این تیتر تکراری را جدی بگیرید

حادثه در کمین است

حادثه خبر نمی‌کند؛ ناغافل از راه می‌رسد و بر زندگی‌ها آوار می‌شود. این روزها امدادگران پرکار شده‌اند و اخبار حوادث گوناگون از گوشه و کنار شهر و کشور به گوش می‌رسد. به همین خاطر هم صفحه «جرم» این هفته «حادثه» شد تا مروری باشد بر حادثه‌ها و نگاهی به راه‌های پیشگیری از آنها.
کد خبر: ۳۲۶۴۷۷

گاه یک سهل‌انگاری کوچک حادثه‌ای بزرگ به بار می‌آورد؛ حادثه‌ای که بسادگی می‌شد پیش از تولدش آن را مهار کرد. نمونه‌اش حادثه‌ای است که در یک رستوران اتفاق افتاد و جمع شدن تدریجی روغن کباب در کنار اجاق کباب‌پزی سبب آتش‌سوزی شد. داوود سرلک فرمانده آتش‌نشانان اعزامی به محل این حادثه توضیح می‌دهد: کارگران در آشپزخانه سرگرم کار بودند که ناگهان اجاق کباب‌پزی و اطراف آن غرق در شعله‌های آتش شد و مالک رستوران لحظاتی بعد با استفاده از یک دستگاه خاموش‌کننده دستی به تلاش برای مهار شعله‌های آتش پرداخت.

اگر به آرشیو سری بزنید از این دست حوادث زیاد اتفاق افتاده و فقط مخصوص رستوران‌ها نیست، پس برای جلوگیری از تکرار آن این توصیه سرلک را به خاطر بسپارید: ضروری است کف و محیط همه قسمت‌های آشپزخانه از کالای اضافی، لوازم مستعمل، ضایعات و آلودگی‌ها تمیز و هود و هواکش‌های آشپزخانه بویژه در مجاورت کباب‌پز به صورت دوره‌ای از چربی‌ها پاک شود.

یک بی‌احتیاطی کوچک یا سهل‌انگاری حادثه‌های دیگری را هم رقم می‌زند. باز هم نمونه‌ای بخوانید از یک حادثه در محل کار: بی‌احتیاطی خیاط و روشن گذاشتن اتو موجب آتش‌سوزی در یک خیاط‌خانه مردانه شد. در این حادثه اگر اطلاع بموقع رهگذران و اهالی و حضور سریع آتش‌نشانان نبود، قطعا آتش‌سوزی در طول شب گسترش می‌یافت و همه جای خیاط‌خانه را در بر می‌گرفت و خسارات سنگینی نیز بر جای می‌گذاشت.

این حادثه هم نمونه‌های مشابه زیادی دارد، به‌عنوان مثال خارج نکردن شارژر موبایل از برق خانه‌ای را به آتش کشید و اموال صاحبخانه را طعمه شعله‌های سرکش کرد. به همین خاطر آتش‌نشانی هشدار می‌دهد موقع استفاده نکردن از وسایل برقی مثل اتو، شارژر و... حتما آنها را از پریز بکشید.

سیگاری‌ها بخوانند

سیگار و حادثه گاه به هم گره می‌خورد. در حوادث قبلی سهل‌انگاری شهروندان شاید از ناآگاهی آنها ناشی می‌شد اما آتش سیگار و خطرات آن دیگر برای همه عبارات و واژه‌هایی آشنا هستند، با این وجود بعضی‌ها هنوز ترجیح می‌دهند خودشان را برای خاموش کردن سیگار به زحمت نیندازند! مرور اخبار جهان نشان می‌دهد همین آتش ناقابل چه جنگل‌هایی را که خاکستر و چه خانه‌هایی را که ویران نکرد.

رضا پاشاخانلو یکی از فرماندهان سازمان آتش‌نشانی تهران تعریف می‌کند: کارگران یک کارگاه صنعتی در یافت‌آباد با دیدن شعله‌های آتش در محل کارشان با سامانه 125 تماس گرفتند و درخواست کمک کردند. محل آتش‌سوزی کارگاه واشرسازی‌ای بود که حدود 25 متر مربع مساحت داشت. آتش ابتدا از قسمت ضایعات واشرها که آغشته به روغن و بنزین بود شروع شد و بسرعت گسترش پیدا کرد. آتش‌نشانان با به‌کارگیری تجهیزات ویژه ایمنی و آتش‌نشانی به مقابله با شعله‌های آتش پرداختند و موفق شدند در کمترین زمان ممکن حریق را کاملاً خاموش کنند. باز بودن شیر گاز و انداختن ته‌سیگار روشن روی ضایعات واشرها علت این حادثه بود.

حادثه‌های ناشی از«سیگار» هرچقدر که هوا گرم‌تر می‌شود آمارشان بالاتر می‌رود. خشکی گیاهان بویژه در محل‌های تفریحی علتی است که از یک شعله بی‌رمق حریقی بزرگ می‌سازد. پس لااقل به گردش که می‌روید حواس‌تان را بیشتر جمع کنید.

احتیاط، احتیاط و احتیاط

گاز شهری بلای جان مردم شده است. هرچند فصل، فصل بهار است و موسم سرما تمام شده باز هم انتشار گاز مونواکسیدکربن حادثه‌ساز می‌شود و نشت گاز از اجاق خوراک‌پزی و آبگرمکن گرما و سرما نمی‌شناسد. در سال‌های گذشته سازمان‌های امدادی و ایمنی هشدارها و توصیه‌های زیادی کردند تا مردم خطر گازگرفتگی را جدی بگیرند. نتیجه چنین اقداماتی هم این شد که دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از کاهش 5‌/‌2درصدی مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 87 خبر داد. او همزمان با این خبر خوش جمله‌ای هشداری هم به زبان می‌آورد: بر اساس آمار این سازمان در سال گذشته بیشترین تعداد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز CO با 132 نفر در آذر ماه و کمترین آن نیز با مرگ 16 نفر در تیر ماه گزارش شده است. این یعنی در خرماپزان تابستان هم گاز با کسی شوخی ندارد و نباید اصول ایمنی را تا سال بعد به صندوقچه ذهن سپرد.

اگر هشدار را جدی نمی‌گیرید لااقل به توصیه دکتر شجاعی گوش کنید. او می‌گوید: مردم می‌توانند با رعایت اصول ایمنی و توجه به هشدارها از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

قصه تکراری

سقوط آسانسور و حوادث بالابرهای ناایمن هم به قصه‌ای تکراری تبدیل شده است. اول چند نمونه از آن را بخوانید تا نوبت به آمار و ارقام تاسف‌آور برسد: قطع برق یک مجتمع مسکونی باعث از حرکت ایستادن آسانسور و محبوس شدن 2 نفر در آن شد، سهل‌انگاری یک کارگر در حال نصب نمای ساختمان سقوط بالابر و مصدوم شدن او را به دنبال داشت. سقوط آسانسور تعدادی از ساکنان یک منزل مسکونی را مصدوم کرد. گیر کردن یک کودک لای در آسانسور جان او را گرفت و.....

نمونه‌ها آنقدر زیاد است که در یک پاراگراف و یک صفحه نمی‌گنجد. به قول فتح‌الله تیموری معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران حوادث آسانسورها از جمله بیشترین حوادثی بود که طی سال 88 به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد. اگر کمی به حافظه‌تان فشار بیاورید چنین جمله‌ای را سال‌های قبل هم از زبان دیگر مسوولان خوانده بودید به همین خاطر است که سازمان استاندارد و آتش نشانی از بی‌سامان بودن وضعیت نصب آسانسورها گلایه دارند. مشکل آسانسورهای خانگی که روی آنها نظارتی نیست و بعضی شرکت‌ها پس از نصب، از خدمات جانبی مانند کنترل و چکاپ دوره‌ای خودداری می‌کنند به کنار، آسانسورهای اماکن دولتی هم چندان ایمن نیستند.

مهدی پورهاشم، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران می‌گوید: بازرسی از 235‌ آسانسور مراکز دولتی نشان داد 92درصد آسانسورهای ساختمان‌های دولتی این استان غیر استاندارد و فاقد ایمنی لازم برای مصرف‌کننده است.او این نکته را هم متذکر می‌شود که آسانسور مشمول مقررات اجرای استاندارد اجباری است و استاندارد طی آن براساس استاندارد پیشرفته اتحادیه اروپا به شماره EN81 است.

در این گیر‌و‌دار حوادث، این جنون سرعت هم بد بلایی شده و به جان مردم به ویژه جوانان افتاده است. 2 هفته پیش تهران شاهد چند حادثه رانندگی عجیب بود. در یک مورد خودروی سواری پس از انحراف از مسیر خود درون گودال 3 متری واژگون شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری 125، در پی تماس شهروندان با سامانه 125 و اطلاع رسانی درباره این حادثه ستاد فرماندهی آتش‌نشانی ساعت 02 /3 دقیقه بامداد زنگ ایستگاه‌74 را به صدا درآورد و آتش‌نشانان این ایستگاه بی‌درنگ به سوی محل حادثه در جاده امامزاده داوود، نرسیده به تونل حرکت کردند.مسعود صادقی فرمانده آتش‌نشانان اعزامی به محل حادثه توضیح می‌دهد: این خودرو به رانندگی جوانی 25 ساله در جاده امامزاده داوود پس از انحراف از مسیر خود درون گودال 3 متری کنار جاده که مربوط به مسیر زیر گذر عابر بود سقوط کرد و به صورت واژگون روی سقف متوقف شد.

در سانحه‌ای دیگر که در بزرگراه امام علی(ع) رخ داد یک خودروی سواری با عبور از میله‌های محافظ وسط بزرگراه به درون کانال افتاد و سه سرنشین آن که جوان‌های 20،22 و 24 ساله بودند آسیب دیدند.

امیر‌حسین خرسند یکی از فرماندهان آتش‌نشانی واقعه‌ای دیگر را این طور شرح می‌دهد: یک خودروی سواری تویوتا به دلیل سرعت بیش از حد و ناتوانی راننده در کنترل آن پس از برخورد با گاردریل کنار خیابان و شکستن یک درخت تنومند به داخل کانال پارک سقوط کرد. در این حادثه آتش‌نشانان با قطع سیستم برق خودرو هر 4 سرنشین را از آن خارج کردند و راننده را که بشدت آسیب دیده بود برای انتقال به مراکز درمانی تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند.

سازمان آتش‌نشانی برای این نوع حوادث دو توصیه دارد: اول این که رانندگانی که در خلوتی شب در خیابان‌‌های سطح شهر حرکت می‌کنند باید با احتیاط و توجه بیشتر رانندگی کنند تا کنترل خودرو را در اختیار داشته باشند و دوم آن که مردم از تجمع در محل حوادث به منظور تماشای صحنه حادثه جداً خودداری کنند.

داوود ابوالحسنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها