نویسنده: محمدرضا زائری ناشر: انتشارات خیمه
کد خبر: ۳۳۰۴۸۱

محمدرضا زائری حاصل حضور چندساله‌اش در جامعه لبنان را در نشست و گفتگو با شاعران و ادیبان مسیحی که برای امام علی(ع) و امام حسین(ع) نوشته‌اند و سروده‌اند، در قالب کتابی با نام  «پدر، پسر، روح‌القدس» منتشر کرده است.

این اثر در حقیقت نخستین ویرایش کتابی است که در پیوست‌های آن زندگینامه و برخی نمونه‌ها از اشعار شاعران مسیحی لبنانی آمده است.

نویسنده کتاب «پدر، پسر، روح‌القدس» با اعتقاد به این روایت که «کسی برای اهل بیت شعر نمی‌سراید؛ جز آن‌که به مدد الهی جبرئیل یاری شود»، از آثار عنایت روح‌القدس برای ستایش پدر و پسر در بیان و زبان نویسندگان و شاعران مسیحی لبنان گزارش می‌دهد.

محمدرضا زائری معتقد است: «شاعران مسیحی نیز اگر برای پدر امت، امیرمؤمنان و فرزندش سالار شهیدان شعر سروده و قلمی زده‌اند، بی‌تردید مورد عنایت روح‌القدس قرار گرفته‌اند.» در حقیقت این کتاب «تجلی عشق علوی و شور حسینی در آثار شاعران و نویسندگان مسیحی» است. بزرگانی چون جورج شکور، جبران خلیل جبران، جورج جرداق، بولس سلامه و سلیمان کتانی از جمله کسانی هستند که در این کتاب گفتارهایشان مرور شده است.

در انتهای کتاب چند پیوست اضافه شده است که مهم‌ترین آنها بخش عربی حاوی برخی نمونه‌ها از اشعار شاعران مسیحی لبنانی است. این پیوست مختصر برای کسانی که با زبان عربی آشنایی دارند و به قرائت متون به زبان اصلی علاقه‌مند هستند، مفید است.

محمدرضا زائری در مقدمه کتاب می‌نویسد: زمانی که ارتباط و رفت و آمدم به لبنان آغاز شد ابتدا به سابقه ذهنی برای آشنایی با ادیب برجسته و شاعر توانای مسیحی جورج جرداق مشتاق بودم ولیکن بعد بتدریج با چهره‌های متعددی چون جورج شکور و جوزف هاشم و رساد سلامه آشنا شدم و پس از آن به جستجو پرداختم و هربار در گشت و گذار خود به مراکز فرهنگی و کتابفروشی‌ها و مراکز آموزشی و موسسات انتشاراتی با شخصیت جدید یا اثری متفاوت رو‌به‌رو می‌گشتم آن را دنبال می‌کردم. موقعیت طوایف و مذاهب گوناگون در ترکیب جمعیتی و جغرافیایی و شرایط فرهنگی و اجتماعی لبنان به طور طبیعی، هم زمینه فتنه انگیزی دشمنان خارجی و جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی را فراهم می‌سازد و هم موقعیت ارتباط نزدیک و دوستانه و آشنایی و روابط محبت‌آمیز را ایجاد می‌کند. تاریخ نشان داده است هرگاه مردم این سرزمین به حال خود رها شده‌اند و دشمن استعمارگر خارجی فرصت توطئه و تخریب نداشته، راه دوم را برگزیده‌اند و در طی قرن‌ها با وجود همه مشکلات تاریخی آکنده از نمونه‌های درخشان زندگی مسالمت‌آمیز برای این منطقه تدوین کرده‌اند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها