توسط سازمان بهداشت جهانی انتخاب شد

تبریز تنها شهر سالم ایران

رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از انتخاب تبریز توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان نخستین و تنها شهر کشور از یک‌هزار شهر انتخابی سطح جهان خبر داد.
کد خبر: ۳۲۰۸۲۰

به گزارش فارس ، احمد کوشا در همایش شهرداران و شورای اسلامی آذربایجان شرقی به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح ابتکارات جامع محور (سلامت ، تغذیه ، بخش‌های اجتماعی و نیز توسعه اقتصادی) از سوی سازمان جهانی بهداشت جهانی به عنوان نخستین شهر کشور در این ارتباط انتخاب شد.

وی با اشاره به شعار هفته سلامت امسال با عنوان «شهرنشینی و سلامت» گفت: با رشد و توسعه شهرنشینی همچنین پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌های نوین چینش بیماری‌ها نیز تغییر و بیماری‌های جدیدی به وجود آمده‌اند و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند.

رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی افزود: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد افراد جوامع دنیا و 70 درصد جمعیت کشور ما در شهرها زندگی ‌کرده و در معرض آلودگی‌های ناشی از تکنولوژی‌های نوین هستند، توجه به سلامت اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان و ارائه راهکاری پیشگیری ضروری است.

کوشا از پاکسازی مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان به عنوان اقدامی ابتکاری در هفته سلامت یاد کرد و اظهار امیدواری کرد که با ادامه این روند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شهرهایی با چهره زیبا باشیم.

وی بر لزوم تغییر دیدگاه‌های مسئولان دستگاه‌ها به مقوله سلامت با توجه به تغییر بیماری‌های عصر حاضر تاکید کرد و افزود: ایجاد امکانات ورزشی، افزایش ایمنی معابر و خیابان‌ها، اجرای برنامه‌های آموزشی برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی و بسترسازی‌های رفاهی برای قشر جوان جامعه می‌تواند از سطح بروز بیماری‌های روحی و روانی به عنوان بیماری سطح نخست استان بکاهد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان ‌شرقی نیز در این همایش گفت: همکاری‌های بین بخشی ضامن داشتن شهرهایی سالم، پاک و ایمن است.

محمد موحد‌نیا با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت 20 گام را برای تحقق وجود شهرهای سالم در دنیا ارائه کرده است با بر شمردن شش گام نخست و مهم این مسئله نخستین قدم را تشکیل ستاد پیگیری فعالیت‌های بین بخشی در حوزه سلامت نام برد و استمرار فعالیت‌های بین بخشی، ایجاد احساس مشارکت در مردم، ایجاد آگاهی عمومی، بومی‌سازی برنامه‌های جهانی بهداشت در کشور و نوآوری را از جمله این گام‌ها برشمرد.

وی قدمت شهرداری تبریز و تنوع وظایف آن را علت توجه مردم به شهرداری‌ها به عنوان مرکز ثقل دانست و افزود: با رشد شتابان جمعیت، لزوم برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیش‌بینی‌های مورد نیاز برای کنترل مشکلات و معضلات شهرنشینی دیده می‌شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ضمن ارائه نکاتی از وظایف شهرداری‌ها برای رفع موانع بهداشت روحی و جسمی شهروندان، یکی از وظایف خطیر شهرداران را توجه به تامین سلامت روحی، روانی، اجتماعی و معنوی مردم دانست و خواستار ایجاد شهری جذاب با عرصه‌های کاربردی مطابق با شرایط روز شد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک سازمان تخصصی وابسته سازمان ملل متحد است که به عنوان مرجع هماهنگ کننده بهداشت عمومی بین‌‌اللملی عمل می‌کند.

این سازمان که در هفت آوریل 1948 بنیانگذاری شد و مقر آن در شهر ژنو در سوئیس است، اختیارات و منابع سلفش «سازمان بهداشت» را به میراث برد که سازمانی وابسته به «جامعه ملل» بود.

سازمان بهداشت جهانی علاوه بر هماهنگ‌‌ کردن تلاش‌های بین‌المللی برای پایش بیماری‌های عفونی، مانند مالاریا و ایدز از برنامه‌هایی برای پیشگیری و درمان چنین بیماری‌هایی حمایت می‌کند. این سازمان از تولید و توزیع واکسن‌های موثر و بی‌خطر ، شیوه‌های تشخیصی داروها حمایت می‌کند.

193 کشور در حال حاضر عضو سازمان بهداشت جهانی است و تمام اعضای سازمان ملل به جز «لیختن ‌اشتاین» عضو سازمان جهانی بهداشت و دو کشور غیر عضو سازمان ملل ، «نیو»  و جزایر «کوک» هم عضو این سازمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها