مارادونا نیم قرن زندگی جنجالی خود را پشت سر گذاشت و با وجود همه لحظات تلخ و شیرینی که خلق کرده، همچنان نامش در صدر اخبار ورزشی جهان قرار می‌گیرد و فراموش نشدنی می‌نماید. 30 اکتبر 1960 کودکی در ویلا فیورتیو آرژانتین دیده به جهان گشود که از 8 سالگی یواش‌یواش ورد زبان‌ها شد، مارادونا در دوران کودکی نبوغ و خلاقیت خود را در انجام حرکات نمایشی به کار گرفت تا کمک خرج خانواده ضعیفش باشد. اما این نابغه که یکی یکی پله‌های ترقی را پشت سر گذاشت، گرچه در جام جهانی 82 توفیقی نداشت و در دیدار با برزیل با کارت قرمز داور مواجه شد تا تیم کشورش از دور مسابقات حذف شود، اما 4 سال بعد در مکزیک 86 جهانیان شاهد اوج هنرنمایی او بودند. مارادونا با حرکات ویرانگر خود همه تیم‌ها را عاصی و جهان را حیرت‌زده کرد. او در شرایطی مقابل انگلیس قرار گرفت که دعوای بین دو کشور بر سر جزایر فالکلند در اوج خودش بود. درخشش او مقابل تیم استعمار پیر باعث شد محبوبیت دوچندانی نزد آرژانتینی‌ها بیابد، البته او در این بازی 2 گل به یاد ماندنی تاریخ فوتبال را وارد دروازه پیتر شیلتون انگلیسی کرد؛ یکی با دست و دیگری با دریبل 7 انگلیسی.
کد خبر: ۳۶۴۰۷۴

نایب قهرمانی جام‌جهانی 90، قهرمانی با باشگاه ناپل ایتالیا در سال‌های 87 و 89 در کالچو و قهرمانی با همین تیم در جام یوفای 90 از دیگر افتخارات بارز این اسطوره فراموش نشدنی جهان فوتبال است.

مارادونا از جمله شخصیت‌های دوران معاصر است که با وجود همه دوستداران و منتقدانی که دارد، هیچ‌گاه از کانون توجه خارج نمی‌شود، چه در دام مواد مخدر گرفتار شود، چه دوپینگی شود یا با 4 گل فوتبال کشورش را مقابل ژرمن‌ها تحقیر شده ببیند و از سرمربیگری تیم ملی اخراج شود.

این اسطوره فوتبال که نیم قرن زندگی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته هنوز هم از اخراجش از تیم ملی ناراحت است و می‌گوید: آنها غیرمنصفانه مربیگری آرژانتین را از من گرفتند، نمی‌خواهم در این باره صحبت کنم، چون ارزش حرف زدن ندارد. ولی دلم برای تیم ملی آرژانتین تنگ شده است.

اما او در عین حال بی میل نیست در لیگ برتر جزیره مربیگری کند: مربیگری در لیگ برتر را دوست دارم. این لیگ غیر از سطح غیر قابل انتظار و بازیکنان بزرگش، تیم‌های بسیار خوبی هم دارد. تنها مشکل اینجاست که تمامی تیم‌های انگلیسی مربیان خوبی دارند؛ بنابراین منتظر سرنوشت خود یعنی بازگشت به تیم ملی می‌نشینم.

امید توفیقی‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها