تکلیف شب ، نان شب

نوشتن چند کلمه در باب 6 سالگی کلیک چندان آسان نیست چراکه جمع کردن همه موضوعات در چند خط آسان نیست. هرچند کارت روزنامه باشد و دستی در آن داشته باشید.
کد خبر: ۳۳۲۸۹۱

یک سال دیگر هر هفته در صفحه IT نوشتیم و خواندیم و باز نوشتیم و پاک کردیم و نوشتیم تا یک متن خلاصه از آن درمی‌آمد که بشود چاپش کرد. تا جایی که یادم هست هر هفته از موضوعی گفتیم که در جایی از دنیا یک رشته دانشگاهی است و چقدر سخت است یک رشته دانشگاهی را هم کامل بگویی، هم واضح، هم کوتاه، هم موثر و... خلاصه همهمه‌ای بود در این یک سال. این‌که خیلی‌ها حتی دانشگاهیان مفاهیم را اشتباه متوجه شده‌اند و خیلی‌های دیگر از سایت و وبلاگ آنها کپی‌برداری کردند، از یک طرف آزاردهنده بود و از طرفی اختلاف‌نظر استادان در موضوعی خاص مجبورمان می‌کرد مثل پیک موتوری‌های حاشیه بازار تهران از بین مطالب ویراژ بدهیم و خلاصه راهی پیدا کنیم که نه به کسی بربخورد و نه دل کسی بلرزد. از همه بدتر، نبود مرجع فکری در فناوری اطلاعات کشور و نبود منابع اطلاع‌رسانی آگاه به جوانب فناوری اطلاعات باعث می‌شود کار روزنامه‌نگاری و تحقیق در فناوری‌اطلاعات سخت و سخت‌تر شود. متاسفانه نشریاتی که با اسمIT منتشر می‌شوند، بیشتر یا آگهی‌نویسی می‌کنند یا از کل دنیای فناوری‌اطلاعات، یا موبایل را می‌بینند یا سخت‌افزار یا نرم‌افزار و شبکه را. این دیدگاه به جامعه کاری نیز نفوذ کرده و همه فناوری اطلاعات را در حد یک نرم‌افزار می‌بینند و چقدر از سرمایه‌های کشور صرف این دیدگاه غلط و خطرناک شده است، خدا می‌داند!

در حوزه فناوری اطلاعات مرجع اطلاع‌رسان حرفه‌ای نداریم و اصولا روزنامه‌نگاری و نویسندگی و خبرنگاری این حوزه، شغل به‌حساب نمی‌آید و 5درصد سهم فناوری اطلاعات از درآمد برنامه پنج‌ساله قرار است خود به‌خود به‌وجود آید، شاید هم نیازی به منابع اطلاع‌رسانی حرفه‌ای در این حوزه نیست و ما اشتباه می‌کنیم؟! بگذریم از جشنواره‌ها و همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که دیگر برای چشم و همچشمی سازمان‌ها با عناوین مختلف IT برپا می‌شوند. خلاصه آنکه تکلیف فناوری اطلاعات کشور روشن نیست ولی باید به این باور برسیم که روشن شدن این تکلیف واجب‌تر از نان شب است.

از این‌که یک سال دیگر با صفحه «فناوری اطلاعات» و «تجارت الکترونیکی» کلیک همراه بودید متشکر و مفتخر هستم. امیدوارم با بیان نکته‌های منفی و مثبت این صفحات ما را در ارتقای موضوع به‌سمت خواسته‌های خودتان یاری کنید.

سعید نوری آزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها