شهرها و جاذبه‌ها

حفاری در خانه شیخ بهایی

با وجود آن که بیش از 10 سال است که ساکنان فعلی خانه شیخ‌بهایی از این اثر ملی محافظت می‌کنند و حتی با هزینه شخصی آن را مرمت کرده‌اند اما طی 6 سال گذشته و پس از بروز رطوبت در زیرزمین و دیوارهای خانه، سازمان میراث فرهنگی اصفهان تلاش برای نجات خانه شیخ‌بهایی را آغاز کرده اگرچه این کار هربار به دلیلی متوقف مانده است.
کد خبر: ۳۲۵۹۷۶

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی طی 6 سال گذشته و با آشکار شدن رطوبت سطحی در زیرزمین خانه شیخ‌بهایی و مسجد جامع اصفهان، بحث‌های متعددی درباره نشت لوله‌های فاضلاب و پوسید‌گی آنها مطرح شد اما هربار سازمان آب و فاضلاب به دلایلی آن را رد می‌کرد. این درحالی است که نه تنها مشکل رطوبت خانه شیخ‌بهایی حل نشد که هر روز وضعیت این خانه تاریخی را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کرد.خانم جلالی، مالک خانه شیخ‌بهایی درباره وضعیت امروز این خانه تاریخی می‌گوید: تاخیر در جلوگیری از رطوبت باعث شده تا نم دیوارهای زیرزمین به کف خانه سرایت کند و اکنون دیوارهای طبقه بالا نیز نم زده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر نگرانی ما بابت ریختن تزئینات دیوارها و سقف خانه است. امکان دارد که رطوبت این بخش از خانه را نیز با مشکل مواجه کند. از سوی دیگر رطوبت کف خانه باعث شده است تا ایزولاسیون سقف نیز دچار آسیب‌دید‌گی شود و بام خانه که طاقت تحمل باران‌های شدید را ندارد نیز نیاز به مرمت و حفاظت دارد.

به گفته جلالی، یک‌بار مسوولان آب منطقه‌ای اصفهان تصمیم به تعویض لوله‌های زیر خانه گرفتند و قرار شد که کارشناسی از سازمان میراث فرهنگی در هنگام حفاری و تعویض لوله‌ها حضور داشته باشد اما این کار انجام نشد.

با این حال، پیگیری ساکنان خانه باعث شد تا رئیس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان طی بازدیدی از وضعیت خانه شیخ بهایی، دستور مرمت و حفاظت از آن را صادر کند.

اسفندیار حیدری‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان دراین‌باره می‌گوید: پیش از مرمت ابتدا باید منشأ رطوبت را شناسایی کرد. به همین دلیل درخواست حفاری باستان‌شناسی در زیرزمین خانه را داده‌ایم که به محض اخذ مجوز این عملیات آغاز می‌شود.

به گفته وی از آن‌جایی که خانه شیخ‌بهایی در یک محدوده تاریخی واقع شده، طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی، هیچ کلنگی در این خانه بدون حضور باستان‌شناس به زمین نمی‌خورد.حیدری‌پور وضعیت خانه را چنین توصیف می‌کند: در حال حاضر وضعیت خانه در زیرزمین و سقف مناسب نیست و نیاز به مرمت فوری دارد. هم‌اکنون نیز یک تیم مرمتی مسوول انجام این‌کار شده است.خانه شیخ‌بهایی یکی از ارزشمندترین خانه‌های تاریخی اصفهان است که پشت مسجد جامع اصفهان واقع شده و در سال 1375 با شماره ملی در آثار میراث فرهنگی کشور به نام خانه شیخ‌بهایی به ثبت رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها