رساندن دارو و مواد موثر به لایه مزودرم پوست را به اصطلاح مزوتراپی می‌نامند. مقالات متعددی مبنی بر موثر بودن این روش در کاهش وزن و سایز در نواحی مختلف بدن ازجمله شکم، باسن و ناحیه غبغب ارائه شده است.
کد خبر: ۳۵۲۴۸۰

مواد موثر در این امر 2 ماده دئوکسی‌کلات و فسفاتیدیل کولین هستند ولی موثر بودن روش مزوتراپی و همچنین ایمن‌بودن آن در مواردی مثل کاهش چین و چروک، درمان کبودی دور چشم‌ها، درمان انواع لک‌ها یا درمان ریزش موی مردانه (طاسی)‌ تاکنون به طور آکادمیک به اثبات نرسیده است. برخی تبلیغات و تلقین‌های روانی موجب می‌شود تا افراد تصور کنند این نوع روش درمانی معجزه‌گر است، اما از نظر علمی و تحقیقات بالینی تاکنون دلایلی مبنی بر این رخداد وجود ندارد.

بیشتر مواردی که گفته می‌شود شاید مزوتراپی برای آنها موثر باشد، در چاقی‌های موضعی بوده و آن هم در شرایط خاص و برای برخی از افراد.

بیش از 50 سال است که نزدیک به 15000 پزشک در سراسر دنیا این روش را برای کاهش وزن عمومی، کاهش سایز، کاهش سلولیت، تقویت مو، برطرف کردن جای زخم (اسکار)‌ و درمان چروک‌های ظریف روی بیماران مختلف به کار برده‌اند.

مزوتراپی در کشورمان به منظور رفع ریزش مو و جوان‌سازی پوست نیز به کار می‌رود. با افزایش سن و تاثیرات مخرب آفتاب بر پوست، به مرور کلاژن موجود در پوست تحلیل می‌رود، از این رو پوست شل شده و دچار افتادگی می‌شود. این حالت با چروک‌های ظریف در سطح پوست نیز همراه است. با مزوتراپی ماده‌ای به نام هیالورونیک اسید در پوست با سوزنی بسیار ظریف در چندین نقطه نزدیک به هم تزریق می‌شود.

ماده اسید هیالورونیک جزو ساختمان طبیعی پوست است و براحتی در لابه‌لای اجزای پوست قرار می‌گیرد، به این ترتیب بدون ایجاد واکنش، جایگزین الیاف کلاژن تخریب شده می‌شود تا پوست سفت‌تر و شاداب‌تر شود.

بسیاری اوقات برخی متخصصان برای پاسخ بهتر درمانی 7 جلسه مکرر درمان با مزوتراپی را تجویز می‌کنند، اما در مجموع تاکنون اسناد قطعی و دقیقی مبنی بر اثربخشی قطعی یا چشمگیر از مزوتراپی گزارش نشده است.

دکتر محمد گلشنی

 متخصص پوست و مو و دبیر انجمن متخصصان پوست، مو و زیبایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها