
این روزها و حداقل در شهرهای بزرگ، کمتر شاهد اتفاقاتی اینچنینی هستیم و در بهترین حالت پس از خرید شما کاغذی از درون دستگاهی بیرون میآید که زیر آن نوشته شده است: «از خرید شما سپاسگزاریم»، بی آنکه لبخند و تعاملی میان حبیب خدا و بنده خدا در کار باشد و بی آنکه حتی بدانیم و بشناسیم چه کسانی از ما تشکر میکنند.
اشتباه نکنید مقصود این یادداشت گله از مظاهر مدرنیته، گرانی یا شعار دادن و ادای رجوع به سنت درآوردن نیست بلکه تنها فرصتی است برای یادآوری برخی خاطرهها، خاطرههایی که آرامآرام در گوشه ذهن ما به فراموشی سپرده میشوند.
خاطراتی برای حبیبان خدا که یادشان رفته و یادمان رفته است که اگر موقع فروش جنسی یک مشتری دیگر وارد مغازه میشد حرفشان را با مشتری اول به طمع جذب یک مشتری دیگر قطع نمیکردند، برای یادآوری اینکه در گذشته رسم بود کسبه یک دوره درس مکاسب بگذرانند و بعد از آشنا شدن با احکام شرعی معامله، وارد بازار و کسب و کار شوند تا راه کسب نان حلال را یاد بگیرند.
خاطراتی در میان خریدهای اینترنتی، خریدهای خودپرداز، خریدهای چکی، لیزینگی و مجازی که فرصت تعامل و لبخند زدن و یا علی گفتنها را از ما گرفته است.
خاطراتی برای ما که این روزها مراکز کوچک و بزرگ خرید را زیر و رو میکنیم بیآنکه لذت واقعی خرید را زیر لبهایمان مزهمزه کنیم.
واقعیت این است به اندازهای که اقشار گوناگون جامعه توان مالی برای رفع نیازهای شب عید دارند، به همان اندازه میتوان دلهای بسیاری را با یک لبخند شاد کرد.
و کلام آخر، یادآوری خاطراتی است برای حبیبان خدا که یادشان باشد و یادمان بیاورند که همیشه به یاد خدا باشیم که یاد او دلها را زنده نگه میدارد و برکت و روزی را زیاد میکند.
سینا علی محمدی / گروه فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
بهمناسبت نوزدهمین سالگرد تاسیس رادیو گفتوگو با مهدی شهابتالی، مدیر این شبکه گفتوگو کردیم
در گفتوگوی اختصاصی خبرنگار روزنامه «جامجم» در بیروت با حسن عزالدین، عضو بلندپایه حزبالله و نماینده پارلمان لبنان مطرح شد