کد خبر: ۳۵۳۲۵۴

سکته قلبی در یک تعریف کلی از کار افتادگی قسمتی از عضله قلب به علت از بین رفتن جریان خون در آن قسمت است. البته این توقف گردش خون می‌تواند به طور ناگهانی و بدون هیچ مقدمه دردناکی پیش بیاید یا این که با علائمی قبلی همراه باشد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، بیماری‌های قلبی و عروقی حدود نیمی از موارد مرگ و میر در کشور را باعث می‌شود، نیمی از این مرگ‌ها نیز در پی سکته قلبی رخ می‌دهد و یک‌چهارم بیماران قلبی نیز در پی سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

یکی از علائم احتمال بروز سکته که در واقع سکته غیرپایدار است و با نام آنژین صدری شناخته می‌شود به صورت درد ناگهانی در بین قفسه صدری همراه است و ممکن است چند بار این درد تکرار شده و برطرف شود و هنگامی که نوار قلب گرفته شود هیچ نشانه‌ای مشاهده نشود.

این درد ممکن است در قسمت جناغ یا پشت بازوی چپ باشد یا این که مبهم باشد و فرد نتواند محل دقیق درد را نشان دهد. این درد معمولا در افرادی که بقیه عوامل خطر دیگر مانند فشار خون بالا، چربی بالا، دیابت یا کلسترول بالا، کم‌تحرکی و چاقی را در خانواده دارند یا سن بالای 40 سال هستند، باید جدی‌تر گرفته شود و خود را بیمار قلبی تلقی کنند البته سایر افراد نباید دچار استرس و نگرانی شوند، زیرا استرس نیز یکی از عوامل خطر بروز سکته است ولی در هر صورت فرد باید دردش را به پزشک گزارش کند.

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این خصوص می‌گوید: علاوه بر فاکتورهای ارثی، حوادث و چیزهایی مثل کشیدن سیگار، بالا بودن فشار و چربی خون، دیابت و استرس زیاد از مهم‌ترین عوامل بروز سکته قلبی هستند که بعد از تصادفات دومین عامل مرگ و میر در ایران است.

به گفته او، تصلب شرایین از بدو تولد در بدن فرد ایجاد می‌شود و وقتی این تنگی به 75 درصد رسید سکته قلبی را ایجاد می‌کند.

قارونی با اشاره به این نکته که سکته قلبی در افرادی که سابقه خانوادگی سکته دارند 3 برابر بیشتر از افراد عادی است، ادامه می‌دهد: هورمون‌های جنسی زنان تا 50 سالگی به عنوان یک عامل حفاظتی در برابر سکته قلبی عمل می‌کنند، طوری که در برابر 4 سکته قلبی مرد یک زن سکته می‌کند.

این متخصص قلب و عروق احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه و احساس درد در معده، درد شدید در دست، تعریق زیاد و احساس بغض در گردن را شایع‌ترین علائم سکته قلبی می‌داند و به ایسنا می‌گوید: تا وقتی که تنگی رگ‌ها به 75 درصد نرسد هیچ علامت خاص کلینیکی حاکی از بروز سکته قلبی وجود ندارد.

دکتر قارونی داشتن یک شناسنامه خانوادگی پزشکی برای هر فرد را مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبی می‌داند: تغذیه مناسب، به حداقل رساندن استرس و هیجان، مصرف کم نمک، استفاده از میوه‌های تازه و نکشیدن سیگار از راه‌های دیگر پیشگیری از این بیماری است.

خطر مرگ ناگهانی، فلج اعضای بدن، نارسایی قلب بر اثر پرکاری سلول‌های سالم و ورم پا از عوارض سکته قلبی بر اثر بی‌توجهی به راه‌های پیشگیری است.

سکته قلبی را می‌توان با استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی مثل استفاده از شوک و CCU تا حدودی درمان کرد ولی بیمار باید تا آخر عمر زیر نظر پزشک باشد.

فشار خون

فشار خون بالا و غفلت از آن مهم‌ترین عامل خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌هاست. تقریباً نیمی از افرادی که به دلیل سکته قلبی یا سایر عوارض بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، دچار ناتوانی می‌شوند و از بالا بودن فشار خون خود خبر ندارند.این درحالی است که فشار خون بالا کاملا قابل کنترل و مهار است، به شرط آن که فرد از فشار خون خود مطلع باشد. افراد بالای 40 سال و افرادی که در خانواده‌‌‌شان سابقه فشار خون بالا دارند، حتما باید حداقل سالی یک بار فشار خونشان را کنترل کنند، افرادی هم که فشار خون بالا دارند باید حداقل هر 3 ماه یک بار فشار خونشان را کنترل کنند، زیرا ممکن است لازم باشد دارو و دوز مصرف آن را برای کنترل فشار خون تغییر دهند.

اما مصرف نمک مهم‌ترین عامل بروز بیماری فشار خون بالاست. سرانه مصرف نمک مردم دنیا 2 تا 3 گرم در روز است در حالی که این میزان برای هر ایرانی حدود 10 گرم در روز اعلام می‌شود و معمولا افرادی که دچار فشار خون می‌شوند، افرادی هستند که زیاد نمک می‌خورند.

به توصیه پزشکان، افرادی که مبتلا به فشار خون هستند یا بیماری قلبی دارند باید به طور اورژانسی مصرف نمک را ترک کنند.

فشار خون بالا در مواردی که فرد از آن بی‌اطلاع است و به صورت مخفی می‌ماند، معمولا به صورت سکته مغزی بروز می‌کند، یعنی فشار آنقدر بالا می‌‌رود که عروق کوچک موئینه مغز پاره می‌شود و خونریزی داخلی مغزی ایجاد می‌کند و لخته‌های خونی ایجاد شده موجب بروز سکته مغزی می‌شود.

چاقی و دیابت

دیابت نیز عامل خطر دیگر بروز سکته است. افرادی که دچار دیابت هستند و کنترل نمی‌کنند، چون دیواره رگ‌هایشان ضخیم و در آن پلاک ایجاد می‌شود، لخته خونی در رگ‌هایشان ایجاد و دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند. دیابتی‌ها باید به طور دائم، قند خونشان را کنترل و به دلیل نقص در سوخت و ساز باید میزان چربی‌شان را هم کنترل کنند.عامل خطر دیگر بروز سکته‌ها چاقی است، جدا از این که ممکن است بیماران مبتلا به دیابت چاق باشند، خود چاقی نیز عامل خطر است.

پیش‌فاکتور دیگر بروز سکته‌ها، بالا بودن میزان چربی در خانواده‌هاست، برخی خانواده‌ها به صورت فامیلی چاق هستند و چاقی آنها ربطی به رژیم غذایی ندارد، این افراد هم باید همیشه تحت درمان با داروهای ضد چربی و آسپیرین باشند.

آنها که در معرض سکته هستند

مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند و در سنین پایین‌تر به این بیماری دچار می‌شوند که این میزان نزد زنان حتی در سنین بالا به اندازه مردان نیست.

همچنین خطر بیماری‌های قلبی در افراد سیگاری 2 تا 4 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. در واقع سیگار کشیدن، بزرگ‌ترین عامل خطر برای ایست ناگهانی قلبی است و سیگاری‌هایی که دچار حمله قلبی می‌شوند نیز با احتمال بالاتر مرگ روبه‌رو هستند و تماس افراد غیر سیگاری با دود سیگار هم ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

اسماعیل اصدق‌پور، عضو انجمن جراحان قلب ایران در این‌باره به فارس می‌گوید: بچه‌هایی که والدین آنها دچار بیماری‌های قلبی هستند، احتمال بیشتری برای بیماری قلبی آنان وجود دارد.

وی با بیان این‌که خطر بیماری قلبی ـ عروقی با افزایش کلسترول بالا می‌رود، ادامه می‌دهد: بالا بودن فشار خون یکی از عواملی است که خطر حمله قلبی و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد و استرس شدید و ناگهانی نیز می‌تواند در بروز حمله قلبی موثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها