داخل محدوده

هشدار از نوع سوم

کابوس بیماری ایدز از اواخر دهه 80 میلادی آغاز شد و پزشکان چون نامی برای این بیماری نوظهور نداشتند آن را هم سرطان صدا می‌زدند! با پیشرفت علم پزشکی و آشکار شدن علائم وحشتناک این بیماری و البته کشف ویروس مرگبار آن HIV نام این بیماری تبدیل به کابوس انسان‌های گرفتار شد.
کد خبر: ۳۵۵۰۶۹

هر چند همیشه در مورد آمار دقیق مبتلایان به این بیماری در ایران حرف و حدیث وجود داشته اما تا چندی پیش شایع‌ترین راه ابتلا به این بیماری از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بوده است. البته ابتلای خونی همچنان در رتبه اول مبتلایان به این ویروس است اما هفته گذشته وزارت بهداشت اطلاعیه‌ای صادر کرد که می‌توان از آن به عنوان «هشدار» یاد کرد. براساس اعلام وزارت بهداشت ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی در رده دوم انتقال این بیماری قرار دارد به‌طوری که به گفته وزیر بهداشت زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی موجب افزایش موارد ابتلا به HIV شده است.

به گزارش مهر، وزارت بهداشت آمار جدیدی از موارد ابتلا به ویروس HIV‌ در کشور را که مربوط به 3 ماهه نخست امسال بود، ارائه داده که در این آمار میزان ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی 1‌/‌9 درصد اعلام شده است.

این آمار زمانی رنگ و بوی «هشدار» به خود می‌گیرد که وزیر بهداشت ایران نیز مخاطب حرف‌هایش در مورد افزایش ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی را جوانان می‌داند.

دکتر وحیددستجردی، نبود آموزش کافی به جوانان و نوجوانان در زمینه رفتارهای جنسی را یکی از مشکلات این نگرانی می‌داند. این در حالی است که به گفته دستجردی، روسپی‌ها در جامعه پراکنده‌اند و مسائل مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی منجر به افزایش موارد HIV ایدز در کشور می‌شود.

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور تعبیر دیگری از این هشدار دارد. «وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و از سوی دیگر آمار طلاق رو به افزایش است بالطبع رابطه جنسی محافظت نشده نیز افزایش یافته و در نتیجه شیوع موارد ابتلا به ایدز از طریق این شکل از تماس‌های جنسی شدت می‌یابد.» نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که ایدز از طریق رفتارهای جنسی کنترل نشده در کشور رو به افزایش است و در این بین قشر جوان و نوجوان جامعه به دلیل موانع و محدودیت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی از بیماری ایدز وجود دارد، بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها