اولین کیف، کیسه های کوچکی از جنس برگ درختان یا پوست حیوانات بود

کیف، از گذشته تا امروز

کیف‌های دستی که نخستین‌بار از آنها استفاده می‌شد اغلب کیسه‌‌های کوچکی بودند که زنان از آن به عنوان جایی برای نگهداری گردهای خوشبویی که به عنوان عطر کاربرد داشتند استفاده می‌کردند و مردها نیز از آن برای نگهداری پول‌هایشان استفاده می‌کردند. اولین کیف‌های دستی که در آن زمان استفاده از آنها متداول بود کیسه‌های کوچکی از جنس برگ درختان یا پوست حیوانات بودند.
کد خبر: ۳۶۱۸۰۰

از آنجایی که در آن زمان هم مردان و هم زنان از کیف دستی استفاده می‌کردند به تدریج کیف دستی به نشانه‌ای برای تشخیص طبقه اجتماعی افراد مبدل شد به گونه‌ای که افرادی که از توانایی مالی و موقعیت اجتماعی بهتری برخوردار بودند کیف‌هایی به دست می‌گرفتند که در ساخت آنها از موادی بهتر نظیر ابریشم استفاده شده بود. در آن زمان اغلب افراد این کیف‌های دستی را با استفاده از تسمه‌های زینتی به کمربند یا قسمتی از لباس متصل می‌کردند. از آنجایی که در آن زمان اغلب زن‌ها کیف‌های خود را در چین دامن‌های بلندی که می‌پوشیدند مخفی می‌کردند این کیف‌ها از نظر شکل ظاهری تغییرات زیادی نداشتند و در مقایسه با آنچه امروز تحت عنوان انواع مختلفی از انواع کیف، در بازارها و مراکز تجاری به چشم می‌خورد در آن زمان کیف‌های دستی تنوع زیادی نداشتند و اغلب یک شکل بودند. اگر چه به همراه داشتن کیف برای زنان همچنان متداول و مرسوم بود اما از آنجایی که به تدریج پوشیدن شلوار‌های جیب‌دار در میان آقایان گسترش یافت، کیف‌های مردانه مشابه آنچه در گذشته وجود داشت در دنیای مد مردانه به دست فراموشی سپرده شد.

بسیار بر این باورند که از قرن نوزدهم میلادی که به تدریج پوشیدن لباس‌های صاف جایگزین لباس‌های چین‌دار شد تحولات جدید در زمینه طراحی کیف ایجاد شد و به عبارتی کیف‌های واقعی شبیه به آنچه امروزه به عنوان یک نیاز ضرورتی تلقی می‌شد قدم به دنیای زندگی انسان‌ها گذاشتند. این کیف‌ها در دست حمل می‌شدند و از نظر شکل ظاهری به گونه‌ای انتخاب می‌شدند که بتوانند مکمل لباس افراد باشند. در آن زمان هر زنی برای موقعیت‌های مختلف از کیف‌های متفاوتی استفاده می‌کرد و لوازم ضروری و مورد نیاز خود مانند عطر، بادبزن و... را در آن قرار می‌داد.

در دهه 1920 با تغییر طرح و رنگ و شکل لباس‌ها، داشتن کیف دستی متناسب با پوشش افراد نیز به امری ضروری مبدل شد تا جایی که امروزه مفید بودن و کاربردی بودن کیف موجب شده است تا کیف به عنوان سمبلی در دنیای مد و حتی بخشی ضروری از لباس افراد به شمار آید. به گونه‌ای که بسیار برای این باروند کیفی که هر فرد در موقعیت‌های مختلف اجتماعی در دست می‌گیرد می‌تواند تا حد زیادی بازگو‌کننده یا به عبارتی انعکاس‌دهنده سبک شخصیتی افراد باشد. از زمان جنگ جهانی دوم با کمیاب شدن پارچه و چرم، استفاده از چوب و پلاستیک در تولید کیف مورد توجه قرار گرفت و به این ترتیب طراحی، تزیینات، رنگ و حتی موادی که از آنها در تولید کیف استفاده می‌شد تحولات گسترده‌ای را پشت سر گذاشت. اما ازدهه 1950 میلادی طراحانی قدم به دنیای طراحی کیف گذاشتند و به این ترتیب دنیای تولید کیف تحولاتی را متحمل شد که به موجب آن کیف‌هایی بسیار زیبا، شیک و گرانقیمت که اغلب از تولیدات شرکت‌های بزرگ و معروفی مانند شانل، هرمس و لوییس و تیون بودند به بازار عرضه شدند. از آنجایی که با گذشت زمان همراه داشتن وسایل ضروری و مورد نیاز افراد بیش از پیش اهمیت پیدا کرده بود کیف‌های کوچک اغلب مشتری زیادی نداشتند و به این ترتیب کیف‌های بزرگ‌تر جایگزین کیف‌های کوچک‌تر شدند.

منبع: Iuxemag.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها