مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: بعد از گذشت سه سال بار دیگر باغداران شاهد به بار نشستن باغهای انار بودند و یاقوت سرخ به باغ های قم بازگشت.
کد خبر: ۳۶۹۹۷۰

به گزارش مهر در قم، مسلم ابراهیمی بعد از ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال سرمای شدید سال 86 که کلیه باغ‌های انار دچار خسارت شدید شد و درختان انار کف بر شده بودند، بار دیگر با همت و تلاش باغداران کلیه باغ‌های انار احیاء شده و به بار نشسته است.

وی با اشاره به میزان برداشت انار در سال جاری در قم بیان کرد: امسال حدود 30 هزار تن انار از باغ های استان برداشت شد که ارزش اقتصادی آن بالغ بر 200 میلیارد ریال برآورد می‌گردد.

ابراهیمی افزود: بیشترین برداشت انار امسال در روستای سولقان در بخش قاهان بود که از باغ‌های این روستا 18 تن انار در هکتار برداشت شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم اضافه کرد: با توجه به احیای باغ‌های انار، امید است این میزان برداشت در سال‌های آتی افزایش یابد.

وی با اشاره به ارقام موجود انار در باغ‌های قم خاطر نشان کرد: 90 درصد انار قم شامل رقم قجاق یا همان ملس ساوه است و 10 درصد بقیه را ارقامی نظیر منصور بیگی، شاه پسند و شیرین یزدی تشکیل می‌دهند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه 3 هزار هکتار باغ انار در قم وجود دارد، گفت: بیش از یکهزار هکتار باغ انار در روستاهای طایقان، خدیجه خاتون و نیزار از رودخانه قم حقابه داشتند که در سال جاری با قطع شدن این حقابه با مشکل جدی کم آبی مواجه شدند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و اختصاص آب به کشاورزان این روستا، مشکل کم آبی منطقه هر چه سریعتر مرتفع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها