معرفی 10 نرم‌افزار پیچیده اداری

کارمندی بی‌دغدغه

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزارهای منبع‌ باز این است که انواع و اقسام آن را می‌توان یافت، زیرا هرکس که نیازی را احساس کرده، یک نرم‌افزار برای آن تولید کرده است. تنها مشکل این است که تشخیص بدهیم کدام‌یک برای استفاده مناسب‌تر است. این موضوع بویژه در نرم‌افزارهای اداری بیشتر به‌ چشم می‌آید. ممکن است ساعت‌ها بگذرد و نتیجه‌ای در پی نداشته باشد. از این‌رو تصمیم گرفتیم چند نرم‌افزار مفید اداری را معرفی کنیم.
کد خبر: ۳۶۷۲۹۱

PDF Chain

این نرم‌افزار، ابزاری گرافیکی است که می‌توانید به کمک آن اسناد PDF را ادغام یا دو تکه کنید، پس‌زمینه یا واترمارک به آن بیفزایید و حتی برای آن پیوست تعیین کنید. این ابزار در اصل یک رابط گرافیکی برای نرم‌افزار pdftk است. در این ابزار تا 26 فایل را می‌توان به یک فایل تبدیل کرد. همچنین می‌توان صفحه‌ها را چرخاند، برای آنها دسترسی تعیین، یا صفحه‌ها را رمزگذاری کرد. اگر سر و کارتان با اسناد PDF است، این ابزار یک الزام به‌حساب می‌آید.

gLabels

این ابزار برای طراحی کارت‌های ویزیت و لیبل‌ها فوق‌العاده است. با بیشتر پرینترهای برچسب‌زنی کار می‌کند و نه‌تنها می‌توان در آن به طراحی لیبل و کارت ویزیت پرداخت، بلکه می‌توان با کمی اغماض به عنوان یک ابزار ویرایش تصویر نیز به آن نگاه کرد. همچنین یک نرم‌افزار درونی در gLabels وجود دارد که می‌توان آن را به ایمیل متصل کرد.

Kraft

این ابزار، از آن دسته نرم‌افزارهایی است که معمولا برای مرتب‌سازی و تنظیم وقت و قرار ملاقات به‌ کار می‌رود. در این ابزار می‌توانید اسناد مرتبط با روابط تجاری را مدیریت کنید. کرفت واقعا در ایجاد فاکتور، پروپزال و... خوب عمل می‌کند. همچنین می‌توان در این ابزار مشتریان را مدیریت کرد، الگوهای متنی ساخت، محاسبات را انجام داد، سند پی‌دی‌اف ایجاد کرد و...

MDB Viewer

این ابزار مختص صرفه‌جویی در زمان است. تلاش زیادی شده تا بتواند از فایل‌های دیتابیس مایکروسافت اکسس داده‌ها را استخراج کند و این موضوع در سیستم عامل لینوکسی که خبری از مایکروسافت اکسس نیست، یک جواهر به‌ حساب می‌آید. اگر از این ابزار خوشتان نیامد، می‌توانید از Kexi استفاده کنید که در محیط کی‌دی‌‌ئی فعالیت می‌کند.

Okular

اکولار پاسخی لینوکسی به ابزار پیش‌نمایش مک است. این ابزار یک نمایش‌دهنده همگانی فایل است که می‌تواند سند پی‌دی‌اف، تصاویر، پست‌اسکریپت، DjVu، CHM و بسیاری از فرمت‌های دیگر را پشتیبانی کرده و نمایش دهد. از اکولار می‌توان اسناد را پرینت کرد، متن استخراج کرد، اطلاعات را دید، اسناد را جستجو کرد و... توسعه‌دهندگان این ابزار در نظر دارند قابلیت‌های این نرم‌افزار را در بخش سندهای پی‌دی‌اف بیشتر کنند.

Golden Dict

این ابزار یک مدیر دیکشنری است که تمام نیازهای دیکشنری شما را برطرف می‌کند. از ویژگی اصلی نرم‌افزار گلدن‌دیکت این است که می‌تواند دیکشنری‌های بابیلون، استاردیکت، دیکتد، و لینگو را باز کند. همچنین ویکی‌پدیا، ویکشنری و مدیاویکی را پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید در سیستم شبکه‌ای کلمه هانسپل نیز واژگان را جستجو کنید و ریشه و نگارش درست واژگان را هم بیابید. اگر چند دیکشنری را در اداره خود به ‌کار می‌برید، حتما از این ابزار بهره‌مند شوید.

Simple Scan

این ابزار، بهترین وسیه برای خبرنگاران است. این ابزار می‌تواند خروجی تصویر یا پی‌دی‌اف بدهد. متاسفانه اگر اسکنرتان در لینوکس پشتیبانی نشود، این ابزار کار نمی‌کند. سیمپل ‌اسکن توسط کانونیکال، پشتیبان اوبونتو ساخته شده است ولی در توزیع‌های دیگر از جمله فدورا نیز کار می‌کند.

RedNoteBook

این ابزار بهترین وسیله برای خبرنگاران است. مدخل‌های مختلف با قابلیت تگ‌‌زدن برای هرکدام، بررسی غلط املایی، فرمت‌دهی و ایجاد تصویر و لینک و فایل در آنها، جستجوی سریع و استخراج و ترجمه آنها؛ یعنی همه چیز لازم برای جمع‌آوری مجموعه‌ای از ابزارها که برای نوشتن مناسب است.

TOra

این ابزار به ‌درد کسانی می‌خورد که با داده‌ها و پایگاه‌های داده سر و کار دارند. این رابط گرافیکی می‌تواند اوراکل، مای‌سه‌کوئل و پستگرسیکوئل را پشتیبانی کند و در لینوکس، ویندوز و مک عرضه شده است و می‌توان با کمک آن تمام نیازهای جستجو و مرور پایگاه‌های داده را برطرف کرد. هر چند این ابزار برای کاربران غیر فنی طراحی نشده، اما اگر کسی به رابطی گرافیکی برای دیدن پایگاه داده‌اش نیاز داشته باشد، یک عنصر الزامی است.

KeePassX

اگر در ده‌ها وب‌سایت عضو هستید یا از چند سرویس خاص استفاده می‌کنید و نیاز دارید شناسه و گذرواژه امنی داشته باشید، حتما خوب می‌دانید که یک شناسه امن چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد: تکراری نباشد، از ترکیب حروف کوچک و بزرگ تشکیل شده باشد، طولانی باشد و از کاراکترهای غیرحرفی استفاده کرده باشد و در یک کلام، سپردن آن به حافظه کار دشواری باشد. از این‌رو می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و امن‌ترین گذرواژه‌ها را برای خود استفاده کنید. این ابزارها می‌تواند گوشه کوچکی از دنیای بزرگ نرم‌افزاری منبع‌ باز را نشان بدهد. اگر دنبال نرم‌افزاری خاص و تک‌منظوره و برای یک هدف خاص می‌گردید، احتمال این‌که آن را در جامعه منبع‌ باز نیابید، نزدیک به صفر است.

محمدرضا قربانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها