سرنوشت دیکتاتور

صدام ، رئیس جمهوری متواری عراق سرانجام پس از 240روز سرگردانی ، در زادگاهش - تکریت - دستگیر شد.خبر دستگیری رئیس جمهوری سابق عراق را اولین بار جلال طالبانی در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی
کد خبر: ۳۳۴۶۰
اعلام کرد و بلافاصله پس از مخابره آن ، خبرگزاری فرانسه ، رویتر و شبکه های تلویزیونی CNN ، BBC ، الجزیره ، العربیه ، المنار و چند شبکه تلویزیونی دیگر به نقل از ایران ، این خبر را مخابره کردند.

 sad

به گزارش منابع خبری نیروهای کرد عراق ، صدام 65ساله را پس از خبرچینی یکی از اهالی شهر تکریت در این شهر و در منطقه الدوره در زیرزمین یک سرداب دستگیر کردند.
عبدالعزیز حکیم ، رئیس دوره ای شورای حکومتی عراق هم که در مادرید به سر می برد ، گفت : آزمایش های DNA نشان داده اند فرد دستگیر شده شخص صدام است و یکی از بدلهای او نیست . رویتر هم به نقل از طارق عزیز ، معاون سابق نخست وزیر عراق که هفت ماه قبل به اسارت درآمد ، هویت صدام را پس از دستگیری اش تایید کرد.
جشن و شادی مردم عراق
ساعتی پس از انتشار خبر دستگیری صدام ، در بیشتر شهرهای عراق بویژه شهرهای بغداد و کرکوک مردم به جشن و شادمانی مشغول شدند.
هوشیار زیباری ، وزیرخارجه دولت انتقالی عراق روز دستگیری صدام را زیباترین روز برای مردم عراق خواند.
محاکمه در دادگاه ویژه
عبدالعزیز حکیم ، رئیس شورای حکومتی عراق اعلام کرد: صدام به دلیل جنایاتش علیه ایران طی سالهای 1980-88 و تجاوز به کویت در سال 1990 محاکمه خواهد شد.
عدنان پاچه چی ، عضو شورای حکومتی عراق گفت : یک دادگاه ویژه با حضور نمایندگان حقوق بشر و با حضور وکلای مدافع بین المللی ، محاکمه صدام را به عهده خواهد داشت.
وی گفت : محاکمه صدام طولانی خواهد بود و طرفهای خارجی حق دخالت در این دادگاه را نخواهند داشت.
صدام تحت تدابیر شدید امنیتی
پل برمر ، حاکم امریکایی عراق در کنفرانس خبری از اعلام محل نگهداری صدام و افشای نام دو تن از همراهان وی که دستگیر شده اند ، خودداری کرد.
برمر گفت : صدام تحت تدابیر شدید امنیتی در محل خاصی نگهداری می شود.
ریکاردو سانچز ، فرمانده نیروهای امریکایی گفت : در عملیات دستگیری صدام حدود 600سرباز شرکت داشتند.
وی افزود: صدام در حالی که خواب بود ، دستگیر شد.
سانچز گفت : صدام هنگام دستگیری کمترین مقاومتی از خود نشان نداد و برای تغییر قیافه ریش بلندی گذاشته بود.
شبکه تلویزیونی العربیه نیز اعلام کرد :ایران در دستگیری صدام با کردهای عراقی همکاری داشته است.
شبکه تلویزیونی CBS امریکا همچنین به نقل از منابع نظامی ناشناس خبر داد؛ صدام به زودی به خارج از عراق منتقل و نگهداری خواهد شد. گفتنی است از لیست 55نفره سران متواری رژیم بعثی عراق ، 14تن دیگر باقی مانده اند که عزت ابراهیم ، معاون صدام ، شاخص ترین آنهاست.

دیکتاتور: پشیمان نیستم

موفق الربیعی عضو شورای حکومت انتقالی عراق امروز پس از دیدار با صدام گفت : صدام از جنایات خود احساس پشیمانی نمی کند.
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از شبکه خبری العربیه ، الربیعی افزود: در دیدار 4نفر از اعضای شورای حکومت انتقالی عراق با صدام ، وی بر درستی اقدامات قبلی خود تاکید کرد و در پاسخ به پرسشی درباره این که نظر او نسبت به این که او را به دست مردم بسپارند گفت : «مرا می خواهید به دست مردمی شورشی بسپارید».
الربیعی افزود: هنگامی که از صدام پرسیدیم چرا آیت الله صدر اول را به شهادت رساندی ، به تمسخر گفت : صدر را می گویید یا ذیل را؛! وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گورهای دسته جمعی گفت : بروید از خانواده مقتولان بپرسید. آنهایی که من کشتم خیانتکار و مزدور ایران بودند.
وی با توجیه حمله به کویت و ایران گفت : حمله نظامی به ایران و کویت در راستای دفاع از عراق شکل گرفت.
احمد چلبی نیز در این باره گفت : ذره ای روحیه عذرخواهی از ملت عراق را در صدام ندیدم.

ایران : در شادمانی مردم عراق شریک هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز خرسندی از دستگیری صدام گفت : ما نیز در شادی مردم عراق شریک هستیم و قطعا دستگیری و مجازات وی تا حدی موجب التیام آلام عمیق هموطنان ایران و بویژه خانواده های شهدا و مجروحان جنگ تحمیلی خواهد شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، آصفی اظهار داشت : تاریخ جنایات صدام به ویژه جرایم علیه مردم عراق و ملتهای ایران و منطقه از جمله به کارگیری سلاح های شیمیایی روشن و فراموش ناشدنی است و محاکمه صدام و شریکان وی در یک دادگاه علنی موجب اعاده بخشی از حقوق تضییع شده خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد دستگیری صدام موجبات تسهیل و تسریع انتقال قدرت و حاکمیت به مردم عراق و خروج اشغالگران را فراهم آورد.
گزارشهای رسیده از تهران و شهرهای مختلف کشور نیز حاکی است مردم با ابراز خرسندی از دستگیری دیکتاتور سابق عراق ، این خبر را به یکدیگر بویژه به خانواده های شهدا و ایثارگران تبریک گفتند.

طنز کویتی ها

در کویت هم خبر دستگیری صدام با یک طنز همراه شد. مردم ضمن تبریک به یکدیگر می گفتند «سعید الصحاف» خبر دستگیری صدام را تکذیب کرده است!.

حمله 2ماه قبل و یک احتمال

دستگیری صدام در حالی منتشر شده است که 2ماه پیش نیروهای امریکایی در بزرگترین عملیات خود برای دستگیری صدام به شهر تکریت حمله کردند و نیروهای لشگر 4 پیاده نظام امریکا روستای عوجه ، زادگاه صدام را محاصره کردند.
فرماندهان امریکا گفته بودند در حالی که در چند قدمی دستگیری صدام قرار داشتند ، موفق به دستگیری وی نشدند.
بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند صدام در این عملیات دستگیر شده بود ؛ ولی به دلیل برخی ملاحظات سیاسی ، مقامات امریکایی از اعلام آن خودداری کردند.
انتظار می رفت با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، مقامات کاخ سفید با اعلام دستگیری صدام برگ برنده ای برای جمع آوری آرای انتخاباتی رو کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها