نگاهی به فیلم «نوجوان جسور» به بهانه پخش از «سینما 5»

هفت‌خوان قهرمانی

یکی از الگوهای مشهوری که در علم روایت‌شناسی توسط نظریه‌پرداز ساخت‌گرای روایت، گرمس، ارائه شده یک فرآیند ساختاری سه‌تایی است. گرمس در این فرآیند ساختاری 3?مرحله را خاطرنشان کرده است: 1ـ‌ آزمون آماده سازی 2ـ‌ آزمون اصلی 3ـ‌ آزمون سرافرازی. قهرمان یا کنشگر موظف است این 3 مرحله آزمون را پشت سر بگذارد. در بیشتر قصه‌های پریان چنین ساختاری اعمال می‌شود.
کد خبر: ۳۶۵۵۰۸

فیلم هلندی «نوجوان جسور»، محصول سال?2008 با تغییراتی، از همین الگوی روایی در داستان‌های پریان سود برده است. تیوری، نوجوان این فیلم در مرحله آماده‌سازی برای دریافت لقب شوالیه باید تمام شب را با نوجوانان همسن خود مشغول برگزاری یک آیین شود. قانون مهم چنین آیینی آن است که این نوجوانان تمام شب را باید در یک ساختمان بمانند. ولی تیوری مجبور می‌شود این قانون را بشکند و از ساختمان خارج شود، چون می‌فهمد یکی از فرزندان حاکم علیه او نقشه‌هایی در سر دارد و تیوری موظف می‌شود این خبر را به حاکم برساند. آزمون اصلی برای تیوری در میانه راه سفری رخ می‌دهد که او مجبور است انجام دهد تا به حاکم برسد و او را از این خطر حتمی مطلع کند. آمادگی فکری و جسمی تیوری در حین این سفر اتفاق می‌افتد که همان آزمون اصلی است. او سرانجام می‌تواند خود را به پادشاه برساند و مدارک مربوط به خیانت فرزندش را به وی اطلاع دهد. پادشاه هم در ازای این رفتار شجاعانه تیوری به او پاداش می‌دهد که همانا، دریافت لقب پرافتخار شوالیه است؛ هرچند تیوری آزمون آماده‌سازی را مطابق رسم معمول پشت‌سر نگذاشته، اما شیوه غیرمعمولش نتیجه عملی‌تری به بار می‌آورد و او را برای دریافت پاداش لایق‌تر می‌گرداند.

پیتر ورهوف، کارگردان فیلم نوجوان جسور متولد چهارم فوریه 1938 است. او کارگردانی را از سال 1974 آغاز کرد و تاکنون 16 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را جلوی دوربین برده است. «رویا» (1985) و «فرزند یکشنبه» (1992) از معروف‌ترین آثار این کارگردان محسوب می‌شوند. او از طریق مجموعه‌های تلویزیونی آموخته که چگونه می‌توان با مخاطب عام به طور مستقیم ارتباط برقرار کرد و بر او تاثیر گذاشت. یکی از خصوصیات فیلم نوجوان جسور این است که تا?انتها تماشاگر را درگیر اثر می‌کند و تا فرجام داستان را به گونه‌ای تدارک می‌بیند که تماشاگر بتواند با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند و در ادامه به زندگی و سرنوشت قهرمان‌های داستان علاقه‌مند شود. فیلم نوجوان جسور توانسته در سال 2009 جایزه داوران کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودکان شیکاگو را به خود اختصاص دهد.

نقش اول فیلم نوجوان جسور را نیز بازیگری هلندی به نام یانیک وان دو ولد به عهده دارد. او متولد سال 1989 است و کار بازیگری را از سال?1999 یعنی 10 سالگی شروع کرده است و تاکنون بازی در 11 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را در کارنامه دارد. پدرش کارگردان سینماست و از این طریق به عرصه بازیگری راه یافته است. وی تاکنون دوبار در سال 2005 برای فیلم «در پرتقال» برنده جایزه بهترین بازیگر جوان شده است.

نوجوان جسور فیلمی خوب از سینمای ژانرکودک و نوجوان هلند است که جهان داستانی‌اش براساس یکی از الگوهای روایی ازلی و ابدی شکل گرفته و از این لحاظ قابل مطالعه برای علاقه‌مندان جدی‌تر سینماست. ضمن این که فیلم از لحاظ مضمونی بار آموزشی مناسبی دارد برای کودکان و نوجوانان و آنان که در خانواده و جامعه وظیفه آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان را به عهده دارند.

محمد هاشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها