گفت‌وگو با ژاک روگ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک

آسیایی‌ها بسیار پرفروغند

ژاک روگ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک هنگام سفر به گوانگجو برای شرکت در مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در مصاحبه با روزنامه چاینادیلی، نکته‌هایی را درباره ورزش آسیا و بازی‌های آسیایی و المپیک بیان کرد. متن این مصاحبه را بخوانید.
کد خبر: ۳۶۹۹۱۹

شما در مراسم گشایش بازی‌های آسیایی شرکت کردید. نظرتان درباره این مراسم چیست؟

فکر می‌کنم مراسم بسیار باشکوهی بود. از نظر تکنیکی وقتی مراسم در سطح مطلوبی برگزار شد و پر از هیجان بود و صحنه‌های زیبایی دیدم. استفاده از آب و رودخانه و چشم‌انداز شهر در شب در پشت صحنه، بسیار جالب بود.

اگر بخواهیم این مراسم را با مراسم گشایش المپیک پکن مقایسه کنیم، کدام یک را بهتر ارزیابی می‌کنید؟

وقتی چنین سوالی می‌پرسید، مثل آن است که از پدری بپرسید کدام فرزندش را ترجیح می‌دهد یا این که از او بخواهید آن دو را با هم مقایسه کند. گوانگجو را نمی‌توان با پکن مقایسه کرد. بگذارید فقط بگویم مراسم گشایش بازی‌های آسیایی خوب و بی‌نظیر بود.

درباره نحوه سازماندهی بازی‌های آسیایی 2010 چه عقیده‌ای دارید؟

سازماندهی بازی‌ها تا نخستین روزهای برگزاری خیلی خوب بود. البته در پایان بازی‌های آسیایی می‌توان با وضوح در این باره سخن گفت. اما چینی‌ها پیش از این ثابت کرده‌اند که در سازماندهی و برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی توانمندی زیادی دارند و در گوانگجو چنین است.

گوانگجو شرایط میزبانی بازی‌های المپیک را دارد؟

منتظر چنین سوالی بودم. بر این باورم که گوانگجو قطعا چنین توانایی را دارد. تجربه میزبانی بازی‌های آسیایی، کمک خوبی برای گوانگجو خواهد بود. البته این که آیا گوانگجو نامزد میزبانی بازی‌های المپیک شود، بستگی به خواست دوستان چینی‌ام دارد، نه من.

اکنون کشورهای آسیایی بیشتر و بیشتر در ورزش به قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند. به اعتقاد شما کشورهای آسیایی، چه نقشی در صحنه ورزش جهان دارند؟

در سال 2004 در پایان المپیک آتن، در آخرین مصاحبه رسانه‌ای‌ام، خبرنگاران از من پرسیدند: نتایج بازی‌های آتن چه بوده؟ دو چیز گفتم: اول گفتم المپیک آتن فراموش نشدنی است، زیرا بسیار خوب سازماندهی شده بود و دومین چیزی که گفتم این بود: درخشش و اوج‌گیری قاره آسیا را در ورزش دیده‌ام. حالا در سطح المپیک می‌بینم که ورزشکاران آسیا بسیار پرفروغند. این فقط به چین محدود نمی‌شود. ورزشکاران ژاپن، کره جنوبی، تایلند و دیگر کشورهای آسیایی نیز خوب پیشرفت کرده‌اند. موفقیت ورزشکاران آسیایی را در المپیک پکن دیدیم. چین در صدر کشورها قرار گرفت. اکنون آسیا از نظر اقتصادی بسیار قدرتمند شده است. همین به پیشرفت توسعه ورزش در این قاره کمک کرده است. نکته دیگر این که آسیا پرجمعیت‌ترین قاره جهان است و در ورزش جمعیت اهمیت دارد. هر چه جمعیت بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای کسب نتایج خوب در ورزش خواهید داشت.

همیشه نگرانی درخصوص مساله دوپینگ وجود داشته است. آیا کمیته بین‌المللی المپیک در این زمینه خوب عمل کرده است؟

فکر می‌کنم خوب کار کرده‌ایم. البته دوپینگ هرگز به طور کامل از ورزش بیرون نخواهد رفت. زیرا فریب دادن در ماهیت بشر است و همواره کسانی وجود دارند که اقدام به دوپینگ می‌کنند. اما به طور کلی به جوامع بشری بنگرید، می بینید که همیشه به پلیس نیاز داریم. همیشه باید دستگاه قضایی داشته باشیم. متاسفانه به زندان هم نیاز داریم، زیرا جرم و جنایت از جوامع هرگز ناپدید نخواهد شد. وظیفه ما این است که دو پینگ را در پایین‌ترین سطح نگاه داریم. به اعتقادم، به این هدف رسیده‌ایم.

تابستان گذشته، نخستین دوره بازی‌های المپیک نوجوانان با موفقیت برگزار شد. درباره‌ آینده این المپیک چه دیدگاهی دارید؟

فکر می‌کنم بازی‌های نوجوانان آینده درخشانی دارد. باید به این بازی‌ها اعتبار و ارزش آموزشی و تربیتی بدهیم. بازی‌های نوجوانان با المپیک بزرگسالان تفاوت دارد و در بخش نوجوانان نباید تنها به مدال فکر کنیم. نوجوانانی که در المپیک نوجوانان شرکت می‌کنند بهترین ورزشکاران جهان در سنین 15 تا 18 سالند. بنابر این رقابت و مدال اهمیت دارد. اما علاوه بر آن باید به آنها برنامه وسیع ‌آموزشی و تربیتی دهیم که نه فقط برای ورزش بلکه برای زندگی‌شان باشد.

شما از سال 2001 تاکنون رئیس کمیته بین‌المللی المپیک بوده‌اید. در این مدت بزرگ‌ترین موفقیت شما چه بوده است؟

پاسخ به این سوال دشوار است. فکر می‌کنم موفقیت اصلی‌ام این بوده که خودم ماندم و هیچ تغییری نکرده‌ام و همان مردی هستم که قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس IOC بودم. دوست دارم به مردم بگویم که درک کنند کارم را بسیار جدی گرفته‌ام. خیلی شدید کار می‌کنم زیرا کارم را برای ورزش و جامعه بشری انجام می‌دهم.

هنوز چند سالی تا پایان دوره ریاست شما باقی مانده است. چه جنبه‌ای از کارتان باقی مانده که باید بیشتر روی آن کار کنید؟

هرگز نمی‌توانید بگویید به اندازه کافی کار کرده‌اید. باید کار خود را بیشتر و بیشتر ادامه دهید. ورزشی‌ها افرادی‌اند که همیشه برای کامل شدن تلاش می‌کنند و من نیز یک ورزشی‌ام. همیشه برای کامل شدن مبارزه و تلاش می‌کنم؛ هر چند که می‌دانم هرگز یک فرد کامل نمی‌شود. آنچه که باید ادامه دهیم. کار کردن برای بالا بردن کیفیت بازی‌های المپیک است. یکی از کارها، کمک به رشد المپیک نوجوانان است. همچنین باید به مبارزه خود با دوپینگ و شرط‌بندی در ورزش ادامه دهیم. به کارمان برای محکم کردن ارزش‌های ورزش ادامه خواهیم داد.

برای دوران بازنشستگی برنامه‌ای دارید؟ چه کار خواهید کرد؟

هزاران برنامه دارم! فردی که رویا نداشته باشد و بدون برنامه باشد، غمگین و افسرده است. فعلا کارهای زیادی دارم که انجام دهم.

چاینادیلی / مترجم: جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها