شما به دیدن و بو کردن گلها و گیاهان علاقه زیادی دارید ، بنابراین در یک روز نسبتا خوش آب و هوای بهاری تصمیم می گیرید به یکی از پارکهای اطراف منزل بروید و از مناظر طبیعی بهره مند شوید.
کد خبر: ۳۲۹۵۶
زیبایی گلها ناخودآگاه شما را وادار می کند دستتان را به سوی یکی از آنها دراز کنید و از اعماق وجود آن را ببویید ؛ اما افسوس که این صحنه دلپذیر چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد چرا که پس از مدتی کوتاه خارش شدیدی سر و صورتتان را فرا می گیرد و بعد هم لکه های قرمزی روی پوستتان نمایان می شود.
گاهی این خارش و التهاب آنقدر شدید است که باعث می شود با خود عهد ببندید از این به بعد بوییدن گلها را برای همیشه فراموش کنید. اگر از جمله افرادی باشید که بشدت به سلامت خود اهمیت می دهند ، ممکن است از این وضعیت بترسید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید ؛ اما ما به شما اطمینان می دهیم که در این حال تنها یک پاسخ خواهید شنید.
خانم یا آقای محترم! بیماری شما یک نوع حساسیت مقطعی به نام کهیر است و تنها راه درمان آن ممانعت از برخورد با مواد حساسیت زاست.
در صورتی که خواهان دانستن اطلاعات بیشتری راجع به این بیماری دردسرساز هستید بیاید با هم به یک مسافرت علمی برویم تا به شکل کامل از جزییات مربوط به آن مطلع شوید.
کهیر که گاهی در اصطلاح Scratch نیز نامیده می شود ، عبارت از تورم و التهاب سطحی پوست است که به صورت مناطقی با حدود مشخص حاشیه گسترش یابنده و برآمده و مرکز کمرنگ مشخص می شود.
این ضایعه ممکن است به صورت مجزا دیده و یا چند تا از آنها متصل به هم دیده شود و چیزی به عنوان کهیر غول آسا به وجود بیاورند. بثورات کهیری اغلب با خارش همراه هستند و هر سطحی از بدن از فرق سر تا کف پا را درگیر می کنند. این بثورات به شکل خوشه ای در یک دوره 24 تا 72 ساعته پدیدار می شوند و همزمان با آن ، ضایعات قدیمی تر محو می شوند.
شایع ترین محل پیدایش کهیر صورت است ، اما نقاط دیگر بدن نیز ممکن است مبتلا شوند. شاید یکی از مهمترین نکاتی که می توان درباره کهیر در نظر گرفت امکان اشتباه شدن آن با برخی بیماری ها نظیر درماتیت و آنژیو ادم است که در این شرایط تنها راه تشخیص ، انجام برخی آزمایش های افتراقی نظیر اندازه گیری عوامل خونی یا تستهای پوستی است.

چه عواملی باعث می شوند به کهیر مبتلا شویم؛

احتمال وقوع کهیر در افراد از آنچه فکر می کنیم خیلی بیشتر است، به طوری که یکی از محققان درباره آن چنین گفته است: پیش از تماس با هر ماده ای ولو بی خطر ابتدا آن را امتحان کنید، چون ممکن است بدون هیچ پیش زمینه قبلی در شما حساسیت ایجاد کند.
عمده ترین موادی را که می توان به عنوان علل پیدایش کهیر ذکر کرد عبارتند از: استنشاق گرده گلها، تماس با حیوانات ، خوردن میوه های تازه، میگو و ماهی ، لبنیات ، شکلات ، دانه های گیاهی نظیر بادام زمینی و برخی داروها؛ البته کنار این عوامل می توان از علتهایی نظیر سرما و گرما، اشعه آفتاب ، ورزش و ضربه ناگهانی به وسیله اجسام سخت نیز یاد کرد.
پیدایش کهیر، گاهی آن چنان ساده است که حتی یک حمام کردن نیز به خاطر افزایش درجه حرارت مرکزی بدن می تواند موجب آن شود.
از آنجا که کهیر ملتهب بوده و به صورت ناگهانی ظاهر می شود بسیاری از افراد با مشاهده آن به ظاهر می ترسند و وحشت می کنند و گاهی حتی آن را با یک ضایعه لاعلاج اشتباه می گیرند که البته چون کهیر یک بیماری خود به خود محدود شونده است این نگرانی مدت زیادی به طول نمی انجامد.

چگونه کهیر را درمان کنیم؛

بهترین راهی که برای مداوای کهیر در نظر گرفته اند حذف عوامل حساسیت زا است؛ یعنی شخص باید سعی کند تا آنجا که ممکن است از تماس با این گونه مواد خودداری کند.
برای کهیر داروهایی نیز شناخته شده که بیشتر آنها از دسته داروهای آنتی هیستامین هستند. ضایعات کهیری با مصرف داروها بهبود می یابند، اما در برخی موارد که چنین نمی شود باید کنار آنتی هیستامین از گلوکوکورتیکوئیدها نیز استفاده کرد.
بتازگی به واسطه روشهای حساسیت زدایی توانسته اند تعدادی از عواملی را که در بدن هنگام برخورد با ماده حساسیت زا فعال می شوند، غیرفعال کرده و به این طریق از بروز کهیر جلوگیری کنند که البته این روش به دلیل وجود برخی محدودیت ها در برخی افراد قابل انجام نیست.
به هر حال کهیر یکی از بیماری های شایع بویژه در سنین جوانی و نوجوانی است که می تواند مزاحمت هایی در زندگی روزمره شخص ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است در صورتی که حساسیت زایی ماده خاصی بر شما ثابت شده تا حدممکن از آن فاصله بگیرید تا همیشه زندگی خوب و خوشی را در پیش رو داشته باشید.

شادی باباخانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها