طبق آخرین گزارش‌های رسیده از منابع موثق، قریب نیمی از مردم ایران نوشابه مصرف می‌کنند و سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور ما 4 برابر سرانه جهانی است. این در حالی است که پزشکان و متخصصان تغذیه کرارا از مضرات نوشابه‌های گازدار (علی‌رغم مزایای این نوشابه‌ها برای شرکت‌های سازنده‌شان) گفته‌اند و می‌گویند و بازهم خواهند گفت.
کد خبر: ۳۲۱۵۰۵

چند راه جلوگیری: پیش از آن که مردم و دیگر مسوولان به وزیر بهداشت کشور راجع به افزایش مصرف نوشابه‌های گازدار هشدار دهند؛ ما پیش‌دستی کردیم و چند فقره راهکار برون‌رفت از این بحران از آستین‌مان درآوردیم که ذیلا در راستای جلوگیری از روند افزایشی مصرف نوشابه در کشور، تقدیم حضور می‌نماییم:

1 ـ تغییر نام نوشابه: دیابت، پوکی استخوان، چاقی، مشکلات قلبی و عروقی، مختصری سرطان، سوءتغذیه، بی‌قراری و استرس، تپش قلب، سیخ شدن مو، ریختن ابرو، گیر کردن در آسانسور، تخت گاز رفتن با ماشین، گاز گرفتگی در زمستان، ... وچند نمونه بیماری آزمایشگاهی دیگر تنها بخشی از مضرات استفاده از نوشابه‌های گازدار است. فلذا با عنایت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، امیدواریم نام این محصول زیان‌آور از نوشابه به «نیشابه» تغییر پیداکند. ما برای تغییر آمدیم.

2 ـ تقلیل سایز بطری‌ها: شیشه‌های شیشه‌ای و پلاستیکی نیشابه (یا همان نوشابه سابق) را باید روز به روز کوچک‌تر کرد تا حجم کمتری از نوشابه به همراه گاز مربوطه، داخل آنجا شود. متاسفانه ساخت نوشابه‌های خانواده در کشور ما اگرچه نشان از توجه به کانون گرم خانواده و جایگاه والای آن در فرهنگ ما دارد؛ اما بتدریج باعث ریختن قبح نوشابه و اشاعه آن در میان خانواده‌ها شده است که رقم بالایی از شکایات موجود در دادگاه‌های خانواده ما مربوط به همین سایز و اندازه بطری‌های نوشابه است. بسیاری از همسران، موافق استفاده از نوشابه خانواده نمی‌باشند و لذا به دلیل بروز اختلافات بعدی از هم می‌پاشند.

3 ـ باز نکردن نوشابه در مقام تعریف: نمی‌دانم این چه فرهنگ غلطی است که جا افتاده هرکس می‌خواهد از خودش تعریف و تمجید کند (که البته نوعی خودخوری است) اقدام به باز کردن نوشابه برای خودش می‌کند و این امر، مربوط به دیروز و امروز هم نیست. مسبوق به سابقه است. اولین بار، شیطان برای خودش نوشابه باز کرد و در مقام تعریف از خودش و تحقیر حضرت آدم به‌زعم باطل خود گفت: «انا خیر منه، خلقتنی من نار و خلقته من طین.»

4 ـ برعکس کردن تبلیغات: نه‌تنها باید تبلیغات رسانه‌ای مهیج و محرک مصرف نوشابه را کم کرد، بلکه باید درباره آن تبلیغات سوء هم کرد. در همین راستا یکی از سایت‌های اینترنتی موارد عجیبی از انواع مصارف جدید نوشابه‌های گازدار را نقل کرده است. مثلا در یک مورد، در کمال تعجب توصیه می‌کند که براى تمیز کردن توالت، یک شیشه نوشابه ...  را داخل کاسه توالت بریزید و یک ساعت صبر کنید؛ سپس با آب پر فشار بشویید. اسید سیتریک موجود در کوکاکولا لکه‌ها را از سطوح چینی می‌زداید. حالا حساب کنید که با معده و روده و سایر جهاز هاضمه شما چه کار که نمی‌کند. حالا بفرمایید نوشابه!....

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها