مجید نامجو، وزیر نیرو در گفتگو با «جام‌جم»:

بجز پول هیچ مشکل دیگری نداریم

مجید نامجو از وزرایی است که در کاروان دولت دهم به کابینه پیوست و پس از آن که محمد علی‌آبادی، نامزد پیشنهادی وزارت نیرو نتوانست رای لازم را از مجلس کسب کند، وی با دریافت حکم سرپرستی و معرفی به مجلس بر کرسی وزارت نیرو تکیه زد.از ظاهر آرام و ساده‌اش می‌توان فهمید که اهل تعامل است می‌گوید از دوستان دوران جنگ احمدی‌نژاد بوده در لشکری که محصولی، فتاح و احمدی‌نژاد هم در آن عضو بودند. نامجو معتقد است، وزارت نیرو وزارتخانه‌ای چابک با ساختاری قوی است که مشکلات حوزه‌اش کمتر از سایر دستگاه‌هاست، اما کمبود منابع مالی باعث می‌شود گاهی اعتراض داشته باشد و در مقابل این اعتراض‌ها هم احمدی‌نژاد به او می‌گوید، پول می‌خواهی! وزیر نیرو در ملاقاتی که با رئیس‌جمهور به منظور هماهنگی برای معرفی‌اش به مجلس داشته، به وی گفته است که عضو هیچ دسته و گروهی نیست و آیا می‌تواند امتیاز لازم را از مجلس کسب کند یا خیر؛ اما با این وجود نامجو از نزدیک‌ترین وزرا به احمدی‌نژاد است و حضور همیشگی‌اش در کنار رئیس‌جمهور، موید این نظر است.آنچه در پی می‌آید، حاصل گفتگوی یک ساعته «جام‌جم» با مجید نامجو، وزیر نیروست.
کد خبر: ۳۵۳۴۸۸

چقدر موفق شدید به اهداف پیش‌بینی شده برای وزارت نیرو در برنامه چهارم دست پیدا کنید؟

بخش‌های برق، آب و آبفا اتکا به منابع درآمدی مردمی دارند؛ اما وقتی قانون تثبیت قیمت‌ها تصویب شد، مشکلات زیادی ایجاد شد و من فکر می‌کنم شاخص‌ترین وزارتخانه‌ای که از این قانون آسیب جدی دید، وزارت نیرو بود. در بخش برق افزایش قیمت نداشتیم و درآمدی حاصل نشد. در حوزه آب وضع به مراتب بدتر از برق بود، چون بعدها قانونی آمد که حق‌النظاره‌ها را هم در بخش آب کشاورزی حذف کرد و تقریبا شرکت‌های آب منطقه‌ای را نابود کرد. با این درآمد می‌‌شد منابع آب را مدیریت و نظارت کرد؛ اما عملا اتفاقی نیفتاد.

درواقع محدود به منابع دولتی شدید؟

بله. اما پولی که بابت کمک داده می‌شد، این‌قدر نبود که بشود شرکت را اداره کرد، فقط حقوق و دستمزد را می‌توانستیم پرداخت کنیم.

طراحان قانون تثبیت قیمت‌ها الان می‌گویند که دولت نتوانست کارآمدی لازم را در اجرای برنامه چهارم داشته باشد.

همان موقع که قانون تثبیت تصویب شد، نمایندگان گفتند خب حالا اگر دولت مشکلی دارد، لایحه بیاورد تا ما تصویب کنیم. شما می‌دانید وقتی جریانی در فرآیند نظام کلی کشور شکل گرفته نمی‌توان آن را تغییر داد. مثلا امروز تصمیم گرفته شود وزارت نیرو تعرفه‌ها را تغییر دهد؛ مگر می‌شود تعرفه‌ای که در یک نظام نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با پشتوانه علمی و کارشناسی شکل گرفته و در حال اجراست را یک‌شبه تغییر داد؟ هر تغییر کوچکی اثرات سنگینی می‌گذارد و این آثار در کوتاه‌مدت قابل پیش‌بینی نیستند. به همین دلیل همه تعرفه‌ها از پشتوانه تخصصی و کارشناسی بسیار قوی برخوردارند و این نظام مبتنی بر تمام قوانین و مقررات است.

وزارت نیرو خود نمی‌تواند شخصا تعرفه‌ای را به دور از چشم دستگاه‌های نظارتی حسابرسی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تغییر دهد. هر گونه تغییر در تعرفه‌ها باید بر مبنای قانون و نظر شورای اقتصاد باشد. به این آسانی نمی‌توان تغییر جهت داد. وقتی با نمایندگان صحبت می‌کنیم، می‌گوییم قانون تثبیت قیمت‌ها ما را به این وضع کشاند، می‌گویند خب، دولت لایحه می‌داد و شهریورماه تصویب می‌کرد و این در حالی است که برای یک کار و ارائه یک لایحه و پیشنهاد پیکره کارشناسی یک دستگاه یا وزارتخانه به کار گرفته می‌شود تا نظری آماده شود که مورد تایید دولت هم باشد و سپس به مجلس نیز برود و با تصویب مجلس بتوان امور را اداره کرد. این کار سنگینی بود که برخلاف تلاش‌های فراوان همکاران وزارت نیرو در دولت نهم و دوره وزارت بنده امکان‌پذیر نبود.

در طول برنامه چقدر منابع خارجی جذب کردید؟

نزدیک به یک میلیارد دلار از بانک جهانی وام گرفتیم و نزدیک به همین میزان از بانک توسعه اسلامی جذب کردیم.

عالی‌ترین هدف برنامه پنجم توسعه در حوزه وزارت نیرو چیست؟

در 3 بخش آب، آبفا و برق احکامی پیش‌بینی شده که می‌توان اقدامات خوبی انجام داد.

مهم‌ترین فعالیتی که در بخش آب صورت خواهد گرفت، این است که آب به صورت حجمی به کشاورزان واگذار خواهد شد و تاکنون این گونه عمل نمی‌شده است.

منظور از حجمی واگذار کردن آب چیست؟

یعنی به ازای هر مترمکعب آبی که با ابزارهای اندازه‌گیری آب به کشاورز داده می‌شود. براساس مترمکعبی که داده می‌شود، محاسبات ریالی صورت می‌گیرد تا به حال طبق درصد محصول محاسبه می‌شد و این نمی‌توانست بهره‌وری لازم را در بخش آب داشته باشد. یعنی آب به صورت متر مکعبی در اختیار کشاورزان و براساس درصد محصول واگذار می‌شود.

یعنی مسوولیت بهره‌وری آب با وزارت نیرو نخواهد بود؟

نه. با کشاورز خواهد بود نکته مهم هم همین است. وزارت نیرو آب را تامین می کند و با قیمت مصوب دولت به کشاورز واگذار می‌کند و این موجب می‌شود که کشاورز دانش فنی خود را ارتقا دهد، کیفیت و میزان محصول را افزایش دهد و بدیهی است وزارت کشاورزی برای تحقق این هدف هم ابزارهای حمایتی خود را در اختیار کشاورزان می‌گذارد.

در واقع استانداردسازی می‌شود در این زمینه؟

بله، دقیقا مطابق با استانداردهای مناسب و تعریف‌شده عمل می‌شود و کشاورز هم استانداردهای خود را بر این اساس کسب می‌کند و بهترین استفاده، را خواهد داشت. در حال حاضر به طور متوسط در دنیا در ازای هرمتر مکعب آب 5‌/‌2 کیلوگرم محصول خشک تولید می‌شود در کشور ما کمتر از یک کیلوگرم است زیرا کشاورز حس نمی‌کند که آب با چه قیمتی به دست می‌آید و درنتیجه استفاده از آب به صورت اقتصادی نیست. قیمت آبی که ما در کشور در اختیار کشاورز می‌گذاریم یک دهم قیمت تمام شده است.

قیمت آب کشاورزی هم در قانون هدفمندی یارانه‌ها تعیین می‌شود؟

بله، در قانون یارانه‌ها دولت مجاز شده قیمت تمام شده آب را از کشاورزان بگیرد و براساس فرمول و استانداردهای منطقه‌ای و هزینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، این قیمت تعیین‌ شده و به صورت سناریوهایی در اختیار کارگروه تحول اقتصادی قرار گرفته است ولی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

قیمت آب در مناطق مختلف از نظر جغرافیایی متفاوت است؟

بله. در قانون آمده دولت می‌تواند قیمت را براساس میزان مصرف تعیین کند. کار سختی است ما باید ابتدا قیمت متوسط آب را برآورد کنیم و براساس ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی باید قیمت نهایی را به دست آوریم و این محاسبه به گونه‌ای باید عمل شود که آب در کل کشور یک قیمت میانگین داشته باشد.

بجز بحث قیمت چه عامل دیگری در بهره‌وری آب کارایی دارد؟

مدیریت، دانش فنی و کنتورهای هوشمند می‌تواند کمک کند و البته بخش عمده افزایش بهره‌وری در زمینه استفاده از منابع آبی به چگونگی استفاده از آب در حوزه کشاورزی برمی‌گردد.

وقتی قیمت آب تمام‌شده محاسبه شود توجیه اقتصادی پیدا می‌کند که کسی بیاید سرمایه‌گذاری کند.

چه برنامه‌هایی برای صیانت از ذخایر و منابع آبی دارید؟

در برنامه چهارم پیش‌بینی شده که سطح آب‌های زیرزمینی 25 درصد افزایش پیدا کند اما براساس آمارهای موجود به دلیل برداشت‌های غیرعلمی سطح آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده و براین اساس در برنامه پنجم پیش‌بینی شد که اقداماتی برای افزایش 25 درصدی سطح آب‌های زیرزمینی صورت گیرد. وزارت نیرو ادعا دارد در طول برنامه چهارم این بهبود صورت گرفته اما خشکسالی‌های چند سال اخیر و برداشت‌های غیرحرفه‌ای مشکلاتی را ایجاد کرده است و به همین دلیل این حکم در برنامه پنجم نیز آمده است.

عملی‌ترین راه برای صیانت از ذخایر آبی، جلوگیری از برداشت‌های غیرعلمی است؟

بله، دقیقا همین‌طور است. آنچه در بحث آب مهم است، مدیریت جامع منابع آب است که خوشبختانه این موضوع در دولت نهم به خوبی دنبال شد و سال آینده به جمع‌بندی خوبی برای طراحی مدیریت منابع دست خواهیم یافت. هم‌اکنون نیز در حال انجام مطالعاتی در این زمینه هستیم و به همین منظور طرح جامع آب که برای اولین بار در تاریخ آب کشور در دست تهیه است تا سال آینده تدوین و ارائه خواهد شد.

در این طرح تمام مشکلات منابع آبی کشور و راه حل‌های برون رفت از آن در نظر گرفته شده است و به نظرم با این طرح بسیاری از مشکلات و مسائل آب کشور حل خواهد شد.

آقای مهندس فکر می‌کنید با اجرای قانون یارانه‌ها بیشترین تحول در کدام حوزه فعالیت‌ها، آب، آبفا یا برق صورت می‌گیرد؟

تحول در هر سه بخش اتفاق می‌افتد، اما با توجه به نگاهی که مجلس و دولت دارند و چشم‌اندازی که از این قانون دیده می‌شود در بخش برق این تحول بیشتر و سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. در بخش آب هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

قانون هدفمندی باعث خواهد شد که قیمت برق جای مناسب خود قرار گیرد.

این درست است که گفته شده در اجرای این قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش برق، طبق اختیاری که به دولت داده شده قرار است دولت قیمت برق را در همان 2 یا 3 سال اول قانون افزایش دهد و به قیمت تمام شده برساند؟

در قانون مصوب مجلس گفته شده افزایش طی فرآیند 5 ساله صورت گیرد و بعد مجلس و دولت با هم توافق کردند که این در اختیار دولت است که شیوه را متغیر یا پلکانی کند. اما نگاه دولت این است که تاثیر حامل‌های انرژی در یکدیگر ارزیابی شود. مثلا اگر قیمت برق افزایش پیدا کند ولی قیمت گاز تغییر نکند ممکن است مصرف‌کنندگان برای گرمایش و سرمایش به جای برق از گاز استفاده کنند و مصرف گاز شدیدا افزایش پیدا کند. در مقابل امکان بروز عکس این موضوع نیز وجود دارد چنانچه قیمت گاز ثابت بماند ممکن است مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و این مهم است که دولت چگونه تصمیم‌گیری کند که جایگزینی مصرف صورت نگیرد بلکه دید کلی دولت این است که مصرف کنترل شود و کاهش یابد.

در زمینه جذب سرمایه خارجی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته آیا مذاکره‌ای در این زمینه دارید؟

وزارت نیرو وزارتخانه‌ای است که برای جذب فاینانس دنبال این بوده که به صورت وام از بانک‌ها به اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها بپردازد اما این‌که خارجی‌ها بیایند خودشان فاینانس و اجرا کنند پروژه چندانی ندارد. صنعت آب و برق و آبفا تقریبا داخلی است و نیاز زیادی به خارج ندارد و اگر چیزی هم وارد شود در حد نیاز مواد اولیه است که برای صنایع خودمان مورد نیاز است. صنعت آب و برق حالت خوداتکایی دارد اما به‌تازگی مذاکرات خوبی را برای طرح‌های توسعه‌ای انجام دادیم.

موضوع تحریم چه تاثیری بر فعالیت‌های این صنعت داشته؟

تاثیر چندانی نداشته. اما چنانچه نتوانستیم همین مواد اولیه‌ای که اشاره شد از خارج تهیه کنیم می‌توانیم در داخل تهیه کنیم، در نتیجه با تحریم، فعالیت‌های ما قفل نمی‌شود.

در طول 30 سال گذشته همواره وضعیتی ایجاد شده که صنعت آب و برق و آبفای کشور را متحول کرده و 95 درصد صنایع مورد نیاز در حرفه ما در داخل فعالیت دارند. 5 درصدی هم که وارد می‌شود، این‌گونه نیست که نتوانیم تولید کنیم؛ بلکه با قیمت بالاتر امکان دسترسی به آن وجود دارد.

برای برنامه افزایش راندمان نیروگاه‌ها چطور آنجا نیاز به انتقال تکنولوژی و خرید تجهیزات وجود ندارد؟

قطعا این نیاز وجود دارد، اما این نیاز هم در داخل کشور قابل ابتیاع است، زیرا مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ما در کشور فعال شدند و دانش پایه و تکنولوژی مورد نیاز ما را به صورت پایه‌ای تولید می‌کنند و در اختیار ما می‌گذارند و براساس آن برنامه‌ای که در دست داریم نیاز خودمان را تامین می‌کنیم و از این بابت هم نگرانی نداریم.

آقای مهندس زمستان پیش روی و سال آبی جاری را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

هیچ توجیهی وجود ندارد که مستند به اطلاعات و علم هواشناسی بگوییم که چون تابستان گرم داشتیم حتما زمستان سردی خواهیم داشت این الان در افواه گفته می‌شود، اما هیچ‌گاه پایه و اساس علمی ندارد با این حال وزارت نیرو برنامه خود را تنظیم کرده تا در زمستان تعمیرات نیروگاهی را انجام دهد و این موضوع همواره بعد از عبور از پیک مصرف در تابستان شروع می‌شود و تا خرداد سال آینده ادامه پیدا می‌کند ولی امسال به دلیل غافلگیری گرما در تابستان و جلو افتادن پیک گرما از مرداد به خرداد منتقل شد، وزارت نیرو تصمیم دارد تعمیرات نیروگاهی به گونه‌ای پیشرفت کند که تا پایان فروردین ماه سال آینده به اتمام برسد و از اول اردیبهشت آمادگی وجود داشته باشد تا غافلگیری ایجاد نشود.

در رابطه با آب نیز آنچه هواشناسی گفته این است که تقریبا بارندگی‌ها زیر وضعیت نرمال و طبیعی خواهد بود و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد و ما امیدواریم با ذخیره‌سازی که سال گذشته صورت گرفت و معمولا تلاش می‌کنیم تا 2 سال ذخیره آب شهرها را پشت سدها نگهداری کنیم اگر اتفاقی برای بارندگی افتاد نگران آب شرب نباشیم.

برنامه‌ریزی مدیریت منابع آب به گونه‌ای صورت گرفته که چنانچه بارندگی خوبی نیز اتفاق بیفتد ظرفیت خوبی برای آب آیجاد می‌شود.

در طول 3 سال آینده نیز تصمیم این است که ظرفیت 10 میلیارد مترمکعب آب ایجاد شود.

برای ذخیره‌سازی سوخت نیروگاه‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

برنامه‌ای برای برق تدوین شده که ذخیره سوخت مایع نیروگاهی به جز گاز برای 45 روز در نظر گرفته شود. تقریبا یک میلیارد لیتر در هر سال به ظرفیت ذخیره سوخت مایع اضافه می‌شود و هم‌اکنون از بابت سوخت نیروگاه‌ها نگرانی نداریم و با همکاری وزارت نفت تا آبان ماه و قبل از شروع فصل سرما این ذخیره به بالاترین میزان خود خواهد رسید.

در حال حاضر روزانه چه میزان سوخت دریافت می‌کنید؟

حدود 158 میلیون مترمکعب گاز روزانه برای نیروگاه‌ها سوخت دریافت می‌کنیم. در زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند و تقاضای سوخت مایع افزایش می‌یابد. در حالی که ما به دلیل اقتصادی و دلایل زیست‌محیطی علاقه‌مند به استفاده از سوخت گاز هستیم.

برق هسته‌ای چه زمانی وارد مدار می‌شود؟

خوشبختانه سوخت‌گذاری نیروگاه انجام شده و ما به این برق دست خواهیم یافت.

می‌توانید دقیقا زمانی اعلام کنید که چه تاریخی این برق تولید می‌شود؟

با مذاکره‌‌‌ای که با آقای صالحی داشتم، نیروگاه در حال حاضر فعال است؛ ولی باید دوران طفولیت آن طی شود و تمام تست‌های لازم انجام شود و 3 ماه زمان لازم دارد.

یعنی زمستان امسال به طور قطع این برق در منطقه به دست مردم می‌رسد؟

بله، در منطقه هزار مگاوات برق پایدار و مطمئن به دست خواهیم آورد و این می‌تواند شبکه برق ما را در منطقه ارتقا بدهد. ما می‌توانیم با ترانزیت برق هسته‌ای با کشورهای همسایه تعامل خوبی داشته باشیم.

در بحث نیروگاه‌های خورشیدی تا چه اندازه امکان فعالیت در کشور ما وجود دارد؟

ما به صورت کلی در انرژی‌های تجدیدپذیر یا انرژی‌های نو که شامل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و... است، وارد عمل شده‌ایم. اما الان 100مگاوات بیشتر انرژی برق بادی نداریم. در زمینه برق خورشیدی نیروگاه‌های موجود و تعداد زیادی نداریم، با این حال هم‌اکنون 15 هزار مگاوات اطلس بادی شناسایی شده و امکان را داریم تا این میزان انرژی برق را از منابع بادی تولید کنیم.

از نظر جغرافیایی این ظرفیت وجود دارد؟

در زمینه انرژی خورشیدی نیز گستره کشور به گونه‌ای است که از 365 روز 300 روز آفتاب داریم و بخوبی می‌توان از این امکان بهره گرفت. باید مسوولان را متقاعد کرد برای این ظرفیت کمک لازم صورت گیرد. با توجه به تکنولوژی گران و سرمایه‌گذاری بالایی که تولید برق خورشیدی نیاز دارد، برای توجیه اقتصادی ساخت این نیروگاه‌ها باید برقی که از نیروگاه می‌خریم، گران‌تر باشد و این برق حتما حمایت می‌خواهد و در برنامه پنجم مورد تاکید قرار گرفته که دولت از برق خورشیدی حمایت کند. الان کیلوواتی 1300 ریال برق بادی را از تولیدکنندگان می‌‌خریم و کیلوواتی به طور متوسط 160 ریال به مردم می‌فروشیم و این مابه‌التفاوت باید از دولت دریافت شود. با توجه به رویکرد مجلس و دولت در زمینه برق خورشیدی باید این موضوع ترویج شود و با ترویج آن جذابیت‌های موضوع بیشتر شده و تکنولوژی این پدیده ورود پیدا می‌کند، کارخانجات تجهیزات آن فعال می‌شوند و نیروهای لازم آموزش می‌بینند و تکنولوژی شروع به رشد و حرکت می‌کند. با توجه به ظرفیت کشور در این زمینه مطمئن هستم یکی از صنایعی که به خوبی رشد پیدا خواهد کرد صنعت برق خورشیدی خواهد بود به شرطی که در ابتدای راه دولت به خوبی از صنعت حمایت کند.

از این سوال‌های جدی که عبور کنیم، می‌خواهم چند سوال غیرمعمول بپرسم. آقای نامجو، چه شد که وزیر شدید؟چگونه دعوت شدید؟

خیلی ساده مساله برگزار شد. وقتی مشخص شد آقای مهندس فتاح در دولت دهم حضور نخواهند داشت، آقای مهندس علی‌آبادی معرفی شدند و ما ایشان را می‌شناختیم. ایشان آدم قابل و پروژه‌محوری است و هرچند که در نیرو فعالیت نداشتند، اما تمام وزارت نیرو بسیج شدند که ایشان آرای لازم را کسب کند، اما متاسفانه با یک بدشانسی با 7 رای کمتر نتوانست رای لازم را برای وزیر شدن کسب کند. در جلسه تخصیص آب نشسته بودیم، تلفن زدند و گفتند از دفتر رئیس‌جمهور با شما کار دارند. آقای عطارزاده رئیس جلسه بود، به ایشان گفتم و بیرون رفتم، پای تلفن به من گفته شد شماره فاکس بدهید تا حکم سرپرستی وزارت نیرو را که رئیس‌جمهور امضا کرده‌اند، برای شما ارسال شود.

یعنی بدون گفتگوی قبلی این کار انجام شد؟

بله. هیچ‌کس با من صحبت نکرده بود، البته آشنایی ما با آقای احمدی‌نژاد به دوره جنگ برمی‌گردد؛ زمانی که بنده، آقای محصولی، آقای دکتر و آقای مهندس فتاح در یک لشکر با هم بودیم. بعد از دریافت حکم سرپرستی به جلسه برگشتم و موضوع را به آقای عطارزاده گفتم و حتی ایشان گفت اگر می‌خواهید صندلی را جابه‌جا کنید، گفتم خیر، به جلسه ادامه بدهید. خلاصه این سرپرستی دوره خوش ما بود، چون مسوولیت چندانی نداشتیم نه مجلس و نه دولت. خلاصه گذشت، اما در همین دوره چند تا کار مهم اتفاق افتاد و باید پیگیری می‌شد که من آنها را تمام کردم و آن موضوعات حل ‌شد.

مدت سرپرستی چقدر طول کشید؟

نزدیک به 3 ماه طول کشید و بعد یک روز گفتند آقای رئیس‌جمهور با شما کار دارند. رفتم و ایشان گفتند من می‌خواستم شما را معرفی کنم، نظرتان چیست؟ گفتم من در هیچ دسته و گروه و تشکیلاتی نیستم، نمی‌دانم موضع حضرتعالی چیست و آیا حمایت لازم در مجلس صورت خواهد گرفت یا نه ضمن این که در مورد توانمندی خودم برای اداره وزارت نباید نظر بدهم. اگر فکر می‌کنید می‌توانم از عهده آن بربیایم، من تابع خواهم بود. پس از این که نکاتی را مطرح کردند، با توکل به خدا کار را شروع کردم.

پس از ملاقات با ایشان با کسی هم مشورت کردید، مثلا با دوستی یا خانواده موضوع را مطرح کردید؟

خانواده‌ام خیلی نگران بودند، مادرم بسیار نگران بود که چه وضعیتی ایجاد خواهد شد و فکر می‌کنم در آن مقطع اگر آقای احمدی‌نژاد فرد مناسب‌تری بود، معرفی می‌کردند. اما تصورم این است از مجموع امتیازات شاید به اعتقاد ایشان برای کسب آرای لازم در مجلس، معرفی بنده می‌توانست موفق‌تر از گزینه‌های دیگر باشد و البته معتقدم در همین مجموعه وزارت نیرو افراد قوی‌تر از من برای وزارت وجود دارد.

در این یک سال پیش آمده که با رئیس‌جمهور به اختلاف جدی در مورد کاری برسید؟

خوشبختانه یکی از ویژگی‌های خوب رئیس‌جمهور بااطلاع بودن از جزییات همه وزارتخانه‌هاست و در موضوعات مختلف تحلیل دارند و گفتند وزارت نیرو هیچ مشکلی ندارد جز تامین منابع مالی و البته این حرف دقیق هم بود. در حال حاضر جز مسائلی مالی، مشکلی با هیچ‌کس نداریم. اگر مسائل مالی وزارتخانه حل شود، مشکلات سریع‌تر برطرف می‌شود، چون این وزارتخانه چابک است و ساختار قوی نیز دارد، به همین دلیل هر وقت اعتراضی بوده، ایشان گفتند آقای نامجو، پول می‌خواهید دیگر. بنابراین مشکلی به آن شکل ما نداریم.

یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو صرفه‌جویی است. آیا اساسا شما فرد صرفه‌جویی هستید و شده تا به حال در محفل خانوادگی یا دوستانه، لامپی اضافه روشن باشد و خودتان آن را خاموش کنید؟

بله. فکر می‌کنم این خصوصیات را دارم و رعایت می‌کنم. یادم هست زمانی که آقای فتاح مرا برای آنجا منصوب کرد، واقعا رفتارم تغییر کرد. به‌هر حال برای این که حرفت تاثیر داشته باشد، باید خودت عامل باشی.

مبلغ قبض برق منزل شما چقدر است؟ آخرین قبضی که پرداخت کردید چقدر بوده؟

مسائل خانه با خانواده است. ما در آپارتمانی زندگی می‌کنیم که همه تاسیسات برقی است و تا آنجا که بتوانیم صرفه‌جویی می‌کنیم.

مبلغ چقدر است؟

30 هزار تومان به طور متوسط.

این که زیاد است؟ شما هم جریمه می‌شوید؟

بله، زیاد است؛ اما وزیر نیرو هم اگر خارج از الگوی مصرف باشد، جریمه می‌شود. جریمه هم می‌شویم، شک نکنید؛ زیرا جایی که ما زندگی می‌کنیم، به نام ما نیست که بخواهند هوای ما را به خاطر وزیر بودن در صدور قبض داشته باشند.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها