دئودورانت‌های طبیعی را بشناسید

با این راهکارها در تابستان خوشبو باشید

در روزهای گرم سال اغلب افراد برای فرار از بوی بد عرق به استفاده از انواع دئودورانت‌ها (اسپری‌های بوزدا)‌ یا مام‌ها (ضد عرق‌ها)‌ پناه می‌برند، اما شاید این سوال مطرح شود که آیا مام‌ها و دئودورانت‌ها با هم تفاوتی دارند؟ مام‌ها یا ضدعرق‌ها،‌ ترکیباتی هستند که منافذ غدد عرق را در سطح پوست مسدود می‌کنند، بنابراین عرق نمی‌تواند در سطح پوست ترشح شود. اما در مقابل اسپری‌های دئودورانت یا بوزدا از ترشح غدد عرق در سطح پوست جلوگیری نمی‌‌کنند، بلکه تنها با از بین بردن باکتری‌های سطح پوست مانع ایجاد بوی بد عرق می‌شوند. در این رابطه یادآوری می‌شود که عرق به خودی خود بوی بد ندارد ولی به دلیل وجود باکتری‌هایی که به طور طبیعی در سطح پوست وجود دارند تجزیه شده و ایجاد بوی نامطبوعی می‌کند.بنابراین اسپری‌های بوزدا در مقایسه با ضد عرق‌ها مناسب‌ترند.
کد خبر: ۳۳۳۶۳۳

عرق می‌تواند مانند یک کولر طبیعی شما را در فصل تابستان خنک کند،‌ بنابراین از ترشح آن روی سطح پوست جلوگیری نکنید. معمولا دئودورانت‌ها روی دست و پا یا سایر نقاط بدن نیز اسپری می‌شوند و اغلب دارای پایه الکل هستند. مکانیسم عمل به گونه‌ای است که الکل در شروع تعریق را تحریک می‌کند ولی در ادامه به طور موقت باکتری‌های عامل بوی زننده را می‌کشد.

معمولا این محصولات دارای انواع مردانه و زنانه هستند که نوع مردانه آن بوی تندتر و زنانه آن رایحه ملایم‌تری دارد؛ از این‌رو هیچ تفاوتی در ترکیبات شیمیایی آنها وجود ندارد. معمولا کودکان نیز که با تعریق زیاد و بوی بد بدن روبه‌رو نیستند نیازی به استفاده از این محصولات ندارند. البته این محصولات دارای مضراتی هم هستند که برای بعضی‌ها دردسرساز می‌شود. این دردسر هنگامی است که پوست شما به مواد شیمیایی این محصولات حساسیت داشته باشد. خارش، قرمزی و حتی خشکی پوست نشانه حساسیت به این مواد است. لذا اگر لزوما باید از این محصولات استفاده کنید، هرچند ساعت یکبار پس از استفاده از آنها روی پوست، محل را با آب و صابون بشویید و دوباره از آن استفاده کنید. با استفاده از این روش ترکیبات شیمیایی این محصولات فرصت کافی جهت نفوذ به منافذ پوستی شما را نداشته و در نتیجه حساسیت ایجاد نمی‌کنند. البته اگر این روش برای مهار حساسیت شما کارساز نبود یا هنوز بدن شما با استفاده از این مواد بوی زننده می‌دهد می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کرده تا از راه‌های دیگری برای درمان مشکل شما استفاده شود.

توصیه‌

تحقیقات نشان داده است که در ضدعرق‌ها برخی مواد شیمیایی نظیر نمک‌های آلومینیوم هستند که می‌توانند افراد مستعد را به آلزایمر دچار سازند. برخی محققان نیز ارتباط این محصولات را با سرطان پستان مورد بررسی قرار داده‌اند و معتقدند که برخی مواد در اسپری‌های دئودورانت که به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شوند می‌توانند وارد جریان خون شده و در بافت پستان تجمع پیدا کنند و با تحریک تولید استروژن به رشد سلول‌های سرطان پستان کمک کنند که البته در این مورد هنوز اختلاف نظر وجود دارد.

هنگام انتخاب اسپری‌های بوزدا و ضد عرق‌ها به دنبال مارک‌های معتبر که امتحان خود را طی سالیان پس داده‌اند بروید و لزوما هنگام خرید محصولات خارجی بهداشتی به برچسب تایید وزارت بهداشت و تاریخ مصرف که باید روی قوطی این محصولات نصب شده باشد توجه کنید.

فاخره بهبهانی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها