درصد کاهش یابد.به گزارش شانا، جواد اوجی با تاکید بر این‌که اجرای این قانون به استقرار هرچه بیشتر عدالت در جامعه کمک بسزایی خواهد کرد، افزود: در نرخ‌های جدید که بر اساس شرایط آب و هوایی شهرستان‌های مختلف کشور تعیین شده، میانگین گازبها به‌ازای هر متر مکعب 700 ریال است. وی با بیان این که بیش از 70 درصد مشترکان منطبق با الگو، گاز مصرف می‌کنند، گفت: این تحول اقتصادی و واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی از جمله گاز طبیعی، مشترکان دهک‌های بالا (8، 9 و 10) را به سمت مدیریت و کاهش مصرف سوق خواهد داد.

وی اظهار کرد: در فصل گرم، مصرف روزانه گاز بخش خانگی کشور 70 تا 80 میلیون مترمکعب است؛ در حالی که در فصل سرد سال، این رقم به 350 تا 380 میلیون متر مکعب می‌رسد، ضمن آن‌که برای تامین گاز خانگی، محدودیت‌هایی در بخش نیروگاهی اعمال می‌شود که به معنای استفاده از سوخت مایع در این بخش خواهد بود.

اوجی گفت: با مصرف متعارف گاز در بخش خانگی، صرفه جویی حاصل از آن را می‌توان در توسعه صنعت، تقویت زیرساخت‌ها، اشتغالزایی، رونق بخشی اقتصادی، همچنین تزریق به میدان‌های نفتی، تولید برق و افزایش سهم تجارت گاز در عرصه بین‌الملل سرمایه‌گذاری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با وجود افزایش نرخ گازبها پس از اجرای گام نخست قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت این حامل انرژی از قیمت‌های آن در منطقه و جهان پایین‌تر است. براساس مصوبه مجلس، دولت موظف است تا پایان برنامه پنجم توسعه، نرخ گاز بخش خانگی را به75درصد فوب خلیج فارس برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها