کارگردان فیلم سینمایی چهل سالگی گفت: در چشم باد به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی باید الگوی سریال‌هایی که در زمینه تاریخ معاصر در ایام دهه فجر و مناسبت‌های دیگر پخش شده، باشد.
کد خبر: ۳۳۳۸۹۶

علیرضا رئیسیان با بیان این مطلب به ایرنا گفت: سریال در چشم باد یک کار کاملا استثنایی در زمینه تاریخ معاصر است زیرا مجموعه‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه تاریخ معاصر و بعد از مشروطیت ساخته شده از نظر ارزش‌های هنری در سطح پایینی قرار دارند. ضمن این‌که از نظر مسائل تاریخی و میهن پرستانه یکسونگر بوده‌اند.

وی دو نقطه قوت این سریال را اجرای حرفه‌ای و هوشمندانه کارگردان و سیر داستانی آن عنوان کرد و گفت: از لحاظ اجرای صحنه‌ها، کار با بازیگران، دوربین، میزانسن، موسیقی و تدوین بسیار حرفه‌ای است و همچنین داستان بسیار جذابی داردو در سطح سریال‌های ممتازی چون سربداران، هزاردستان و امام علی (ع) قرار گرفته است.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به این‌که در سریال در چشم باد تحولات تاریخی در پس زمینه یک درام خانوادگی قوی چون بر باد رفته و آثار دیوید لینچ مشاهده می‌شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر این خصلت‌های کاملا بومی و ایرانی با ارزش‌های مناسب اخلاقی در این سریال موج می‌زند و برخی از دیالوگ‌ها و صحنه‌ها از ذهن بیرون نمی‌رود.

وی یادآور شد: مسعود جعفری جوزانی از کارگردان‌های ممتاز سینما و تلویزیون کشور است که به کار خود بسیار مسلط است و اگر نقصانی هم است به مسائل تهیه کنندگی کار برمی گردد. کارگردان فیلم سینمایی ایستگاه متروک سکانس ارابه در برف را از سکانس‌هایی دانست که با تجهیزات فنی و عوامل حرفه‌ای سینمای ایران کم نظیر است.

وی همچنین سکانس‌های مربوط به جنگ هوایی و حمله روسها به بندر انزلی و جنگ میرزا کوچک خان را از سکانس‌های به یادماندنی این مجموعه ذکر کرد و گفت: مطمئن هستم که سکانس‌های دفاع مقدس نیز بی‌نظیر خواهد بود.

«در چشم باد» مانند «هزار دستان»

وی همچنین به خبر آنلاین گفت: سینمای جدی و متفاوت را در کنار مسعود جعفری جوزانی آموختم و می دانم وقتی او دست به کاری می زند، موضوع را به صورت جدی و از نگاه حرفه ای می نگرد و به همین خاطر است که وقتی او کاری را تمام می کند منتظر اثر متفاوتی از سوی او هستم. این اشتیاق با دیدن «در چشم باد» ارضا شد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من بعد از انقلاب دو مجموعه شاخص درباره تاریخ معاصر ساخته شد؛ «هزاردستان» و «در چشم باد». مساله تاریخ معاصر هم به شدت حساس است و هم به لحاظ سیاسی محدودیت های خاص خود را دارد. بر این اساس رسیدن به کاری قابل قبول در تلویزیون که معمولا با انگیزه های مالی سراغ برنامه سازی های اینچنینی می ‌رود کار دشواری است و شاخصه های متفاوتی را می طلبد.

رئیسیان با اشاره به کار سخت تولید سریال «در چشم باد» افزود: «هزاردستان» در شرایط سخت تولید شد و مقطع رفتن قاجارها و روی کار آمدن پهلوی را روایت کرد. «در چشم باد» سه مقطع اوایل مشروطه تا نهضت میرزا کوچک خان جنگلی، دوره دوم اشغال ایران توسط نیروهای متفق و دوره سوم بعد از انقلاب تا دوران جنگ تحمیلی را روایت می کند. در هر سه این مقاطع نیروهای بیرونی و خارجی اشغالگر هستند و نیروهای داخلی مسوولیت دفاع را برعهده دارند و حس میهن پرستی قوی به همراه اخلاقیات و معنویت ایرانیان مطرح می شود. ترکیبی از احساسات حماسی، میهن پرستی و فتوت و جوانمردی به نمایش گذاشته می شود. در این مجموعه به نظر می رسد قهرمان داستان از هفت خوانی عبور کرده تا به پالایش برسد.این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: وقتی به رمان های تاریخی «دکتر ژیواگو»، «بربادرفته»،«کلبه عمو تم» و «جنگ و صلح» نگاه می کنیم می بینیم که بستر مناسبی را برای تصویرسازی از مقاطع مهم تاریخی کشورها با همین مضامینی که از آن یاد شد به نمایش می گذارند اما در ادبیات فارسی چنین آثاری مرتبط با تاریخ معاصر به سختی یافت می شود و براین اساس نویسنده فیلمنامه مسوولیت پژوهش در تاریخ را نیز برعهده دارد. براین اساس است که گاه مجموعه های تاریخی ایرانی در ورطه شعارزدگی می افتند و ارزش هنری چندانی ندارند اما «در چشم باد» و «هزاردستان» جدای از این ها هستند و احساس غرور و میهن پرستی را در تماشاگر زنده می کند.

صحنه‌های جنگی سریال «در چشم باد» باورپذیر است

بازیگر نقش ایران نخجوان در سریال تلویزیونی «در چشم باد» با بیان این که در این سریال سکانس‌های مربوط به 8 سال دفاع مقدس باورپذیر، مردمی و واقعی است، گفت: «در چشم باد» جوانان را از وقایع، رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدا و رزمندگان آگاه می‌کند.

سحر جعفری‌جوزانی به ایرنا گفت: امروزه مردم کمتر برای آگاهی از وقایع و رخدادهای تاریخی به سراغ کتاب می‌روند، بنابراین باید فیلمی داشته باشیم که اطلاعات را به درستی و بدون کم و کاست به نسل‌های آینده منتقل کند.

وی افزود: پدرم شخصیت‌هایی که در قسمت‌های مربوط به دفاع مقدس حضور دارند را از نزدیک می‌شناخته و واقعی هستند به همین دلیل توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها