کمبود «آی.سی.یوی» سوختگی در کشور

هم‌اینک در بیمارستان‌ها با هدف کاهش درد بیماران دچار سوختگی از مسکن‌های قوی و مواد مخدر استفاده می‌شود. رئیس بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان شهید چمران گفت: تعداد مراکز دولتی که دارای آی‌‌.سی.‌یوی سوختگی هستند، در کشور بسیار محدود است و با وجود محاسن استفاده از روش القای بیهوشی در حین پانسمان از این روش بهره گرفته نمی‌شود.
کد خبر: ۳۳۵۷۰۶

دکتر مازیار فریدی با اعلام این خبر افزود: القای بیهوشی مراقبت شده هنگام پانسمان بیماران دچار سوختگی که به آن روش پانسمان بدون درد نیز گفته می‌شود، زخم‌ها را با سرعت بیشتری ترمیم می‌کند.

به گفته وی، در سوختگی‌های شدید، درد ناشی از سوختگی بسیار طاقت‌فرساست وسبب به تعویق انداختن ترمیم و بهبود زخم‌ها می‌شود و در صورت بیهوش نبودن بیمار به هنگام تعویض پانسمان، عوارضی از قبیل زخم‌معده و اثنی‌عشر و آثار بد روحی و روانی در بیماران ایجاد می‌شود که القای بیهوشی مراقبت شده به بیمار در مراحل مختلف درمان به ویژه هنگام تعویض پانسمان با استفاده از سیستم مانیتورینگ، هم‌اینک به عنوان یک روش پذیرفته شده از سوی مراکز معتبر علمی دنیا در حال انجام است. وی با تاکید بر این‌که در ضایعات سوختگی بالای 30 درصد، فرد دچار سوختگی باید در آی.سی.یوی سوختگی (BICU) بستری شود، گفت: هم‌اینک در بیمارستان‌ها و مراکز درمان سوختگی با هدف کاهش درد بیماران دچار سوختگی به آنان مسکن‌های قوی و مواد مخدر تزریق می‌شود که این روش جوابگوی تسکین درد بیماران نیست.

وی بالا بودن حجم ورودی بیماران دچار سوختگی به این مراکز و بهره‌گیری از شیوه‌های قدیمی درمان سوختگی را در مراکز درمان سوختگی در کشور به عنوان دو مشکل بزرگ نام برد که با توسعه مراکز مراقبت‌های ویژه سوختگی از یک‌سو و بازنگری در شیوه‌های موجود تا حد زیادی می‌توان بر این مشکلات فایق شد.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان شهید چمران با اشاره به این‌که نبود امکانات درمان بیماران دچار سوختگی به ویژه سوختگی‌های شدید سبب اعزام بیماران به خارج از کشور و ارز‌بری طی سال‌های گذشته می‌شد، خاطر نشان کرد: اعزام پزشکان و متخصصان ایرانی به منظور گذراندن دوره‌های تخصصی در خارج کشور سبب الگوبرداری از شیوه‌های نوین درمانی و استفاده از تجهیزات مورد نیاز از بیمارستان‌های خارج کشور شد که راه‌اندازی بخش سوختگی بیمارستان شهید چمران در کشور با هدف تامین نیاز بیماران نیازمند به خدمات سوختگی در داخل کشور صورت گرفته است.

وی از روش‌های نوین کنترل عفونت و پانسمان بدون درد به عنوان دو شیوه برگرفته از مراکز درمانی پیشرفته خارج کشور نام برد که هم‌اینک در بخش سوختگی بیمارستان چمران در حال اجراست و بیماران با 60 تا 70‌درصد سوختگی که ریسک ابتلا به عفونت در آنها بالاست با شیوه‌های نوین درمانی تحت درمان قرار گرفته و در مواردی که نیازمند پیوند پوست باشند، عمل پیوند پوست برای آنان انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها