امروزه زیاد درباره چاقی کودکان می‌شنویم. اما باز هم هر روز تعداد قابل توجهی از این کودکان را اطراف خود می‌بینیم. بنابراین والدین باید بیشتر به این مساله توجه کنند.حتما در روزنامه‌ها در این‌باره خوانده‌اید و در بخش‌های مختلف خبری نکاتی پیرامون آن شنیده‌اید که در آمریکا و کشورهای اروپایی نیز تعداد کودکان و نوجوانان چاق در 2 دهه اخیر افزایش یافته است. از سوی دیگر متخصصان اطفال معتقدند تعیین برخی رژیم‌های خودسرانه از سوی والدین، نه‌تنها چاقی کودکان را کنترل نمی‌کند، بلکه در روند رشد آنها نیز اختلال ایجاد می‌کند و همین اختلال ممکن است موجب برخی بیماری‌های روحی و روانی در بزرگسالی آنها شود.
کد خبر: ۳۶۱۰۱۸

اگر شما هم با چنین کودکانی سر و کار داشته باشید، حتما این سوال را از خود پرسیده‌اید که چگونه می‌توانیم به حفظ وزن طبیعی او کمک کنیم؟ در این نوشتار کوتاه به برخی از سوالات شما در این زمینه پاسخ داده می‌شود تا بتوانید کودکانی سالم‌تر داشته باشید.

مشکلات جسمی

پزشکان و متخصصان از افزایش تعداد کودکان چاق ابراز نگرانی می‌کنند. زیرا این مشکل دوران کودکی می‌تواند سبب بروز برخی بیماری‌ها شود.

مشخص شده است کودکان و نوجوانان چاق بیشتر در معرض بروز عوامل بیماری‌های قلبی قرار دارند؛ عواملی مانند کلسترول و فشار خون بالا.

برخی از شرایط پزشکی و بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، آسم و آپنه خواب نیز ممکن است در اثر چاقی بروز کند. به علاوه پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بیشتر احتمال دارد کودکان و نوجوانان چاق در بزرگسالی هم چاق باشند و از این مشکل رنج ببرند.

مشکلات روحی

تمام نتایج منفی ناشی از چاقی و اضافه وزن، به مشکلات جسمی مربوط نمی‌شود. در برخی موارد تاثیرات روحی این مشکل نیز فرد را درگیر خواهد کرد. چاقی در دوران کودکی یا نوجوانی باعث می‌شود فرد اعتماد به نفس کافی نداشته و در نتیجه در مسائل درسی و کاری خود با مشکل مواجه می‌شود. این حس حتی گاهی می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. او همواره از اندام نامتناسب خود خجالت می‌کشد و سعی می‌کند در محیط‌های جمعی کمتر عرض اندام کند.

راهکارها

اگر می‌خواهید به کودک خود کمک کنید تا وزنی مناسب داشته و آن را حفظ کند، در اولین مرحله باید تعادلی میان کالری دریافتی از غذاها و نوشیدنی‌ها و کالری‌که کودک حین انجام فعالیت‌های روزانه و رشد خود مصرف می‌کند، ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که هدف نهایی ما در رابطه با کودکان و نوجوانان چاق و دارای اضافه وزن، این است که روند افزایش وزن آنها را کاهش دهیم، در حالی که امکان رشد و نمو طبیعی برای آنها فراهم باشد. بنابراین می‌بینیم که هیچ‌وقت نباید بدون نظر پزشک، رژیمی برای لاغری کودک انتخاب کنیم.

تعادل رژیم غذایی

برای ایجاد تعادل در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان مهم است غذاهایی مصرف کنیم که مواد مغذی کافی داشته و در عین حال، کالری آن نیز متناسب باشد. می‌توانید به کودک بیاموزید در انتخاب غذاهایش دقت کند. همچنین بهتر است غذاهای مورد علاقه کودک را به شیوه‌ای سالم‌تر برای او تهیه کنید.

تشویق به عادات سالم

هیچ راز بزرگی در ارتباط با تغذیه مناسب وجود ندارد. تنها باید کمی بیشتر سعی و تلاش کنیم.

به عنوان مثال می‌توانیم برای این‌که عاداتی مناسب و صحیح در خانواده خود ایجاد کنیم، مقدار زیادی میوه و سبزیجات در خانه قرار دهیم. در ضمن برای استفاده از محصولات لبنی، بهتر است از انواع کم‌چرب یا بدون چربی آنها استفاده کنیم. البته علاوه بر انتخاب مواد غذایی مناسب، مقدار غذای او در هر وعده را نیز کنترل کنید.

اعضای خانواده را تشویق کنید تا مقدار زیادی آب بنوشند و نوشیدنی‌های حاوی شکر را از برنامه خود حذف کنید.

ناامید نشوید. تنها به خاطر داشته باشید که ایجاد تغییراتی کوچک در هر روز، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

غذاهای مورد علاقه ولی سالم

غذاهایی که همیشه آماده می‌کنید، همان غذاهایی که اعضای خانواده از خوردن آن لذت می‌برند، با تغییرات کوچکی سالم‌تر خواهند بود و البته همان‌قدر لذیذ.

می‌توانید درباره افزودن میوه‌ها و سبزیجات به مقدار بیشتر در برنامه غذایی خود شیوه‌هایی جدید و دلخواه کودکان پیدا کنید.

اگرچه می‌توان از همه چیز در حد متعادل استفاده کرده و لذت برد، اما کاهش مصرف غذاها و تنقلات چرب، شور یا شیرین می‌تواند به داشتن رژیمی متعادل کمک کند. می‌توانید به کودکان اجازه دهید تنها گاهی اوقات از این تنقلات استفاده کنند.

فعالیت فیزیکی

بخش دیگری از ایجاد تعادل، افزودن فعالیت‌های فیزیکی به برنامه روزانه کودک است. باید زمان‌هایی‌که او ‌ نشسته و بی‌حرکت است، کاهش داده و او را بیشتر به فعالیت تشویق کنیم. این کار نه‌تنها برای کودکان و نوجوانان جالب و سرگرم‌کننده است، بلکه برای تقویت استخوان‌ها، کاهش فشار خون، کاهش استرس و اضطراب و کنترل وزن آنها نیز مفید خواهد بود.

کودکان و نوجوانان باید در طول هفته ساعاتی را هم به ورزش اختصاص دهند. به یاد داشته باشید که بچه‌ها از بزرگ‌ترها تقلید می‌کنند. پس سعی کنید که خودتان هم ورزش را در برنامه روزانه داشته باشید و فرزندتان را هم تشویق به همراهی کنید. شنا، پیاده‌روی سریع، طناب‌زدن و فوتبال از جمله ورزش‌های مناسب هستند.

در کنار انجام این فعالیت‌های ورزشی، بهتر است زمان‌هایی را که کودک فعالیتی ندارد نیز کاهش دهید. اگرچه اختصاص زمانی برای انجام تکالیف درسی و مطالعه خوب است، اما زمان‌هایی که کودک مشغول تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های کامپیوتری یا استفاده از کامپیوتر است را می‌توان کاهش داد.

با رعایت این نکات ساده می‌توانید تغییراتی اساسی و مهم در زندگی کودک ایجاد کنید.

‌cdc.gov / مترجم: نیلوفر اسعدی‌بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها