2 انفجار انتحاری در مهم‌ترین شهر شمال شرقی پاکستان، دست‌کم 45 کشته و یکصد زخمی برجای گذاشته است

جمعه سیاه لاهور

وقوع 2 انفجار انتحاری در شهر لاهور که روز گذشته در ادامه یک رشته عملیات انتحاری در پاکستان در مسیر خودروهای نظامی رخ داد دست کم 45 کشته و یکصد زخمی برجای گذاشت. شهر لاهور به درگیری‌های فرقه‌ای شهرت دارد اما انفجارهای دیروز نظامیان را هدف قرار داد و این گمان راتقویت کرد که گروه‌های وابسته به طالبان به خاطر عملیات ارتش در وزیرستان درصدد انتقام‌جویی در سایر مناطق پاکستان هستند.
کد خبر: ۳۱۷۱۵۹

چودری محمد شفیق، از مقام‌های ارشد پلیس پاکستان به خبرنگاران گفت: ما سر هر 2 بمب‌گذار را در اختیار داریم. بین هر انفجار 15 ثانیه فاصله بود. هر دوی آنها پیاده بودند و هدفشان خودروهای ارتش بود. به گزارش ایسنا، تعداد زیادی از نظامیان نیز در میان مجروحان هستند که حال برخی از آنها وخیم است. شبکه خبری الجزیره نیز گفت:‌ امدادگران و تیم‌های پزشکی بلافاصله به بازار آر.ای که یک منطقه پرجمعیت در شهر 8‌میلیونی لاهور است، شتافتند.

این پنجمین حمله‌ای است که طی یک هفته گذشته در شهر لاهور رخ می‌دهد. لاهور در نزدیکی منطقه کشمیر قرار دارد که هند و پاکستان چندین دهه است بر سر آن اختلاف دارند. با این حال تاکنون مقام‌های پاکستانی،‌ هند را به دست داشتن در انفجارهای لاهور متهم کرده‌اند.

انفجار در کراچی

از سوی دیگر مقام‌های‌ پاکستانی اعلام کردند: افراد مسلح ناشناس طی دو حمله جداگانه در کراچی، مرکز اقتصادی پاکستان 5 نفر از رهبران سازمان‌های تندرو را به قتل رساندند. جمیل سونرو، یک مقام ارشد در استان سند اظهار کرد: این دو حمله با انگیزه‌های فرقه‌ای انجام شده است.

شبکه الجزیره در توضیح این حادثه گفت: انفجار کراچی پس از آن رخ می‌دهد که دست‌کم 3 روحانی اهل سنت در این شهر به دست افراد مسلح ناشناس ترور شده‌اند. به گفته رئیس پلیس کراچی، افراد مسلح ناشناس با موتورسیکلت به یک خودرو در منطقه گلزار هجری در کراچی حمله کردند و مفتی سعید جلال کوری و 3 نفر دیگر از همقطارانش را به قتل رساندند. روز پنجشنبه نیز یک روحانی تند روی دیگر هدف سوء‌قصد قرار گرفت اما وی زخمی و تنها فرزندش به قتل رسید. گفته می‌شود در این سلسله ترورها 2 روحانی دیگر به نام‌های مولانا فخرالزمان و مولانا عبدالرحمان به قتل رسیده‌اند.

علت انفجار

طی 2 دهه گذشته هزاران نفر در اثر درگیری‌های فرقه‌ای در پاکستان کشته شده‌اند. ماه گذشته نیز 31 نفر از شیعیان در کراچی هدف یک حمله انفجاری قرار گرفته و 43 نفر دیگر نیز در مراسم عاشورای حسینی در همین شهر به شهادت رسیدند.

با این حال حادثه دیروز لاهور از آنجا که یک ایستگاه اتوبوس در منطقه‌ای را هدف قرار داده بود که بیشتر ساکنان آن را نظامیان تشکیل می‌دادند می‌تواند نوع دیگری تفسیر شود. احمد زیدان، خبرنگار الجزیره گفت انفجارهای یاد شده می‌تواند پاسخی از سوی نیروهای وابسته به طالبان در ارتباط با ادامه عملیات سنگین ارتش در استان وزیرستان طی ماه‌های گذشته تلقی شود. الجزیره به نقل از یک مسوول در اداره پلیس اعلام کرد که این 2 انفجار در نزدیکی منطقه‌ای روی داد که چندین دفتر و ساختمان مربوط به آژانس‌های امنیتی و نظامی در آن قرار دارد. طی چند ماه گذشته علاوه براین‌که پاکستان به همراه نیروهای آمریکایی یورش سنگینی را دراستان وزیرستان متوجه نیروهای طالبان کرده در یک اقدام غیر منتظره دیگر سعی می‌کند رهبران طالبان را یکی پس از دیگری دستگیر کند که یک نمونه آن ملا برادر بود. در عملیات نیروهای آمریکایی نیز طی یک سال گذشته 2 نفر از رهبران شاخص طالبان یعنی بیت‌الله محسود و برادرش حکیم الله کشته شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها