سنندج با چهار قرن سابقه شهـری از زیبایی ها ، جاذبه های مذهبی ، طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است که در بیش ازیک دهه اخیر ، ساخت و نصب تندیس و پیکره هایی از مشاهیر و مفاهیم در میادین و کانون های شهری سنندج ، به جاذبه های این شهر افزوده است .
کد خبر: ۳۲۵۷۵۸

این تندیس ها و پیکره ها که دیگر به عنوان عنصری از عناصر شهری سنندج بشمار می رود ضمن دربرداشتن زیبایی و جلوه های بصری دارای رموز و مفاهیم غنی ارزشی ، فرهنگی و مردم شناختی است و در کنار دیگـر عناصر ، ساختار هویت شهری سنندج را تشکیل می دهد .

این پیکره ها هر کدام در نوع خود شاهکار مهندسی سازه هم بشمار می رود که مفاهیم مورد نظــر را در قالب پیکره ای با پیچیدگی های خاص به نمایش می گذارد .

نمونه بارز این ویژگی را می توان در تندیس " میدان آزادی " سنندج به وضوح ملاحظه کرد که همه وزن این پیکره 6 متری با توجه به زاویه نشستن و خم شدن آن در زانو و نوک پای تندیس متمرکز شده است .

به گفتـه استاد هادی ضیاء الدینی که خالق بسیاری از تندیس های سنندج است برای ساخت هر یک از ایـن پیکره ها ، تکنیک و شیوه خاصی بکار رفته است و طراحی خوب شرط نخست خلق این آثار است ؛ پس از آن قالب گیری و قالب ریزی از دیگر مراحل کار است که در این مراحل ، بنا به شرایط کار از موادی مانند گچ و گل فایبرگلاس ، بتن ، بتن گلاسه و برنز استفـاده می شود اما بیشتر از فرم " محتوا و مضامین " مورد نظر در این تندیس هاست که مورد توجه قرار گرفته است .

در یک تقسیم بنـدی کلی تندیس های سننـدج را می توان به 2 دستـه تنـدیس " مشاهیـر " و تندیس " مضامیـن و مفاهیـم " تقسیم کرد که تندیس سهروردی ، مولوی کرد ، ملامصطفی بیسارانی و محمـد اوراز از جمله تندیس های مشاهیر است .

تندیس حجاب ، بسیج ، شورا ، انقلاب ، دوکودک ، آزادی ، کوهنورد ، چوپان ، کارگر و نقش برجسته های زیویه در ورودی بوستان آبیدر سنندج و سرباز مادی در سردر موزه سنندج هم از پیکره های مضامین و مفاهیم این شهر بشمار می رود .

به گفته عبدالسلام سپهر کارشناس مبلمان شهری و شهردار منطقه یک سنندج ، از سال 1373 تاکنون 14 تندیس با مضامین انتزاعی ، نمادی ، تمثیلی و یادواره مشاهیـر و اشخاص مختلف ساخته و در میادین و محل های مختلف سنندج نصب شده است.

او با بیان اینکه این تندیس ها از آثار استاد هادی ضیاء الدینی ، مهدی ضیاء الدینی ، احمدخلیلی فرد و دیگر هنرمندان خلاق سنندجی است خاطر نشان کرد در کردستان به علت وجود هنرمندان برجستـه و پتانسیل های فرهنگی ، گردشگران زیادی از این تندیس ها ، ‌استقبال می کنند.

علی کلوندی کارشناس مدیریت جهانگردی و از فعالان حوزه گردشگری هم با مقایسه تعداد و کیفیت فرم و مضامین موردنظر در تندیس های سنندج با سایر شهرهای کشور این تندیس ها و پیکره ها را ویژگی منحصر به فرد سنندج دانست و انتخاب مضمون بکار رفته در هر اثر را بجا و مناسب ارزیابی کرد .

او ، این تندیس ها را با توجه به ظرافت بصـری و دقـت در انتقـال پیام و مفاهیـم معرف فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دانست و از آنها به عنوان جاذبه های حائز اهمیت در رونق گردشگری سنندج یاد کرد .

قانع حسینی مسئول اداره زیباسازی شهرداری سنندج هم بابیان اینکه نشانه ها در زیباسازی شهری و آرامش فکری و روانی شهروندان نقش تعیین کننده ای دارد افزود تندیس های سنندج نشانـه هایی از فرهنگ بومی شهر و منطقه است که در رونق و جذب گردشگران اهمیت زیادی دارد و از این رو ضـروری است بیشتر مورد توجه قرار گیرد .

در این میان ، با وجود جذابیت های بصری و اهمیت فرهنگی این تندیس ها اما جای خالی کتیبه یا شناسنامه هایی در کنار آنها برای معرفی این آثار کاملاً مشهود است .

سپهر شهردار منطقه یک سنندج در این زمینه می گوید تندیس های تمثیلـی نیاز به کتیبه ندارد اما دیگر تندیس ها باید دارای کتیبه ای برای شناساندن و معرفی بهتر باشد .

او با بیان اینکه هم اکنون فقط تندیس محمداوراز دارای کتیبه است خاطر نشان کرد امسال برای تندیس های بیسارانی ، سهروردی و مولوی کرد سفارش کتیبه داده شده است .

با توجه به اهمیت این تندیس ها که برخی از آنها همچون میدان آزادی و تندیس آن به عنوان یکی از نمادهای سنندج و استان کردستان شناخته شده است می توان با نگاهی جامع کارکرد فرهنگی این تندیس ها را غنای بیشتری بخشید و از این امـکان و پتانسیـل برای پاسداشت و انتقال مفاهیم ارزشمند فرهنگ بومی ، ملی و اسلامی و رونق گردشگری بهره گرفت .

واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها