با انتشار شایعه کاهش نرخ بهره بانکی در روزهای پایانی سال گذشته، بورس انتظار داشت که با رشد مناسبی مواجه شود ؛ چراکه نقدینگی آزاد شده از سایر بخش‌ها بویژه پس‌اندازهای کوچک در حال حرکت به سوی این بازار بود، اما کاهش نرخ بهره بانکی باعث می‌شد، رشد بورس سریع‌تر محقق شود.
کد خبر: ۳۲۲۹۵۳

از سوی دیگر بیانات حمایت‌آمیز رهبر معظم انقلاب و بازدید ایشان از یکی از شرکت‌های بورسی، باعث شد فرآیند ورود سرمایه به بورس و رشد آن سرعت بگیرد و از حمایت بیشتر دولتمردان و سیاستگذاران نیز برخوردار شود.

بدیهی است تمام ایرانیان به دنبال مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجوه ناشی از پس‌اندازهای خود می‌‌‌گردند و بورس اکنون در بهترین شرایطی است که می‌تواند پذیرای این سرمایه‌ها بوده و از آن برای تحقق اهداف اقتصادی کشور، مانند کاهش نرخ بیکاری به زیر پنج درصد که متداول دنیاست، بهره ببرد.

هم‌اکنون حجم جریان نقدینگی ورودی به بازار سرمایه آنقدر افزایش یافته که باعث عدم کفایت عرضه در برابر تقاضا شده و قیمت سهام را متورم کرده است. این فرآیند برای بورس اوراق بهادار که در سال گذشته روزهای تلخی را تجربه کرد، بسیار شیرین است.

به یاد داریم سال گذشته وضعیت سهام برخی شرکت‌ها آنقدر نامطلوب بود که قیمت جاری سهام از ارزش جایگزینی آن بشدت کمتر شده بود، اما در روزهای اولیه کاری در سال 89 اوضاع طوری شد که نسبت ارزش بازار به ارزش جایگزینی بسیار بهبود یافت.

با این وجود دغدغه کارشناسان و سیاستگذاران در این روزها این باید باشد که مراقب باشند آهنگ رشد قیمت سهام و شاخص‌ها از حدی فراتر نرود که سرمایه‌گذاران جدیدی که به عنوان تازه‌کار وارد بورس شده‌اند یا آن دسته از سرمایه‌گذاران که به خاطر شرایط بد بازار در سال گذشته، قهر کرده و اکنون با دشواری با بورس آشتی کرده‌اند، متضرر شده و عطای حضور در بورس را به لقایش ببخشند.

لذا مسوولان و کارشناسان باید با اطلاع‌رسانی دقیق، سرمایه‌گذاران را نسبت به درجه ریسک انتخابی که می‌کنند آگاه کرده و رونق این روزهای بورس را عاقلانه مدیریت کنند.

در این میان توجه به سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌کار که سهم زیادی در حجم نقدینگی ورودی به بورس دارند، بسیار مهم است و آنها باید به چند نکته توجه کنند.

علی اسلامی بیدگلی
عضو هیات مدیره بورس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها