اسون گوران اریکسون سوئدی نامی شناخته شده در دنیای مربیگری فوتبال به حساب می‌آید، اما آیا این مربی می‌تواند گمشده نیمکت تیم ملی فوتبال ایران باشد؟ استفاده از یک مربی خوب و شناخته شده خارجی که بتواند در فوتبال ایران منشأ خیر شده و تیم ملی را به رقابت‌های جهانی برساند، از آنجا مطرح شد که رئیس‌جمهور در مراسم تقدیر از مدال‌آوران ورزش ایران در بازی‌های آسیایی تاکید کرد که تیم‌های ورزشی ایران باید از بهترین مربیان دنیا (داخلی و خارجی) استفاده کنند. صحبت دکتر احمدی‌نژاد ناظر بر این است که اگر در رشته‌ای مربیان خوب داخلی حضور نداشته باشند، باید در جهت رشد از مربیان کارآمد خارجی استفاده کرد و دولت تمام مخارج استخدام مربیان خارجی را خواهد پرداخت.
کد خبر: ۳۷۳۰۰۶

در فوتبال ایران و با توجه به تصریح تمام کارشناسان در زمینه عقب‌افتادگی از علم روز این رشته، کسی در استفاده از یک مربی خوب و شناخته شده خارجی در راس تیم ملی ایران کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای ندارد، اما در این بین نه شرایط تمام مربیان خارجی با فاکتورهای مورد نظر ما همخوانی دارد و نه این امکان برایمان فراهم است که گزینه‌های زیادی را در انتخاب‌های خویش مورد توجه قرار دهیم.

هر چند که طی سال‌های گذشته از مربیان خارجی چون ایویچ، بلاژویچ و ایوانکوویچ استفاده کرده‌ایم و آنها نیز در مجموع کارنامه و خاطرات خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند، اما امروز و به دنبال اعلام خبر زمینه‌سازی برای سفر دیه گو مارادونا به ایران، از این مربی آرژانتینی نیز به عنوان یکی از گزینه‌های تیم ملی ایران نام می‌برند، اما واقعیت این است که جدای نام و شهرت، فوتبال ایران به مربی‌ای نیاز دارد که بتواند در مقام عمل با انجام یک کار اساسی، تحولی بنیادین در سبک و نوع بازی تیم ملی به وجود آورد.

اگر برنامه بر اساس راهیابی به مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی تعریف شود، باید مربی‌ای استخدام شود که بتواند با تیم ملی ایران هویت و جایگاه تازه‌ای را برای خود به دست آورد. شاید در این عرصه اریکسون مربی خوبی باشد، اما این مربی سوئدی، ورای کارنامه روشن فنی، با حاشیه‌ها و پرونده‌هایی غیراخلاقی مواجه است که به هیچ وجه بر اساس ارزش‌ها و معیارهای فوتبالی و ورزشی ما قابل تعریف نیست. بنابراین تیم ملی ایران ورای نام‌ها مربیانی می‌خواهد که بتوانند در کوتاه مدت و بلندمدت، منشأ اثر واقع شوند، مربیانی چون سنول گونش، فاتح تریم، مارکو فان باستن، پاسارلا، رودی فولر، ماتیوس و...

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها