گروهی از مواد مخدر جدید که امروزه استفاده می‌شود آمفتامین‌ها هستند که مخدر، تحریک‌کننده و اعتیادآور هستند. اصطلاح عامیانه و خیابانی این مواد، مت، سرعت، یخ، آتش، شیشه، کریستال، کرانک و گچ است. این گروه از مواد باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی انسان می‌شود که می‌تواند باعث کوتاه شدن تنفس، گرم شدن بدن، تهوع، استفراغ، اسهال، به هم خوردن نبض و ضربان قلب، افزایش فشارخون، آسیب دائم به مغز و ایجاد پوسیدگی‌های پیش‌رونده شود.
کد خبر: ۳۵۷۶۳۰

افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند دندان‌هایشان را سیاه، رنگ گرفته، پوسیده، خردشونده یا در حال افتادن توصیف می‌کنند.

اثرات این داروها در محیط دهان به شکل تخریب گسترده بافت سخت و نرم دهان است که به دلیل وجود عوامل آسیب‌رسان مختلف و تقویت آنها، ساختمان ضعیف شده دندان و بی‌توجهی فرد نسبت به سلامت خود به سرعت پیشرفت می‌کنند.

تخریب گسترده ناشی از این مواد به دلیل ماهیت اسیدی این داروها، وضعیت بزاق و خشک شدن دهان و در نهایت تمایل برای خوردن مواد قندی است. بنابراین تمام فاکتورهای مورد نیاز برای ایجاد و پیشرفت بیماری در کنار یکدیگر جمع شده‌اند تا اثرات تخریبی آن را چند برابر کنند. مدت نشئگی در این مواد تا 12 ساعت هم می‌تواند طول بکشد که به مفهوم بی‌توجهی فرد به رعایت و کنترل بهداشت به مدت طولانی است. این افراد ممکن است طی ایــن مـدت دندان‌‌های ضعیف شده در معرض اسید را روی هم فشار داده و آنها را دچار سایش کنند که برای دندان و لثه مخرب است.

برای مواد مخدر امروزی زبان یکی از راه‌های جذب دارو است. در این موارد به دلیل مشکلات حاصل از تزریق ممکن است فرد به دندانپزشک مراجعه داشته باشد. علائم رایج در این موارد درد، تورم، عفونت، افزایش جریان بزاق و صدمات وارد شده به زبان است. تورم زبان در برخی افراد می‌تواند تا حد بزرگ شدن زبان و کاهش یا حذف راه تنفسی و مرگ پیش رفته باشد. صدمات قابل ذکر دیگر شکستگی دندان یا وارد شدن لخته به جریان خون و خطر سکته است. خطرات ناشی از انتقال بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت به یکدیگر از طریق استفاده از وسایل مشترک نیز قابل ذکر است.

امروزه استفاده از جواهرات روی سطح زبان یا لب و بینی نیز در تعدادی از نوجوانان دیده می‌شود. هر چند اثرات مخرب ناشی از تحریک عصبی در این گروه وجود ندارد، لیکن عوارض ناشی از حلقه یا تکمه‌های زبانی و صدمه به زبان در دو گروه تزیینی و معتاد تزریقی یکسان است. بعلاوه خطر شل شدن دکمه‌ها، حلقه‌ها و آویزها وجود داشته و امکان بلعیدن و خطرات مرتبط با تحریک و زخمی نمودن دستگاه گوارش و قرارگیری آنها بین دندان‌ها و شکستگی دندان‌ها وجود دارد. با تحریک ناشی از مواد تشکیل‌دهنده آنها، شروع واکنش‌های آلرژیک و بروز زخم و آلودگی‌های میکروبی و ابتلا به بیماری‌های مخاطی یا پوستی دور از انتظار نیست.

آگاه کردن نوجوانان و آشنایی آنها با خطرات و صدمات این مواد در دهان و دندان جزیی از وظایف والدین و دندانپزشکان است تا در زمان مناسب و قبل از مواجهه این افراد با مواد مشکوک اقدام لازم در این مورد صورت گرفته باشد.

دکتر محمد‌امین نریمانی / متخصص ارتودنسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها