با ورود به سومین روز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تمام اخبار حاکی از واکنش منطقی مردم، اصناف و صنعتگران به این رویداد بزرگ اقتصادی است. به گزارش «جام‌جم»، با وجود پیش‌بینی برخی‌ها در مورد احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی، این بازار همچنان در آرامش به‌سر می‌برد. اگر چه گاهی بازار برخی محصولات به خاطر ایام خاص مانند نزدیکی به شب یلدا به‌دلیل افزایش تقاضا دچار نوساناتی می‌شود اما چنین اتفاقی معمولا طبیعی بوده و فضای کلی بازار همچنان باثبات است. طبق توافقی که با انجمن‌های تولیدکننده و اتحادیه‌های صنفی صورت گرفته تولیدکنندگان مواد غذایی هیچ یک قیمت خود را افزایش نداده‌اند و در نتیجه در سطح خرده‌فروشی نیز همچنان قیمت‌ها به روال سابق خود اعمال می‌شود.
کد خبر: ۳۷۴۵۸۳

ثبات در بازار گوشت قرمز

طی روز‌های اخیر قیمت گوشت قرمز ثابت مانده به طوری که هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی ممتاز 18700 تومان، ران گوساله 11550 تومان و مخلوط گوساله 9950 تومان در بازار ارائه می‌شود. با این حال هر کیلو مرغ نیز در واحدهای خرده‌فروشی 2980 تومان عرضه می‌شود که به گفته برخی خرده‌فروشان نسبت به روز قبل حدود 200 تومان با افزایش روبه‌رو بوده است.

عباس هزابه، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت گوسفندی درباره وضعیت بازار بعد از اجرای هدفمندی یارانه به «جام‌جم» گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته در بازار گوشت افزایشی نداشتیم و این بازار حتی نسبت به هفته گذشته 200 تومان نیز با کاهش روبه‌رو بوده است.

وی افزود: در حال حاضر در سطح شهر تهران هر کیلو گوشت گوسفندی شقه 13 هزار تومان به صنوف خرده‌فروش عرضه می‌شود که فروشندگان نیز با احتساب 10 درصد سود آن را حدود 14 هزار و 500 تومان می‌فروشند که البته نحوه بسته‌بندی و چگونگی ارائه گوشت ممکن است بر این قیمت بیفزاید.

هزابه در پاسخ به این سوال که ثبات قیمت در بازار گوشت گوسفند تا کی ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: ما پیش‌بینی کرده‌ایم قیمت این محصول تا تیر ماه سال آینده باثبات می‌ماند و از این ماه به بعد اگر بتوان علوفه مورد نیاز دامدارها را تامین کرد همچنان می‌توان شاهد باثباتی بازار بود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت گوسفندی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که شده از جمله ارائه امکانات به دامداران برای ورود دام زنده به تهران، کشتار بموقع و حذف دلالان و واسطه‌ها و خرید نقدی از دامداران باعث شده است تا عرضه گوشت به بازار به تعادل برسد.

کاهش قیمت نان در آزادپزی‌‌ها

از دیگر کالاهایی که مردم شاید نگران قیمت آن باشند قیمت نان است اگر چه قیمت هر کیلو آرد با حذف یارانه آرد 290 تومان تعیین شده است اما هنوز نرخ‌های جدید نان اعلام نشده و نانوایان منتظرند تا با احتساب هزینه‌هایی چون نرخ دستمزد و انرژی مصرفی در نانوایی‌ها قیمت نان نیز مشخص شود. با حذف یارانه آرد، نرخ آرد یکسان شده و دیگر از آرد سهمیه‌ای 75 ریال و 450 ریال خبری نخواهد بود. اما به گفته رئیس اتحادیه صنف نانوایان، قیمت نان در آزادپزها با حذف یارانه آرد کاهش و کیفیت پخت نان افزایش می‌یابد که باعث کاهش اسراف و ضایعات نان خواهد شد.

یوسف احمدی، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در گفت و گو با «جام‌جم» در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت آرد برای آزادپزها آیا قیمت نان در آزادپزی‌ها کاهش نمی‌یابد، گفت: در حال حاضر نانوا‌های آزاد پز آرد را کیلویی 450 تومان خریداری می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود با قیمت هر کیلو آرد 290 تومان، قیمت نان در آزادپزها با رقابتی که با تک‌نرخی شدن قیمت آرد پیش خواهد آمد، قیمت نان کاهش یابد. ضمن آن‌که دولت برای حمایت از مردم برای هر نفر ماهانه 4 هزار تومان یارانه در نظر گرفته است تا قدرت خرید نان تامین باشد.وی تصریح کرد: در حال حاضر بنا به گفته مسوولان در سطح کشور 65 هزار نانوایی دارای سهمیه آرد و 1200 نانوایی نیز آزادپز هستند که با احتساب روستاهای کشور که اقدام به ایجاد نانوایی کردند این آمار افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم گفت: قیمت نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم با افزایش قیمت روبه‌رو نخواهد شد.

محمدجواد کرمی در خصوص قیمت‌گذاری نان‌های حجیم و نیمه حجیم در زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها افزود: قیمت نان در این اتحادیه همانند قیمت‌گذاری سال 88 خواهد بود و سعی می‌شود تا این قیمت برای سال 89 نیز بدون تغییر ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به تمام واحدهای این اتحادیه اعلام شد تا قیمت محصولات خود را افزایش ندهند و براساس روندی که تاکنون بوده است، محصولات خود را عرضه کنند.

تاثیر شب یلدا بر قیمت میوه

قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی نشان می‌دهد قیمت آب معدنی، تخم‌مرغ، شیر، قند و شکر، روغن، مایع ظرفشویی، پودر رختشویی و مواد لبنی هیچ گونه تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته و به گفته مغازه‌داران طبق توافقی که واحدهای تولید کننده با وزارت بازرگانی داشته‌اند، قیمت‌ها همچنان با ثبات باقی مانده است.

همچنین روز گذشته بازار صیفی و سبزیجات نیز آرام و بدون تغییر بوده و در برخی مناطق افزایش قیمت اندک میوه ناشی از بالا رفتن تقاضا به دلیل شب یلداست و ارتباطی به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم گوجه 970 تومان، خیار 690 تومان، هویج 320 تومان، لوبیا سبز 680 تومان، چغندر 250 تومان، شلغم 250 تومان، کاهو 350 تومان، بادمجان 720 تومان، کدو 490 تومان و سیب‌زمینی 480 تومان در میادین میوه و تره بار عرضه شده است، اما بازار میوه با اندکی نوسان روبه‌روبوده به نحوی که هر کیلوگرم پرتقال تامسون 1400 تومان، سیب قرمز 1800 تومان، سیب زرد 920 تومان، انار 1320 تومان، لیموشیرین 650 تومان، نارنگی 650 تومان، کیوی 650 تومان و پرتقال شمال 750 تومان عرضه شده که در این میان قیمت انار، سیب زرد و سیب قرمز با افزایش مواجه بوده است؛ ضمن این‌که موز نیز به دلیل کمبود واردات و سختگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای ماده 16 قانون بهره‌وری کشاورزی، دیروز با قیمت بالا و کمبود عرضه بخصوص در میادین میوه و تره بار مواجه بوده است.

هدفمندی یارانه‌ها بی‌تاثیر در بازار طلا

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز تاکید کرد تا کنون اجرای هدفمندی یارانه‌ها تاثیری در بازارهای داخلی طلا نداشته است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هیچ ارتباطی به بازار طلا و قیمت‌های این بخش ندارد.

وی با تاکید براین‌که طلا و سکه جزو مایحتاج زندگی مردم به حساب نمی‌آید، افزود:‌ قیمت‌های طلا براساس قیمت‌های جهانی نوسان پیدا می‌کند.

این مقام مسوول در بازار طلا و جواهر ایران تاکید کرد: از روز گذشته تا کنون هیچ نوساناتی به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بازار داخلی مشاهده نشده است.

گزارشی از کمبود یا گرانی نداشتیم

از سوی دیگر برای نظارت و جلوگیری از گرانفروشی، دولت تمهیداتی اندیشیده و شماره 124 را برای گزارش مردمی از سطح شهر تعیین کرده است، اما مدیرکل دفتر تامین و توزیع کالا و خدمات وزارت بازرگانی اعلام کرد، دومین روز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بدون تنش سپری شد و هیچ گزارشی مبنی بر کمبود، گرانی و اخلال در بازار از استان‌های کشور اعلام نشده است.

یدالله صادقی گفت: وضعیت بازار و نظام عرضه در سراسر کشور بدون تنش و آرام بوده و هیچ‌گونه کمبود یا افزایش قیمتی در حوزه بازار از سوی سازمان‌های بازرگانی استان گزارش نشده است.

وی با بیان این مطلب که وضعیت سطح بازار به صورت هفتگی در کمیسیون تنظیم بازار و کنترل و نظارت استان‌ها براساس اطلاعات قیمتی موجود در بانک اطلاعاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده در وضعیت بازار، قیمت‌ها در سراسر کشور رصد می‌شود.مدیرکل دفتر تامین و توزیع کالا و خدمات درخصوص تزریق ذخایر کالاهای اساسی به استان‌ها، گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر اعلام نیاز استانی به کالا، جهت تنظیم بازار دریافت نشده است. صادقی، ذخیره کالاهای اساسی صورت گرفته را ابزار دولت برای مقابله با شرایط خاص دانست و تصریح کرد: باید از این ابزار بجا و متناسب با شرایط بهره‌ برد.

این مقام مسوول ادامه داد: ممکن است نوساناتی در برخی از کالاهای اساسی کشور صورت گیرد که می‌توان با درایت و به کارگیری بهنگام از ابزار ذخیره وضعیت بازار را مدیریت کرد.وی با بیان این مطلب که انتقال تعدادی از ذخایر کالایی به برخی از استان‌ها برای مصرف نبوده است، گفت: مقداری از ذخایر کالایی به استان‌ها منتقل شده و به صورت استانی ذخیره شده، بنابراین نگرانی از جهت کمبود کالا در کل کشور وجود ندارد. مدیرکل دفتر تامین و توزیع کالا و خدمات، خاطرنشان کرد: تنها مقدار اندکی از میزان گوشت ذخیره شده در ایام محرم مصرف شد و دیگر ذخایر کالایی صورت گرفته مورد استفاده قرار نگرفته و موجود است.

سیما رادمنش / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها