در عصر ما، برادران ما در وزارت نیرو و توانیر، علاوه بر دغدغه بالا کشیدن نرخ برق در آینده‌ای هدفمند ــ که مگر خدا خودش به هدف اجابت مقرون بفرماید ــ نگرانی و دغدغه پایین کشیدن مصرف برق را هم دارند که حق هم دارند. آنها بهتر می‌دانند که بعضی از کارشناسان بی‌ریا ــ که چون زن و بچه دارند نمی‌خواهند نامشان فاش شود ــ بحران کمبود برق موجود را حاصل فرسودگی و پوسیدگی شبکه برق‌رسانی کشور در کنار استفاده از وسایل پرمصرف می‌دانند.
کد خبر: ۳۴۰۲۱۱

در عین حال از آنجا که کنفوسیوس حکیم می‌گوید: «مصرف بی‌رویّه، کار خیلی بدیّه»؛ و افلاطون را نیز عقیده بر آن بود که: «مصرف با رویّه، کار خیلی خوبیّه»؛ و ارسطو نیز معتقد بود که: «هرگز نشه فراموش، لامپ اضافه خاموش»؛ فلذا فعلاً تا برادران زحمتکش ما در وزارتخانه نیرو از سر فرصت و برنامه‌ریزی محکم، ترتیب ترمیم پوسیدگی و زهوار در رفتگی کابل‌ها و سیم‌های شبکه برق‌رسانی کشور را می‌دهند؛ عجالتاً دیواری کوتاه‌تر از مشترکان عزیز و مصرف‌کنندگان برق تمیز نیست که تا می‌توانند گوش به سخنان بزرگانی چون کنفوسیوس حکیم و افلاطون بزرگ و ارسطاطالیس مشائی (پیرو حکمت مشاء)بدهند تا مصرف برق پایین بیاید.

راه‌های کاهش مصرف برق: علاوه بر راهکار تمدید تعطیل کردن کشور برای کاهش مصرف برق، چند راهکار دیگر هم ما داریم که به سرعت برق از ذهنمان گذشت و ما نیز بی‌هیچ چشمداشتی و بدون ادعای نخبه بودن خودمان فی‌المجلس ارائه می‌دهیم. عنایت بفرمایید:

1ـ لامپ بی‌مصرف: چون طرح استفاده از لامپ کم مصرف هم ظاهراً خیلی خوب جواب نداده است؛ پیشنهاد ساخت و انداخت لامپ‌های بی مصرف در شبکه مشترکان پرمصرف را می‌دهیم. به طور قطع، مفید و موثر خواهد افتاد.

2ـ دعوت به کسوف: گاهی کسوف چیز خوبی است. اگر بتوانیم همچنان که ابرها را بارور می‌کنیم ــ و اتفاقاً زیادی هم بارور کردیم و الان داریم جلوگیری می‌کنیم ــ باز هم برنامه‌های هوایی و فضایی دیگری در حوزه هواشناسی و زیست محیطی اجرا کنیم؛ خیلی خوب است. به عنوان مثال می‌توانیم با کشاندن اجباری ماه و قرار دادن آن در میان زمین و خورشید؛ کاری کنیم که خورشید، علی‌رغم میل باطنی و طبیعی خودش دچار کسوف شود.

3ـ ممنوعیت سلام گرم: موقتاً در محاورات و مکاتبات فیمابین از سلامی سرد استفاده کنیم تا در کاهش درجه هوا به اندازه خودمان سهمی داشته باشیم. گفتن جوک‌های یخ و خنک هم بسیار مفید فایده خواهد بود. قبلاً هم این مورد را عرض کرده بودیم. خواندن همین ستون طنز ما نیز در این راستا، راهگشا خواهد بود.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها