بازگشت تیگانا به بوردو

بعد از قطعی شدن حضور لوران بلان در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه در پایان جام‌جهانی 2010، باشگاه بوردوی این کشور نیز دست به کار شده و ژان تیگانای معروف را به عنوان جانشین بلان و سرمربی جدیدش معرفی کرده است.
کد خبر: ۳۳۷۲۳۸

عضوی از خط میانی افسانه‌ای تیم ملی فوتبال فرانسه در سال‌های 1980 تا 1987 (سایرین میشل پلاتینی، الن ژیرس و لوئیز فرناندز بودند) تیمی را در دست گرفته که در 3 سال گذشته با مربیگری بلان پیشرفت محسوسی داشته است. بویژه در فصل 2009ـ2008 که نوار قهرمانی‌‌های 7ساله لیون را در لیگ فرانسه قطع کرد. با این حال بوردو فصل اخیر این پیکارها را به خاطر نتایج بسیار بدش در 5‌/‌3 ماه آخر فصل فقط با رتبه ششم لوشامپیونا به پایان رساند. پیراهن آبی‌های بوردو نه تنها در یک‌چهارم نهایی جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا تسلیم لیون شدند، در لیگ فرانسه هم پسروی کاملا آشکاری داشتند، به طوری که حتی از راهیابی به پیکارهای فصل آینده لیگ اروپا (جام یوفا) بازماندند.

تیگانا که با تیم ملی فرانسه فاتح یورو 1984 شد و در جام‌های جهانی 1982 و 1986 هم به نیمه‌نهایی رسید و پیشینه مربیگری در لیون و موناکوی فرانسه و فولام انگلیس را هم دارد، در باماکو پایتخت کشور آفریقایی مالی چشم به جهان گشوده ولی تمامی دوران بازی حرفه‌ای خود را در فرانسه و در تیم‌های تولون، لیون و بوردو گذراند و در آخری که اینک سرمربی آن است از 1981 تا 1989 توپ می‌زد. او مثل ژیرس، کوتاه‌قد و بسیار لاغراندام بود اما فهم فوتبالش به سطح بسیار بالایی می‌رسید و در بازی‌سازی و به حرکت درآوردن تیمش به هنگام تهاجم مهارت ویژه‌ای داشت و پاس‌های گل متعددی می‌داد. او از 1980 تا 1988 در 52 نوبت پیراهن ملی فرانسه را به تن کرد و جالب‌تر این‌که با 5 تیم مختلف طعم قهرمانی در لوشامپیونا را چشید.

تیگانا بعد از برکنار شدن از مربیگری بشیکتاش ترکیه در اواخر بهار 2007، در هیچ تیمی کار مربیگری نکرده بود اما همپا با لوران بلان از کسانی بود که صحبت از انتصابش به عنوان سرمربی جدید فرانسه بعد از اتمام جام‌جهانی امسال در میان بود. با این حال کار او در بوردو بسیار سخت خواهد بود. نه تنها این تیم با تیم تحت اختیار بلان در دو سال نخست فرماندهی آن مربی تفاوت‌های آشکاری کرده و نزولش در فصل گذشته چشمگیر بود، مروان چاماخ، مهاجم گرانمایه مراکشی‌اش و یکی از بهترین‌های خود را هم به واسطه انتقال به آرسنال از دست داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها