خواندنی هفته

همنوایی عکس‌ و شعر

کتاب شعر و عکس «تو مشغول مردن‌ات بودی» که گزیده‌ای از شعرهای شاعران و عکس‌های عکاسان مطرح دنیاست، توسط محمدرضا فرزاد انتخاب و ترجمه شده ‌است. این کتاب را که انتشارات «حرفه هنرمند» در سال گذشته چاپ و منتشر کرده‌، می‌توانید از کتابفروشی‌ها تهیه کنید. در این مجموعه که ترکیبی از شعر و عکس است، 80 شعر از 80 شاعر بزرگ دنیا در قرن بیستم آورده شده. شاعرانی از کشورهای ژاپن، مصر، آمریکا، صربستان، ترکیه، چک و... این شعرها با 80 قطعه عکس از عکاسان بزرگ دنیا همراه شده‌اند. بعضی از این شاعران برای اولین‌بار است که شعرشان به زبان فارسی ترجمه و معرفی می‌شوند. در کتاب «تو مشغول مردن‌ات بودی» اشعاری از آخماتووا، جوزف برادسکی، چارلز بوکوفسکی، شیمبورسکا، ماچادو، دنیس لورتوف، کاوانی و... وجود دارد.
کد خبر: ۳۳۴۷۸۵

فرزاد برای انتخاب شاعران هر کشور به سراغ ملک‌الشعرای آنها رفته و عکس‌ها را هم از میان بهترین کارهای عکاسان جهان جمع‌آوری کرده‌ است. بعد از خواندن هر شعر عکسی قرار داده‌ شده ‌است که گاهی در معنی و احساس به شعر مرتبط است و گاهی هم نه. مترجم کتاب می‌گوید: «گاهی عکس همان ایماژ‌های شعری است و گاه هم فضای حسی شعر را باز تولید می‌کند و برخی مواقع هم اصلا این جور نیست و گاهی از تنش فضای حسی عکس و مفاهیم شعر، فضای سومی ایجاد می‌شود که قابل تأمل است.»

اگرچه عکس‌ها در اندازه قطع کتاب کوچک شده‌اند اما به دلیل کیفیت بالای کاغذ چاپ می‌توانید عکس‌ها را با کیفیت خوبی ببینید. البته باید چشم‌هایتان را ریز کنید و مدت زمان بیشتری را از آنچه برای دیدن قطع واقعی عکس لازم دارید، صرف نگاه کردن به عکس در کتاب کنید.

فرزاد همچنین منتخبی از این شعر‌ها را در قالب یک دیسک صوتی و با شعرخوانی احمدرضا احمدی تنظیم و تهیه کرده ‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها