کد خبر: ۳۷۰۳۲۲

برای تقویت سیستم ‌ایمنی بدن در فصل سرما، نوشیدن آب ‌میوه تازه و چای بسیار توصیه می‌شود. در روستاهای قوچان که سرمای تند و خشکی دارد چای را در فصل زمستان با ادویه خاصی استفاده می‌کنند که اعتقاد دارند گرمازاست. خواص ادویه‌هایی که معمولا در این ترکیب استفاده می‌کنند در مجموع دافع سرماخوردگی است.

با سرد شدن هوا و تغییر پیوسته دمای بدن به دلیل رفت و آمد در محیط گرم اتاق و هوای سرد بیرون، نوشیدن مایعات فراوان ضروری است. ادویه گرم‌کننده‌ای که به نسبت مساوی از ادویه‌های زیر ترکیب شده است چای شما را انرژی بخش‌تر خواهد کرد. میزان مصرف در هر لیوان چای معمولا حدود یک گندم است. البته به ذائقه شما بستگی دارد.

هل (Cardamoms) : هل، سبب هضم بهتر غذا، آرام نمودن معده و طراوت بخشیدن به تنفس می‌گردد. همچنین مصرف شربت هل باعث بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود.

دارچین (Cinnamon): این ادویه گرم‌کننده، به از بین بردن ویروس‌ها و میکروب‌های دستگاه تنفس فوقانی کمک می‌کند و لذا ادویه‌ای سودمند به صورت شربت‌های درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود. همچنین گفته می‌شود که دارچین سبب کمک به هضم غذا، تسکین نفخ و بهبود گردش خون می‌گردد.

گل میخک (Cloves): این ادویه برای تهیه نوشیدنی‌های گرم‌کننده و معطر به کار می‌رود و برای خوش طعم نمودن آب سیب، آب گلابی و آب انگور نیز بسیار مناسب است. از دیرباز گل میخک به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی‌کننده و بی‌حس‌کننده، برای تسکین دندان درد به کار می‌رفته است. گل میخک سبب تحریک و کمک به هضم غذا و تسکین نفخ می‌شود.

زنجبیل (Ginger) : شهرت زنجبیل، به سبب تسکین تهوع و اسهال است و گفته می‌شود سبب بهبود تعریق و گردش خون و همچنین مقابله با عفونت‌هاست و در درمان سرماخوردگی به شکل نوشیدنی سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوز هندی و پوست جوز (Nutmeg and mace) : این ادویه گرم به هضم غذا کمک می‌کند و تحریک‌کننده و تقویت‌کننده است. سبب تسکین تهوع و نفخ نیز می‌گردد. این ادویه در مقادیر زیاد می‌تواند سبب گیجی و توهم در فرد شود و حتی ممکن است در مقادیر زیادتر سمی باشد، اما در مقادیر مورد استفاده در آشپزی، هیچ‌گونه خطری در بر ندارد.

تخم بادیان (Aniseed): این ادویه جهت طعم‌دهی انواع نوشیدنی نیز به کار می‌رود. شهرت اصلی تخم بادیان، افزایش اشتها، کمک به هضم غذا و تسکین نفخ است. این ادویه به طور سنتی جهت تسکین سرفه، سرماخوردگی و آسم و نیز جهت کمک به خواب آرام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها