امروز 3 هزارمین شماره روزنامه جام‌جم در‌حالی منتشر می‌شود که بسیاری از استادان و کارشناسان علم ارتباطات معتقدند که این جریده نگاهی متفاوت نسبت به رسانه‌های مشابه خود در ارتباط با جذب مخاطب داشته است؛ امری که آن را مبدل به پرتیراژترین روزنامه ایران کرده است. از آغاز بهار 1379 که این روزنامه پا به عرصه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور گذاشت کمتر کسی گمان می‌برد که «جام‌جم» بتواند روزی به‌عنوان پرتیراژترین روزنامه در صدر رسانه‌های مکتوب کشور قرار گیرد.«جام‌جم» برای این امر از ابتدا موضوع «مخاطب‌محوری» را در دستور کار خود قرار داد تا در اندک‌زمانی و با توجه به جو حاکم در آن زمان که بیشتر روزنامه‌ها تریبون احزاب سیاسی زمان خود شده بودند، بتواند جایگاه محکمی در میان مخاطبان پیدا کند؛ امری که صاحبنظران علم رسانه و ارتباطات از آن به عنوان اصلی‌ترین عنصر موفقیت این روزنامه در کنار استفاده از نیروهای متخصص یاد می‌کنند.
کد خبر: ۳۶۸۸۵۷

ساده اما عمیق

درنظرسنجی صورت‌ گرفته از مخاطبان روزنامه جام‌جم در طول نزدیک به یک دهه انتشار این روزنامه، ساده‌نویسی و توجه به موضوعات مختلف از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌رود که باعث شده روزنامه همواره در سبد انتخاب مخاطبان بماند. استفاده از ادبیات قابل درک برای قشرهای مختلف از دیگر مواردی بود که «جام‌جم» را به جایگاه امروزی خویش رساند. این در حالی است که درمیان پرسش‌شوندگان اقشار مختلف سنی و تحصیلی، به چشم می‌خوردند و نکته قابل توجه آن‌که معتقد بودند جام‌جم برای هریک، حرفی برای گفتن دارد. موضوعی که البته به تنوع مطالب روزانه بازمی‌گردد.

ویژه‌نامه‌های هفتگی

انتشار روزانه یک ویژه‌نامه با موضوع‌های مختلف باعث شد تا سیر صعودی جذب مخاطب برای روزنامه جام‌جم اتفاق افتد و ویژه‌نامه‌ها نیز بتوانند هرکدام به عنوان یکی از نقاط قابل‌توجه مخاطبان را با خود همراه کنند. مجموعه‌هایی که هرروز با نگاه علمی و کارشناسی بر روی یک موضوع بحثی جدیدتر را به خانه‌های مردم می‌بردند تا آنها بتوانند در کنار صفحات اصلی روزنامه ـ اما این‌بار به طور مفصل‌تر ـ موضوع‌های مورد علاقه خود در صفحات میانی را مورد کاوش بیشتر قرار دهند.

تلویزیونی کاغذی

وقتی با صاحبنظران و کارشناسان علم ارتباطات درباره ویژگی خاص روزنامه جام‌جم در مقایسه با دیگر رسانه‌های مکتوب صحبت می‌شود، همواره به این نکته اذعان دارند که «جام‌جم» چون آینه‌ای کاغذی از برنامه‌های مختلف و متنوع صدا و سیما است که حجم گسترده‌ای از مخاطبان را ـ به همین واسطه ـ همراه خویش کرده است. اختصاص یک گروه ویژه در تحریریه روزنامه جام‌جم برای پوشش اخبار رسانه ملی باعث شده تا اخبار رادیو و تلویزیون هرکدام به طور کامل در روزنامه انعکاس یابد و مخاطب با خیال راحت از برنامه‌های مختلف و متنوع روزانه این رسانه آگاه شود.

جام‌جم آنلاین، روزنامه مجازی

نخستین روزنامه الکترونیکی و تولیدی ایران با سایت جام‌جم‌ آنلاین افتتاح شد تا روزنامه جام‌جم در کنار مخاطبان سنتی خویش، به فکر جذب مخاطبان بیشتری در فضای مجازی اینترنت، بیفتد. یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی این سایت، اصرار بر ادامه حضور در فضای خبر توسط روزنامه جام‌جم بود. این هدف گذاری در حالی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که در ساعاتی که روزنامه کاغذی در اختیار مردم بود، مخاطب می‌توانست با رجوع به این سایت از جدیدترین و معتبرترین اخبار مطلع شود. ضمن آن‌که در این سایت آرشیو کاملی، از صفحات روزنامه نیز، برای کسانی که نتوانسته‌اند به هرنحو روزنامه کاغذی را تهیه کنند، وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها