با گرم شدن هوا سر و کله سوسک‌های موذی و بدقیافه در نقاط مختلف خانه پیدا می‌شود. این سوسک‌ها زمانی دردسرساز می‌شوند که آنها را در آشپزخانه و کنار مواد غذایی خود بیابیم. به طور کلی سوسک‌ها نژادهای مختلفی دارند، اما تنها چند نوع از آنها زندگی زیر یک سقف با ما را می‌پسندند. معروف‌ترین سوسک‌های موجود در ایران، سوسک‌های آلمانی و آمریکایی هستند. سوسک‌های بزرگ یا آمریکایی بیشتر در مجاری فاضلاب، دستشویی، توالت،‌ حمام و سقف‌های کاذب مخفی می‌شوند و معمولا به رنگ قهوه‌ای هستند.
کد خبر: ۳۳۵۰۹۲

اغلب این حشرات موذی روزها در منافذ و سوراخ‌ها پنهان شده و شب‌ها برای جستجوی غذا به راه می‌افتند و هنگام جستجو باعث آلودگی سطوح، وسایل،‌ تجهیزات و غذاهای بدون سرپوش می‌شوند.

سوسک‌ها معمولا تعداد زیادی از انواع میکروارگانیسم‌های بیماریزا را در دستگاه گوارش و همچنین بال، شاخک‌ و پرزهای پای خود حمل می‌کنند و می‌توانند به بسط و گسترش فلج اطفال، قارچ‌های بیماریزا، تب زرد، وبا، دیفتری، سل و انواع اسهال‌های خونی کمک کنند یا آن که در بعضی افراد منجر به بروز آلرژی با علایمی نظیر عطسه، آبریزش از بینی و چشم وحتی مشکلاتی شبیه آسم شوند.

همچنین این حشرات بدقیافه می‌توانند باکتری‌های مسمومیت‌زا را به مواد غذایی منتقل کرده و افراد را به علائم مسمومیت حاد و مزمن دچار سازند.

چه باید کرد؟

سوسک‌ها یا سوسری‌ها همیشه به دنبال غذا و پناهگاه گرم و مرطوب هستند. بنابراین اگر می‌توانید، این دو عامل را حذف کنید. در غیر این صورت به طور موقت از حشره‌کش‌ها کمک بگیرید. به طور کلی امروزه افراد برای نابود کردن سوسک‌ها از اسپری، پودر و قرص حشره‌کش و گاهی هم از نفت استفاده می‌کنند. به کار بردن اسپری حشره‌کش برای مبارزه با سوسری‌ها روش خوبی است، اما بهداشتی نیست.

سمی که از اسپری‌ها در فضا پخش می‌شود می‌تواند براحتی وارد دستگاه تنفس فرد شده یا از طریق منافذ پوست جذب شود یا آن که روی مواد غذایی بنشیند.

از سوی دیگر اگر سوسک‌ها تخم‌ریزی کرده باشند به دلیل آن که تخم‌های آنها توسط کپسول‌های مقاوم محافظت می شوند این سموم نمی‌توانند به داخل کپسول‌ها نفوذ کنند. اگر هم بخواهیم از قرص‌های حشره‌کش استفاده کنیم، این قرص‌ها به محض آن که از لفاف خود خارج شوند در محیط متصاعد شده و آنها نیز برای سلامت افراد مضر خواهند بود، مگر آن که افراد در طولانی‌مدت در محیط حضور نداشته باشند. در مورد نفت هم که برخی افراد آن را در چاه فاضلاب می‌ریزند، متذکر می‌شویم زمانی نفت موثر واقع می‌شود که مستقیم روی حشره ریخته شود، اما به دلیل آن که سوسک‌ها معمولا در دیواره و سقف لوله‌های فاضلاب هستند نفت باعث مرگ‌ آنها نمی‌شود و تنها بوی نفت آنها را فراری می‌دهد که مجدد برمی‌گردند. پس این روش نیز فایده چندانی نخواهد داشت.

کشتن آنها به صورت فیزیکی نیز موجب تراوش و انتشار میکروارگانیسم‌های بیماریزای دستگاه گوارش آنها به بیرون و آلوده‌تر شدن محیط می‌شود؛ بنابراین بهترین راه برای مبارزه با حشرات موذی حفظ نظافت بخصوص در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی است.

فاخره بهبهانی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها