درحالی که ایتالیا در دور مقدماتی رای‌گیری انتخاب میزبان جام ملت‌های اروپا کنار رفته بود، روز گذشته قهرمان جام جهانی 1998 تنها با یک رای بیشتر نسبت به ترکیه، به عنوان میزبان یورو 2016 انتخاب شد. آخرین باری که فرانسوی‌ها میزبانی جام ملت‌های اروپا را برعهده گرفتند در سال 1984 بود که البته خاطرات خوشی نیز برایشان به همراه داشت. فرانسه در آن سال با کاپیتانی میشل پلاتینی قهرمان اروپا شد و حالا همان پلاتینی، با سیمایی جاافتاده‌تر، به عنوان رئیس یوفا، پس از 26 سال با باز کردن پاکتی که نام فرانسه به عنوان میزبان یورو 2016 در آن حک شده بود، بار دیگر لبخند رضایت را بر لبان میلیون‌ها فوتبالدوست این کشور ایجاد کرد.
کد خبر: ۳۳۱۳۲۴

ژان پی‌یر اسکلاتس، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه پس از این موفقیت بزرگ گفت: «امروز برای ما روزی زیباست. از این‌که می‌دانیم میزبان رقابت‌های جام ملت‌های 2016 هستیم احساس ویژه‌ای داریم و باید به تعهد خود عمل کنیم.»

اسکلاتس در حالی مشت‌های گره‌ کرده‌اش را به نشانی خوشحالی از انتخاب فرانسه به عنوان میزبان بالا برده بود که همتایان ترک‌تبار و ایتالیایی‌اش با احساس سرخوردگی فراوان، هیاهوی فرانسوی‌های حاضر در سالن ژنو سوئیس را نظاره می‌کردند. این موضوع البته از نگاه رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه دور نماند: «می خواهم در ابتدا از دوستانمان از ایتالیا و ترکیه تشکر کنم. من احساس آنها را درک می‌کنم؛ احساس ناراحتی که پس از ماه‌ها کار به آنها دست داده است. به همین خاطر از صمیم قلب برای فوتبال ترکیه و ایتالیا آرزوی موفقیت می‌کنم.»

در میان ایتالیایی‌هایی که برای گرفتن میزبانی یورو 2016 به سوئیس رفته بودند، چهره پائولو مالدینی آشناتر از بقیه بود. مالدینی قبل از شروع مراسم معتقد بود کشورش شایسته گرفتن میزبانی است، اما در این رقابت سخت، پرونده ایتالیا نتوانست نظر سران یوفا را برای اخذ رای جلب کند.

در هر صورت فرانسه که در سال 1960، برای اولین بار میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را تجربه کرده بود، 6 سال دیگر برای سومین بار میزبان بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی قاره سبز خواهد بود. البته این بار میزبانی کمی متفاوت‌تر از دفعات قبل خواهد بود چراکه قرار است برای نخستین بار رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به جای 16 تیم با حضور 24 تیم برگزار شود. درخواست فدراسیون فوتبال فرانسه، حاوی مشخصات 12 استادیوم بود که 7 تای آنها نیاز به بازسازی‌های اساسی دارند و چهارتای دیگر آنها نوساز خواهند بود. این ورزشگاه‌ها در 11 شهر بوردو، لنس، لیل، لیون، نانسی، نیس، مارسی، پاریس، سنت اتین، استراسبورگ و تولوس قرار دارند.

رضا پورعالی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها